Monitorowanie jakości usług publicznych jako element zintegrowanego systemu zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego
- Dobre rządzenie
- projekt innowacyjny
- Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
- Mieszkańcy miast
- Społeczności lokalne
- Administracja samorządowa
- Kadra zarządzająca
Nazwa rozwiązania: Zintegrowany system zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostatecznego rozwoju narzędzi zarządzania, zwłaszcza narzędzi istotnych dla poprawy jakości usług publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego. Bywa, że narzędzia i metody zarządzania są wdrażane bez wystarczającej integracji z innymi narzędziami. Często też zdarza się tak, że wdrażane są selektywnie lub powierzchownie, nie wspierając wystarczająco procesu podejmowania decyzji.
Autorzy nowego rozwiązania dokonali przeglądu metod, narzędzi i dobrych praktyk w zakresie zarządzania. Zaproponowali uzupełnienie brakujących elementów i opracowali ogólne zasady oraz szczegółowe rozwiązania, które zapewniają spójność elementów systemu zarządzania takich, jak: budżet zadaniowy, wieloletnia prognoza finansowa, strategia rozwoju, system ewidencji księgowej, zarządzanie ryzykiem, metody i narzędzia badania wskaźników jakości życia i jakości usług publicznych, konsultacje społeczne, czy wreszcie wdrożenie aplikacji informatycznej klasy BI (Business Intelligence), działającej w oparciu o technologię hurtowni danych i zestaw narzędzi analityczno - raportujących.
Instrument to sposób monitorowania jakości usług oraz jakości życia mieszkańców, zintegrowany z systemem zarządzania jednostką samorządu terytorialnego. Metoda ta wsparta jest informatycznym systemem wspomagania decyzji oraz zarządzania ryzykiem na poziomie strategicznym i operacyjnym.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie przeznaczone jest dla kadry zarządzającej jednostkami samorządu, pracowników administracji samorządowej oraz mieszkańców i wszystkich odbiorców usług świadczonych przez administrację lokalną.
Innowacyjność:
Nowością w proponowanym rozwiązaniu jest zastosowanie w jednostkach samorządu terytorialnego systemu informatycznego najnowszej generacji, stosowanego do tej pory w sektorze biznesowym. Aplikacja klasy BI wykorzystująca technologię hurtowni danych pozwolą na zcentralizowanie i ujednolicenie danych gromadzonych z rozmaitych systemów i baz danych (finansowych i dziedzinowych) potrzebnych i używanych w organizacji. Dzięki hurtowni danych uporządkowano dane rozproszone dotąd w różnych systemach i ewidencjach, które zestawiane, przetwarzane i analizowane były dotąd fragmentarycznie lub sporadycznie ze względu na bardzo dużą pracochłonność i długi czas potrzebny na opracowanie raportów.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Zestaw wymagań
Zestaw dotyczy poszczególnych narzędzi przedstawionych w formie ogólnych zasad dla jednostek samorządu terytorialnego.
- Akty kierowania
Zawierają zarządzenia, procesy, procedury, instrukcje służące zastosowaniu całego systemu.
- Katalog wskaźników
Katalog zawiera wskaźniki jakości życia i jakości usług publicznych wraz z koncepcją, metodyką i narzędziami badań tych wskaźników.
- Podręcznik wdrożenia modelu zarządzania
Poradnik zawiera m.in. zbiór dobrych praktyk, w tym rozwiązań stosowanych w Krakowie i Poznaniu.
- System informatyczny
System obejmuje:
- Bazę danych i aplikacje wspomagające – dotyczące planowania programów wieloletnich i budżetowania zadaniowego oraz zarządzania ryzykiem w obszarze programów, zadań oraz bezpieczeństwa informacji;
- Hurtownię danych;
- Narzędzia do sporządzania analiz i raportów na podstawie danych gromadzonych w hurtowni.
- Gmina Miejska Kraków/ Urząd Miasta Krakowa
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany