Zintegrowany Model Kulturoterapii w Pedagogice Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Odbiorcy:
  • Osoby wykluczone społecznie
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Zintegrowany model kulturoterapii w pedagogice młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane ze wzrastającym poziomem społecznego wykluczenia młodzieży. Dzieci i młodzież (często z rodzin dysfunkcyjnych) mają problemy z prawidłowym funkcjonowaniem w społeczeństwie, rozwiązywaniem problemów, określaniem życiowych priorytetów i wypełnianiem ról społecznych. Jednocześnie z przeprowadzonych badań wynika, że młodzież, która w większym stopniu uczestniczy w życiu kulturalnym jest w mniejszym stopniu narażona na ryzyko wykluczenia społecznego.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu ograniczenie poziomu wykluczenia społecznego młodzieży, poprzez zastosowanie technik edukacyjnych i terapeutycznych związanych z udziałem w życiu kulturalnym jako metodą pracy wychowawczej. W ramach rozwiązania zastosowano nowoczesne techniki wychowania przez kulturę w pracy z młodzieżą (np. arteterapia, dramatoterapia, muzykoterapia).

W projekcie wypracowano tzw. Zintegrowany Model Kulturoterapii Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym, w którego skład weszły następujące elementy:

  • Komponent budowy systemu wartości i kompetencji społecznych, komponent wychowania przez kulturę i kształtowania kompetencji artystycznych;
  • Komponent edukacji nauczycieli na rzecz wykorzystania kulturoterapii w pracy pedagogicznej.


Kto może skorzystać
:

Z rozwiązania mogą skorzystać nauczyciele szkól gimnazjalnych, który pracują z młodzieżą sprawiającą trudności wychowawcze.


Innowacyjność rozwiązani
a:

Młodzież gimnazjalna jest głownie wspierana przez swoich nauczycieli w sposób bierny, przy zastosowaniu standardowych technik pracy wychowawczej. Proponowana innowacja oferuje instrumenty interwencji socjalnej skierowane do tzw. trudnej młodzieży, dostosowane do specyfiki potrzeb młodzieży w wieku gimnazjalnymi.


Skuteczność
:

Badanie przeprowadzone w ramach ewaluacji zewnętrznej nie dostarcza jednoznacznych wskaźników pozwalających określić poziom skuteczności rozwiązania


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Zestaw materiałów edukacyjnych dla nauczycieli.

Jest to podręcznik składający się z części teoretycznej oraz praktycznej. W części teoretycznej opisane zostały zagadnienia takie jak: profilaktyka w procesie wychowania i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, koncepcja zintegrowanego modelu kulturoterapii młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, budowanie systemu wartości i kompetencji społecznych, wychowanie przez kulturę i kształtowanie kompetencji artystycznych, edukacja nauczycieli w zakresie stosowania kulturoterapii w procesie wychowawczym. Sprecyzowano podstawowe cele kulturoterapii oraz wskazano na przykładowe metody pracy. Część praktyczną stanowi rozdział „Rezultaty i produkty”. Znajdują się tu przykładowe scenariusze zajęć warsztatowych, zestawy ćwiczeń, gier i zabaw interakcyjnych z arteterapii, dramoterapii, muzykoterapii, kształtowania kompetencji społecznych, mediacji szkolnych, które zostały przetestowane w praktyce w wybranych szkołach gimnazjalnych, jak również zestaw programów edukacyjnych, wykorzystujących kulturoterapię jako metodę pracy wychowawczej.

  • Zestaw programów edukacyjnych, wykorzystujących kulturoterapię jako metodę pracy wychowawczej.

  • Zestaw przetestowanych procedur i dobrych praktyk współpracy instytucji działających na rzecz młodzieży zagrożonej.

  • Zestaw przetestowanych procedur i dobrych praktyk w pracy z rodzicem i uczniem wykluczonym społecznie.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany