Innowacyjne podręczniki do kształcenia zawodowego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewystarczającej liczby e-podręczników do kształcenia zawodowego. Kształcenie zawodowe ze względu na swój negatywny wizerunek jest najbardziej zacofanym obszarem w polskiej edukacji, co ma swoje odzwierciedlenie w małej liczbie aktualnych podręczników i całkowitym braku e-podręczników, stanowiących nowoczesną alternatywę dla tradycyjnych podręczników.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to model e-podręcznika dla kształcenia zawodowego w zawodzie technik hotelarstwa zamieszczonego na multimedialnej platformie. Obejmuje on dwa programy szkoleniowe dla nauczycieli (szkolenia techniczne związane z obsługą narzędzi oraz szkolenia miękkie dotyczące barier w korzystaniu z multimediów), podręcznik metodyczny dla nauczycieli wraz z modelowymi konspektami zajęć do pracy z uczniami, modelowy e-podręcznik dla szkół zawodowych z uwzględnieniem dorobku szkolnictwa brytyjskiego.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez dyrektorów szkół, nauczycieli przedmiotów zawodowych i kierowników kształcenia zawodowego, którzy w codziennej pracy będą korzystać z wypracowanego modelu w szkołach zawodowych kształcących w zawodzie technik hotelarstwa.
Innowacyjność:
Nowością w opisanym rozwiązaniu jest zastosowanie e-podręcznika wraz ze szkoleniami dla nauczycieli oraz wykorzystanie portalu multimedialnego do przekazu treści obowiązujących w ramach podstawy programowej. Dotychczas podobne podręczniki nie były szeroko stosowane w kształceniu zawodowym.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Model e-podręcznika dla kształcenia zawodowego, w skład którego wchodzą:
- dwa programy szkoleniowe dla nauczycieli (szkolenia techniczne związane z obsługą narzędzi, szkolenia miękkie dotyczące barier w korzystaniu z multimediów);
- podręcznik metodyczny dla nauczycieli wraz z modelowymi konspektami zajęć do pracy z uczniami;
- modelowy e-podręcznik dla szkół zawodowych z uwzględnieniem dorobku szkolnictwa brytyjskiego;
- publikacja dotycząca wykorzystania multimedialnych narzędzi wsparcia kształcenia zawodowego;
- Multimedialna platforma kształcenia zawodowego wykorzystująca rozwiązania brytyjskie w tej dziedzinie.
- EUROPIL Elżbieta Pilch
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany