Świat dobrej przyszłości
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Placówki opiekuńczo-wychowacze
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z negatywnymi skutkami pobytu dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Obecny sposób funkcjonowania dziecka w tego typu placówkach opiera się na sformalizowanych zasadach, brakuje indywidualnego podejścia do dziecka, stosowane metody wychowawcze są zrutynizowane i często niedopasowane do potrzeb wychowanków, ponieważ wychowawcy nie dysponują odpowiednią wiedzą oraz zapleczem wsparcia w postaci psychologa czy terapeuty oraz doradcy zawodowego. Niewłaściwe przygotowanie powoduje później trudności w przystosowaniu się młodych ludzi do wymogów dorosłego, samodzielnego życia, utrzymania zatrudnienia, funkcjonowania w społeczeństwie, relacji międzyludzkich.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu poprawę skuteczności metod wychowawczych (prowadzących do wczesnej interwencji socjalnej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu wśród wychowanków domów dziecka) poprzez wypracowanie i wdrożenie innowacyjnej metody wychowawczej w zakresie wczesnej interwencji socjalnej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu wychowanków domów dziecka, w oparciu o doświadczenia włoskie w tym zakresie.
W ramach rozwiązania wypracowano metodę wychowawczą stosowaną w domach dziecka. Metoda ma charakter interwencji socjalnej prowadzonej wśród wychowanków wywodzących się z rodzin patologicznych. Podstawą działań w metodzie są tutoring i mentoring. W pierwszym etapie pracy z wychowankami wychowawcy (coachowie), w oparciu o wcześniej przeprowadzoną analizę predyspozycji, rozpoczną regularne działania coachingowe z wychowankami domu dziecka. Istotą działań będzie udzielanie indywidualnego wsparcia odbiorcom, prowadzące do odbudowania poczucia własnej wartości i więzi społecznych, pobudzenia aktywności umysłowej, radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, kreowania postawy życiowej na dziś i na jutro. W drugim etapie, zwanym mentoringiem, będziemy rozwijać talenty i zainteresowania dziecka oraz rozpoczniemy proces budowania jego przyszłości. Trzeci etap to przygotowanie do wejścia w dorosłe życie. Tutorzy przeprowadzając dokładne analizy predyspozycji dziecka i jego aktywności umysłowej pomogą w wyborze dalszej drogi życiowej.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą skorzystać wychowawcy pracujący w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Innowacyjność rozwiązania:
Innowacyjność w wymiarze grupy docelowej – innowacja skierowana jest do grup wcześniej wspieranych (lecz w niewystarczającym stopniu). W stosunku do wychowanków domów dziecka, pochodzących z rodzin patologicznych, podejmowane są różnorakie działania o charakterze edukacyjnym, psychologicznym czy wyrównującym dysproporcje rozwojowe. Niemniej jednak są to działania pojedyncze, mające charakter „gaszenia pożarów”, realizowane w miarę potrzeb. W procesie wychowawczym obserwujemy deficyt usystematyzowanych, regularnych i spójnych działań, które pozwoliłyby uczynić proces wychowawczy bardziej efektywnym i nastawionym na rozwój osobowości, zdolności oraz budowę świata wartości.
Innowacyjność w wymiarze formy wsparcia polega na zaproponowaniu wychowawcom domów dziecka nowej, dotąd nieznanej i nie stosowanej w polskiej praktyce procesu wychowawczego, metody pracy z dzieckiem zakładającej wczesną interwencję socjalną i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. W zaproponowanej metodzie odnajdziemy rozwiązania partnera włoskiego projektu w dziedzinie resocjalizacji i aktywizacji tzw. trudnej młodzieży. Proponowana innowacja polega na zmianie dotychczasowego podejścia do procesu wychowawczego w domach dziecka podejmowanego w stosunku do wychowanków w wieku 15-18 lat, pochodzących z rodzin patologicznych (w których panowała przemoc bądź uzależnienie od alkoholu czy innych substancji psychoaktywnych).
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Produktem finalnym jest podręcznik Świat dobrej przyszłości. Innowacyjne metody i narzędzia pracy wychowawczej wraz z załączonymi materiałami.
Na podręcznik składają się następujące elementy:
- Metodologia przygotowania wychowawców – tutorów.
- Metodologia przygotowania byłych wychowanków domów dziecka – mentorów
- Metodologia diagnozy opartej na zasobach
- Metody i narzędzia pracy tutorów
- Metody i narzędzia pracy mentorów (takie jak w przypadku tutorów)
- Fundacja Inicjatyw Menedżerskich
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany