Drogowskaz życiowy

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
  • Osoby do 25 roku życia
  • Osoby niepracujące
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
  • Terapeuci
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niewystarczającej liczby kompleksowych działań resocjalizacyjnych wobec młodzieży nieprzystosowanej społecznie – wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Istniejące programy profilaktyczne, czy terapeutyczne o charakterze resocjalizacyjnym (np. szkolenia czy warsztaty psychologiczne) mają niewystarczającą skuteczność oddziaływania i nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem wychowanków, a przez to są mało efektywne.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu pozytywne oddziaływanie (w zakresie wiedzy, emocji i zachowania) na wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii oraz zakładów poprawczych w wieku 15-19 lat. Koncepcja rozwiązania oparta jest na alternatywnym podejściu wobec klasycznych form oddziaływań resocjalizacyjnych polegającym na wzmocnieniu i rozwoju potencjałów osobowych i społecznych wychowanków nazwanym twórczą resocjalizacją1.

Głównym składnikiem rozwiązania jest program sześciu szkoleń pn. Innowacyjne Oddziaływania Resocjalizacyjne (IOR), służących uzyskaniu konkretnych uprawnień i umiejętności zawodowych. Szkolenia w ramach IOR to: nauka pływania; doskonalenie nauki pływania i przygotowanie do egzaminu na młodszego ratownika wodnego i zdobycie karty członka WOPR; zdobycie uprawnień sternika motorowodnego; niesienie pomocy na łodzi w trakcie klęsk żywiołowych; szkolenie z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy (z ratownikami medycznymi i strażakami); warsztaty dające kwalifikacje do pracy z osobami niepełnosprawnymi – wolontariusz/opiekun osoby niepełnosprawnej.

Forma resocjalizacji oparta jest o atrakcyjną dla wychowanków aktywność sportową i pomaganie innym, co związane jest z budowaniem społecznie akceptowanych postaw i zachowań opartych o empatię i wrażliwość na drugiego człowieka.

-------------------------
Twórcza resocjalizacja zakłada poszukiwanie i rozwijanie zarówno potencjałów tkwiących w osobach resocjalizowanych, jak i stwarzanie perspektyw wykreowania odmiennej od dotychczasowej tożsamości indywidualnej i społecznej osób nieprzystosowanych (koncepcja autorstwa prof. Marka Konopczyńskiego).


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez dyrektorów i wychowawców placówek socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych, jak również przez Ochotnicze Hufce Pracy oraz kuratoria oświaty.


Innowacyjność:

Nowość w opisanym rozwiązaniu polega na zastosowaniu bardziej skutecznych od obecnie stosowanych oddziaływań resocjalizacyjnych ukierunkowanych na młode osoby niedostosowane społecznie. Atutami Innowacyjnych Oddziaływań Resocjalizacyjnych są: atrakcyjność tematyki dla danej grupy wiekowej i płci wychowanków, włączenie w cykl szkoleń aktywności fizycznej związanej ze sportami wodnymi, realizacja na zewnątrz ośrodka resocjalizacyjnego, możliwość kontaktu i uczenia się od profesjonalistów i praktyków w danej dziedzinie, możliwość uzyskiwania certyfikatów, patentów i uprawnień zawodowych, które przydadzą się wychowankom po opuszczeniu ośrodków.


Skuteczność:

Skuteczność rozwiązania mierzono głównie poprzez dokonanie pomiaru zmiany postaw na wymiarach: emocjonalny, intelektualny i działaniowy. Okazało się, że najmniejsze zmiany dokonały się w komponencie wiedzy, a największe w komponencie emocji i zachowania. Wartością dodaną jest również to, że czterech wychowanków otrzymało po etapie testowania pracę.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Innowacyjne Oddziaływania Resocjalizacyjne  publikacja zawierająca programy 6 szkoleń zawodowych:
  • zajęcia z nauki pływania;
  • zajęcia doskonalące naukę pływania oraz przygotowanie do egzaminu na młodszego ratownika wodnego i zdobycie karty członka WOPR;
  • zajęcia dające uprawnienia sternika motorowodnego;
  • zajęcia przygotowujące do niesienia pomocy na łodzi w trakcie klęsk żywiołowych;
  • szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej;
  • szkolenie na opiekuna osoby niepełnosprawnej.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.wsbip.edu.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany