Model Mobilnego Centrum Aktywizacji Zawodowej

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego „PARTNER”
Odbiorcy:
  • Kobiety
  • Osoby bezrobotne
Użytkownicy:
  • Instytucje rynku pracy
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niskim poziomem aktywności zawodowej kobiet zamieszkujących tereny wiejskie. Do grupy bezrobotnych kobiet zamieszkujących obszary wiejskie najczęściej należą mało mobilne, społecznie "wycofane" kobiety w średnim i starszym wieku oraz młodzież pochodząca z rodzin biednych, często patologicznych, w których brak jest środków finansowych oraz motywacji do kształcenia dzieci. Z uwagi na złożoność sytuacji kobiet na wsi nie wypracowano dotąd skutecznych instrumentów pozwalających na rozwiązanie problemów ich niskiej aktywności zawodowej. Próby społeczno-gospodarczego ożywienia wsi mogą okazać się nieskuteczne bez udziału w tym procesie - pasywnych dotąd - ich mieszkanek.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie skuteczności działań podejmowanych na rzecz aktywizacji zawodowej bezrobotnych kobiet zamieszkałych w gminach wiejskich. Rozwiązanie ma przyczynić się do przybliżenia miejsca świadczenia usług do odbiorcy, uzyskania - opartego na partnerstwie - efektu synergii między usługami powiatowego urzędu pracy a usługami świadczonymi przez inne podmioty. Poza pracą z indywidualnym klientem włącza się do jego aktywizacji elementy pracy środowiskowej (zarówno w trakcie opracowywania diagnozy, jak i realizacji planu działania). W ramach rozwiązania wypracowano Model Mobilnego Centrum Aktywizacji Zawodowej (MMCAZ). MMCAZ polega na prowadzeniu działań z zakresu aktywizacji zawodowej na rzecz bezrobotnych kobiet zamieszkałych na wsi, w ramach Mobilnego Centrum Aktywizacji Zawodowej (MCAZ), które działać ma w ramach struktury Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ) w powiatowym urzędzie pracy.


Kto może skorzystać:

Z rozwiązania mogą skorzystać pracownicy służb zatrudnienia.


Innowacyjność rozwiązania:

Proponowana w projekcie innowacja polega na mobilności przygotowanych zespołów pracowników PUP oraz multiplikacji usług i instrumentów rynku pracy do grupy odbiorców projektu, która do tej pory w ogóle lub w niewielkim zakresie z nich korzystała. Podejście to różni się od obecnie stosowanej praktyki możliwością dotarcia zespołu pracowników urzędu pracy do miejsc zamieszkania Odbiorców Modelu i organizowaniu tam usług z zakresu aktywizacji zawodowej, wykorzystując w tym celu świetlice wiejskie wybudowane/wyremontowane i wyposażone w ostatnich latach ze środków PROW. Do tej pory działania publicznych służb zatrudnienia, realizowane były głównie na miejscu, w budynku urzędów.


Skuteczność:

Skuteczność MCAZ powstałego w ramach projektu można mierzyć skalą wskaźników, jakie zostały uzyskane w projekcie w odniesieniu do liczby kobiet uczestniczących w projekcie. Zainteresowanie projektem było znacznie wyższe od oczekiwań. Została utworzona lista rezerwowa. Szacuje się, że każda z 48 uczestniczek projektu miała kontakt co najmniej z 4-5 kobietami o podobnym statusie na rynku pracy. Zwiększenie skuteczności wzrosło również poprzez zaangażowanie partnerów społecznych. To głównie pracownicy ośrodków pomocy społecznej podkreślają, że dzięki projektowi ich praca jest bardziej skuteczna niż dotychczas. Zastosowanie Modelu MCAZ było odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby potencjalnych uczestniczek. Zindywidualizowano podejście pracowników PUP do problemu bezrobotnych kobiet. Przygotowanie Modelu było poprzedzone licznymi wywiadami, ankietami. Przeprowadzono aż 300 wywiadów kwestionariuszowych. Trafna diagnoza wpłynęła na odpowiedni dobór instrumentów, co przyczyniło się do większej skuteczności podejmowanych działań. Odsetek kobiet zamieszkujących wieś, korzystających z ofert PUP znacznie się zwiększyła. Uczestniczki podkreślały zwiększoną chęć korzystania z instrumentów rynku pracy oferowanych przez „pośredniaki”. Jak wynika z wywiadów z uczestniczkami przeprowadzonymi w ramach ewaluacji, nastąpiło bardzo duże oddziaływanie projektu. To już nie tylko 48 uczestniczek, ale ich znajome, sąsiadki, członkowie rodzin.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Model Mobilnego Centrum Aktywizacji Zawodowej wraz z procedurami postępowania realizujący działania w centrach lokalnych. Model ten zakłada przybliżenie świadczenia usług do odbiorcy modelu, realizowanego wspólnie z partnerami, oraz holistyczne podejście do wsparcia i aktywizacji odbiorców modelu. Łączy także wsparcie indywidualne z budowaniem trwałej grupy lokalnej, zapewniającej podniesienie samooceny i wsparcie grupowe. Model zakłada wykorzystanie infrastruktury powstałej w ramach PROW do aktywizacji społecznej i zawodowej;

  • zakres kwalifikacji, kompetencji i zadań opiekuna odbiorcy modelu/koordynatora MCAZ i pozostałych użytkowników modelu – zmodyfikowany opis zakresu kwalifikacji wynikający z niezbędnych kompetencji do realizacji MCAZ przez pracowników CAZ;

  • dodatkowe usługi i narzędzia wykorzystywane w pracy z odbiorcą modelu – na zestaw dodatkowych narzędzi usług składają się sesja z psychologiem, narzędzia do wypracowania diagnozy odbiorcy modelu oraz indywidualnego i grupowego planu działania;

  • zmodyfikowane podejście przy realizacji standardowych usług i instrumentów wykorzystywanych w CAZ – podejście nastawione jest na efektywne wsparcie bezrobotnych kobiet z terenów wiejskich uwzględniające ich zindywidualizowane potrzeby;

  • system pracy oparty o partnerstwo lokalne – zgodnie z założeniem, na każdym etapie działania modelu (promocja, rekrutacja OM, diagnoza, realizacja wsparcia, uzyskiwanie zatrudnienia). Dzięki takiemu podejściu istnieje możliwość zapewnienia efektywnego i trwałego wsparcia przy minimalizacji nakładów na nie;

  • szkolenia dla użytkowników modelu – obejmuje szkolenie podnoszące kompetencje i kwalifikacje użytkowników modelu w zakresie wdrożenia i stosowania modelu oraz szkolenie motywacyjne mające na celu ułatwienie przeprowadzenia zmiany związanej z wdrożeniem MCAZ.
Beneficjent:
  • Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego „PARTNER”
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

srr-partner.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany