Zintegrowane Innowacyjne Programy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu młodzieży szczególnego ryzyka w wieku 15-19 ukierunkowane na zwiększenie potencjału zawodowego – MODEL MAZOWIECKI
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
- Osoby wykluczone społecznie
- Osoby do 25 roku życia
- Osoby uzależnione
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Organizacje pozarządowe
- Placówki oświatowe
- Szkoły
Nazwa rozwiązania: Model wczesnej interwencji i adaptacji zawodowej
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z zagrożeniem wykluczenia społecznego młodzieży, nieefektywnością oraz niskim poziomem zintegrowania dotychczas funkcjonujących instrumentów i programów dotyczących zapobiegania podejmowaniu przez młodzież tzw. ryzykownych zachowań. Celem rozwiązania jest wzrost efektywności działań służących przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu trudnej młodzieży w oparciu o Model Zintegrowanych Innowacyjnych Programów o charakterze wczesnej interwencji ukierunkowujących rozwój społeczny i zawodowy młodzieży.
W ramach rozwiązania w formie kompletnego modelu Wczesnej Interwencji Socjalnej dostępne są programy prewencyjne w postaci przewodników, podręczników, narzędzi diagnostycznych wraz z instrukcjami metodycznymi i wykonawczymi w wersji wirtualnej gotowej do wydruku i cyfrowej np. DVD.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą korzystać pracownicy instytucji pomocy i integracji społecznej (np. ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii).
Innowacyjność rozwiązania:
Główną innowacją modelu jest uwzględnienie wielu przyczyn wykluczenia – dotychczas np. jeden czynnik ryzyka determinował cały system wsparcia bez uwzględnienia pozostałych przyczyn wykluczenia, co powoduje, że wczesna interwencja socjalna była nieefektywna w jednym zakresie, ponieważ najczęściej występowały inne dysfunkcje. Innowacyjność w aspekcie form wsparcia w ZIP przejawia się w obraniu strategii pozwalających młodzieży na wgląd we własne zasoby oraz ich wzmacnianie oraz alternatywnych do zachowań ryzykownych działań konstruktywnych. Innowacyjność, w wymiarze problemu, polega na zastąpieniu dotychczasowych koncepcji wsparcia społecznego młodzieży, bazujących na dostrzeganiu ich braków i błędów, koncepcją, która wymaga koncentracji na zasobach jednostki (podejście pozytywne).
Skuteczność:
Skuteczność produktu finalnego podlegała pomiarowi za pomocą wskaźników monitorowanych podczas testowania i weryfikowanych w ramach ewaluacji całościowej projektu. Raport ewaluacyjny wskazuje, że skuteczność modelu wczesnej interwencji socjalnej młodzieży w wieku 15-19 lat zagrożonej wykluczeniem społecznym z powodu nadużywania multimediów wynika z wielopłaszczyznowego i interdyscyplinarnego podejścia. Zaangażowanie wielu instytucji pozwala uzyskać lepsze rezultaty niż praca jednostek, daje możliwość wzajemnego uzupełniania pomocy kierowanej do młodzieży.
Zaproponowane w modelu działania zakładają podejmowanie interwencji przed pojawieniem się zaburzeń w funkcjonowaniu jednostki, są wielowymiarowe, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia rówieśniczego oraz podejściem interinstytucjonalnym. Zaletą produktu jest to, że bazuje na wykorzystaniu potencjału instytucji organizacji rządowych i pozarządowych funkcjonalizujących na terenie danej gminy, społeczności lokalnej. Instytucje współpracujące w ramach modelu wykonują swoje zadania w ramach działalności statutowych, co powoduje niską kosztowność
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Rozwiązanie jest opracowane w postaci trzech programów i funkcjonuje w formie kompletu dokumentów typu manual wraz z instrukcjami metodycznymi i wykonawczymi oraz w postaci podręcznika dla użytkowników.
- Model wczesnej interwencji i adaptacji zawodowej - Program profilaktyczny seksualnych zachowań ryzykownych młodzieży szczególnego ryzyka
- Model wczesnej interwencji i adaptacji zawodowej - Program zapobiegania przemocy i agresji młodzieży szczególnego ryzyka w oparciu o nowoczesne formy i metody wsparcia indywidualnego i środowiskowego
- Model wczesnej interwencji i adaptacji zawodowej - Program profilaktyczny młodzieży uzależnionej od multimediów
- Fundacja Polskiej Akademii Nauk Oddział w Lublinie „Nauka i Rozwój Lubelszczyzny”
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany