EDU-NAWIGATOR – APLIKACJA ANALITYCZNO-PROGNOSTYCZNA DLA EDUKACJI W WOJ. MAZOWIECKIM
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Instytucje szkoleniowe
- Placówki oświatowe
Nazwa rozwiązania: Aplikacja Analityczno-Prognostyczna – internetowe oprogramowanie służące analizowaniu i prognozowaniu trendów na mazowieckim rynku pracy
Podstawowy problem rozwiązywany dzięki realizacji projektu to deficyt kompleksowych, aktualnych i rzetelnych danych dotyczący sytuacji na regionalnym rynku pracy oraz zjawiskach, jakie będą miały na nim miejsce w najbliższych kilku latach. W konsekwencji wszelkie decyzje o kształceniu w poszczególnych zawodach, a także wybór kariery przez uczniów gimnazjów podejmowane bez oparcia na istotnych informacjach.
Aplikacja Analityczno-Prognostyczna (AA-P) umożliwia analizowanie bieżącej sytuacji rynku pracy z wykorzystaniem rozkładów częstości, tabel krzyżowych, statystycznych miar poziomu wartości i zróżnicowania, korelacji wybranych zmiennych (np. współczynnik korelacji Pearsona) oraz graficznej prezentacji danych. Ponadto narzędzie pozwala na dokonywanie prognoz wartości szeregu zmiennych takich, jak: popyt i podaż na pracę, poziom wynagrodzeń, przyjęcia, zwolnienia itd. Rozwiązanie zbiera w jednym miejscu informacje o różnych aspektach funkcjonowania rynku pracy oraz edukacji zawodowej. Stanowi repozytorium informacji możliwych do przeglądania zgodnie z potrzebami informacyjnymi pracowników. Zawiera dane z cyklicznie prowadzonych badań empirycznych na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców, uzupełnionych o dane statystyki publicznej i analizę portalową ofert pracy.
Kto może skorzystać:
Aplikacja przyczynia się do usprawnienia pracy zarówno władz samorządowych decydujących o wsparciu finansowania kształcenia zawodowego, jak również kuratorów, dyrektorów szkół zawodowych, pedagogów, doradców zawodowych i nauczycieli. Rodzice i uczniowie dzięki skorzystaniu z aplikacji będą mogli świadomie podjąć decyzję o wyborze ścieżki kariery zawodowej.
Innowacyjność:
Aspektem wartym uwagi jest udostępnienie rzetelnych, trafnych i aktualnych informacji dzięki zastosowaniu aplikacji. Pozwala to na podejmowanie decyzji o wdrażaniu lub wygaszaniu kształcenia w poszczególnych zawodach w sytuacji redukowalnego ryzyka decyzyjnego. Z drugiej strony uczniowie opuszczający gimnazja i decydujący się na kształcenie zawodowe mogą odnaleźć punkt odniesienia dla aspiracji związanych z kształceniem gwarantującym rozwój osobisty i zdobycie w przyszłości atrakcyjnej pracy.
Skuteczność:
Wypracowane rozwiązanie zostało uznane przez osoby, które je testowały, za unikatowe, wykorzystujące bogactwo źródeł i danych. Uczestnicy testowania podkreślali, że aplikacja stanowi odpowiedź na ich potrzeby, wypełnia lukę informacyjną, a zasilanie jej nowymi danymi spowoduje, ze narzędzie można wykorzystywać w procesie podejmowania decyzji w zakresie edukacji.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Dokumentacja merytoryczna, zawierająca:
- metodologię gromadzenia danych, w tym: przyjęte założenia pomiarów; zakres zmiennych; założenia doboru prób; narzędzia badawcze oraz standardy archiwizacji i udostępniania zbiorów;
- metodologię analizy, w tym: procedurę analizy CRISP; procedury statystyczne wykorzystane do generowania prognoz z wykorzystanie modelu ARIMA, SARIMA, wygładzania wykładniczego i regresji wielorakiej.
- Podręcznik obsługi aplikacji
Poradnik skierowany jest do wszystkich osób potencjalnie zainteresowanych prognozowaniem trendów na lokalnym rynku pracy. Umożliwia prowadzenie własnych analiz niezależnie od poziomu posiadanej wiedzy statystycznej.
- Program szkoleń przygotowujący do samodzielnego korzystania z aplikacji
- Broszura promocyjna dla potencjalnych partnerów projektu
- ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany