Kształtowanie kompetencji personalnych i społecznych w szkole zawodowej drogą do sukcesu na rynku pracy
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pozostali uczniowie
Nazwa rozwiązania: Innowacyjny Program Szkolnego Doradztwa Zawodowego „Kim chciałbym być – kim będę”
Rozwiązanie odpowiada na problem występujący wśród absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (w szczególności absolwentów techników), jakim jest niedopasowanie kwalifikacji zdobytych w procesie kształcenia do wymogów regionalnego i krajowego rynku pracy, co wpływa na ich niską konkurencyjność oraz zwiększenie stopy bezrobocia wśród grupy osób młodych (do 25. roku życia). Uczniowie zwracają uwagę na trudności związane z wyborem odpowiedniego kierunku kształcenia czy też rozwoju zawodowego, który w przyszłości będzie mógł im zapewnić zatrudnienie. Taki stan rzeczy spowodowany jest niedopasowaniem oferty kształcenia szkół do potrzeb potencjalnych uczniów, którzy oczekują kompleksowego wsparcia w wyborze odpowiedniej drogi rozwoju zawodowego i społecznego.
Proponowane rozwiązanie to tzw. Innowacyjny Program Szkolnego Doradztwa Zawodowego „Kim chciałbym być – kim będę”. Program ten łączy tradycyjne podejście do doradztwa zawodowego z nastawieniem na aspekty psychologiczne (moduł I) z kształtowaniem kompetencji personalnych i społecznych (moduł II i V), odniesieniem się do analizy potrzeb rynku pracy (moduł III), uwzględnieniem aspektów administracyjno-prawnych (moduł V) oraz nowym podejściem do potwierdzania kwalifikacji zawodowych w aspekcie Standardów Kwalifikacji Zawodowych oraz Polskiej Ramy Kwalifikacji i Europejskich Ram Kwalifikacji (moduł IV). Proponowane rozwiązanie zakłada realizację programu w ramach wyodrębnionej jednostki lekcyjnej w wymiarze 25 godzin lekcyjnych zajęć grupowych i 2 godzin lekcyjnych konsultacji indywidualnych dla każdego uczestnika. Przeznaczone jest dla uczniów techników (najkorzystniej w klasie II lub III). Program zawiera pakiet edukacyjny w postaci przewodnika dla uczącego się i poradnika dla nauczyciela. Poradnik składa się z: mini wykładów, ćwiczeń, zaleceń metodycznych, środków dydaktycznych, propozycji oceniania, bogatego spisu literatury i załączników. Trzonem przewodnika są mini wykłady i ćwiczenia.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli i doradców zawodowych.
Innowacyjność:
Innowacyjny Program Szkolnego Doradztwa Zawodowego „Kim chciałbym być – kim będę” jest rozwiązaniem szczególnie dedykowanym uczniom techników, dla których aktualnie nie istnieją rozwiązania w tym obszarze. Atutem Programu jest kompleksowe przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy, nie tylko przez doradztwo w kwestiach związanych z wyborem ścieżki kariery ale również poprzez rozwijanie kompetencji personalnych i społecznych, których oczekują pracodawcy.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowe wskaźniki wskazują na podwyższenie o 60% poziomu umiejętności 10 nauczycieli/ek organizujących proces podnoszenia kompetencji personalnych i społecznych oraz podwyższenie o 60% kompetencji personalnych i społecznych u 120 uczniów technikum (66 kobiet i 54 mężczyzn) ze szczególnym uwzględnieniem planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej w powiązaniu z gospodarką opartą na wiedzy.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Innowacyjny Program Szkolnego Doradztwa Zawodowego
Publikacja obejmująca następujące moduły tematyczne:
- Poznaję siebie;
- Kompetencje personalne i społeczne w kontekście rozwoju zawodowego;
- Regionalny i ponadregionalny rynek pracy;
- Kwalifikacje zawodowe. Polska i Europejskie Ramy Kwalifikacji;
- Indywidualny Plan Działania.
- Pakiet edukacyjny (dla nauczyciela i dla uczącego się)
- Przewodnik dla uczącego się i poradnik dla nauczyciela.
- Miasto Łódź
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany