Model Działań Systemowych - MDS

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Stowarzyszenie MONAR
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
  • Osoby wykluczone społecznie
  • Osoby bezrobotne
  • Osoby do 25 roku życia
  • Osoby niepracujące
  • Osoby opuszczające placówki zastępcze
  • Osoby opuszczające jednostki penitencjarne
Użytkownicy:
  • Placówki oświatowe
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie stanowi odpowiedź na poważny, a jednocześnie słabo adresowany, problem funkcjonowania społecznego młodych ludzi zagrożonych wykluczeniem społecznym w wieku 15-20 lat. Grupa ta jest beneficjentem zbyt małej liczby działań pomocowych, w tym wychowawczo-edukacyjnych (choćby w porównaniu z młodszymi dziećmi), co przy skali występowania problemów i zagrożeń, mogących wiązać się z poważnymi konsekwencjami, zarówno w wymiarze indywidualnym i społecznym jest znaczącym brakiem.
Rozwiązanie pn.: Model Działań Systemowych (MDS) oferuje nową formę wsparcia dla młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym w wieku 15-20 lat. Metodę Model Działań Systemowych, wyróżnia komplementarne działanie. Do tej pory tą samą osobą zagrożoną wykluczeniem społecznym zajmowały się różne instytucje, prowadząc niezależne od siebie działania, nie współpracując ze sobą (szkoła, policja, kuratorzy, służby pomocowe). Metoda MDS nie skupia się na jednym rodzaju oddziaływań, np. terapeutycznym, związanym z rozwojem zainteresowań, pomocą w nauce czy w szukaniu zatrudnienia. Podchodzi do klienta całościowo: obejmuje pracę za pomocą metody społeczności korekcyjnej, pracę indywidualną, pracę z rodziną, terapię zajęciową, wsparcie w zakresie poszukiwania pracy i współpracy z innymi służbami pomocowymi. Dzięki temu możliwe jest dotarcie do istoty problemów klienta i ich konstruktywne rozwiązanie. W metodzie MDS ważna jest rola indywidualnego opiekuna, udzielającego wszechstronnego wsparcia dostosowanego do potrzeb konkretnego odbiorcy projektu. Prócz udzielania wsparcia terapeutycznego, opiekun współpracuje z jego rodziną, z pracodawcą, który podopiecznego zatrudnia oraz służbami pomocowymi podejmującymi działania w przypadku tego konkretnego klienta.
Zastosowanie elementów metody społeczności korekcyjnej jest niewątpliwie jednym z najważniejszych filarów metody. Społeczność korekcyjna jest narzędziem wpływania na postawy i rozwój umiejętności młodych ludzi. W odróżnieniu od większości innych, powszechnie stosowanych oddziaływań gdzie podstawowym czynnikiem jest kontakt z dorosłymi, społeczność korekcyjna wykorzystuje wpływ grupy rówieśniczej, na co młody człowiek jest bardzo podatny. Ponadto pracę metodą społeczności korekcyjnej wyróżnia: zindywidualizowane podejście do klienta, elementy terapii oraz nastawienie na kształtowanie postaw opartych na jasnym, pozytywnym systemie wartości.


Kto może skorzystać:

Użytkownikami produktu będą pracownicy i wolontariusze świetlic środowiskowych. Świetlice środowiskowe funkcjonują najczęściej w pobliżu zubożałych sąsiedztw, stanowią bazę niewykorzystaną dotąd w pracy z młodzieżą (zwykle adresatami pomocy są tam dzieci).


Innowacyjność:

Unikatowość MDS polega przede wszystkim na zastosowaniu elementów metody społeczności korekcyjnej (dotychczas stosowanej w terapii uzależnień) do pracy z trudną młodzieżą. Oddziaływaniem obejmowane jest całe otoczenie młodych ludzi zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez wsparcie rodzin i współpracę z pracodawcami. Dodatkowo rozwiązanie wprowadza osobistego opiekuna/asystenta koordynującego działania poszczególnych służb wobec konkretnej osoby.


Skuteczność:

Przeprowadzone w ramach projektu badania (tj. ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna), których uczestnikami byli wychowankowie świetlic testujących, kadra świetlic oraz otoczenie społeczne adolescentów (rodzice, nauczyciele, kuratorzy) wskazują pozytywne zmiany w zakresie funkcjonowania młodzieży: zmniejszenie się wulgarnego zachowania, wzrost motywacji do aktywności, poprawa umiejętności komunikacyjnych, zwiększenie samooceny i wiary we własne możliwości, rozwój zainteresowań i umiejętności konstruktywnego spędzania czasu wolnego. Zmiany te dostrzegali kierownicy świetlic u 60 – 95% wychowanków.
W opinii młodzieży i dzieci będących odbiorcami wsparcie uczestnictwo w zajęciach świetlicy opartych o MDS sprzyja refleksji nad planowaniem, kształtowaniem swojej przyszłości – prawie 9 na 10 uczestników twierdzi, że obecnie częściej się nad tym zastanawia. Ponad 80% z nich rozwija swoje pasje i zainteresowania. 73% wychowanków zauważa, że na terenie placówki, odkąd testuje ona MDS, znacznie lepiej się czuje i funkcjonuje. Wychowankowie wskazują też na poprawę relacji rówieśniczych. 75% młodzieży na przestrzeni pół roku objętego badaniem postanowiła, że będzie kontynuować naukę.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Metoda "Model Działań Systemowych"

  • Podręcznik zawierający:
  • opis metody MDS,
  • filmy instruktażowe pokazujące pracę z klientem ww. metodą,
  • komentarze specjalistów,
  • program szkolenia kadr świetlic zawierający elementy warsztatów umiejętności praktycznych dotyczących metody MDS.

 

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Stowarzyszenie MONAR
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany