EDU-NAWIGATOR – APLIKACJA ANALITYCZNO-PROGNOSTYCZNA DLA EDUKACJI
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Pozostali nauczyciele
- Instytucje rynku pracy
- Instytucje szkoleniowe
- Kadra zarządzająca
- Organizacje zawodowe i gospodarcze
- Placówki oświatowe
- Szkoły zawodowe
- Związki zawodowe
Nazwa rozwiązania: Aplikacja analityczno-prognostyczna
Rozwiązanie odpowiada na potrzebę integracji metod i narzędzi informatycznych wykorzystywanych do gromadzenia, prognozowania oraz prezentacji danych dotyczących rynku pracy, których funkcjonalność byłaby dostosowana do potrzeb przeciętnego uzytkownika (instytucji i osób zajmujących się systemem edukacji zawodowej). Kluczowe w tym zakresie są informacje na temat zawodów nadwyżkowych i deficytowych pochodzących nie tylko z analizy ofert pracy składanych w powiatowych urzędach pracy, ale również z cyklicznych badań pierwotnych pracodawców oraz analizy treści serwisów z ofertami pracy.
Aplikacja analityczno-prognostyczna (AAP) jest narzędziem wspomagania decyzji w procesach dostosowania systemu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Zapewnia dostęp do aktualnych informacji opisujących trendy na lokalnym i regionalnym rynku pracy oraz prognoz. AAP daje szkole i organowi prowadzącemu możliwość obserwacji zmian w lokalnym rynku pracy i skoncentrowania środków finansowych na przekwalifikowanie nauczycieli i przedstawienie oferty kształcenia odpowiadającej potrzebom rynku pracy. Pozwoli to w konsekwencji na modyfikację kierunków rozwoju kształcenia zawodowego, ale także wprowadzi nową jakość w zarządzaniu finansami szkoły.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie jest kierowane przede wszystkim do przedstawicieli kadry kierowniczej i organów prowadzących szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe. Z funkcjonalności AAP mogą także korzystać: publiczne służby zatrudnienia, ochotnicze hufce pracy, agencje zatrudnienia, instytucje pośrednictwa pracy, instytucje doradztwa personalnego, ośrodki karier, instytucje szkoleniowe, instytucje dialogu społecznego, przedsiębiorstwa, jednostki samorządu terytorialnego.
Innowacyjność:
Elementem wartym uwagi jest możliwość uzyskania łatwego i szybkiego dostępu do informacji charakteryzujących rynek pracy, które z kolei są warunkiem podejmowania właściwych decyzji dotyczących rozwoju i modyfikacji systemu szkolnictwa zawodowego.
Skuteczność:
Porównanie aplikacji z innymi portalami, programami (np. System Informacji Oświatowej, Bank Danych Lokalnych, Syriusz) wskazuje na jej przewagę jako bogatszego źródła wiedzy o rynku pracy i edukacji. Wynika to głównie z faktu gromadzenia danych z różnych źródeł w jednym miejscu. Dodatkowo pracodawcy ocenili narzędzie jako ciekawe i użyteczne, przydatne w ich pracy.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Aplikacja analityczno-prognostyczna wraz z dokumentacją techniczną
- Dokumentacja merytoryczna
Dokumentacja opisuje metodologię gromadzenia, analizowania i prognozowania danych.
- Podręcznik obsługi AAP
Publikacja zawiera program szkoleń, konspekt zajęć i prezentacji dla trenerów prowadzących zajęcia szkoleniowe przygotowujące do korzystania z AAP.
- Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany