Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Dzieci i młodzież
- Osoby niepełnosprawne
- Pozostali nauczyciele
Nazwa rozwiązania: Model dostosowywania treści multimedialnych do potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych umysłowo w stopniu lekkim na potrzeby kształcenia zawodowego
Rozwiązanie odpowiada na problem związany ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi osób z dysfunkcjami (niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim). Osoby z tymi dysfunkcjami mają inny sposób percepcji materiałów multimedialnych niż osoby pełnosprawne, co wiąże się również z koniecznością specyficznego wykorzystania technologii informacyjno-komputerowych (ICT) np. przy tworzeniu materiałów dydaktycznych. Osoby niepełnosprawne mają rownież szczególnie trudną sytuację na rynku pracy, a podstawowym źródłem problemów w Polsce są bariery edukacyjne i ogólny niski poziom wykształcenia osób z tej grupy.
Zaproponowany model polega na dostarczeniu nauczycielom specjalnego szkolnictwa zawodowego treści multimedialnych dostosowanych do percepcji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Narzędzie przystosowano do nauki w zawodzie kucharza wraz ze szkoleniami dla nauczycieli oraz z wykorzystaniem portalu multimedialnego do przekazu treści obowiązujących w ramach podstawy programowej do kształcenia zawodowego.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie skierowane jest do dyrektorów szkół, nauczycieli przedmiotów zawodowych i kierowników kształcenia zawodowego, którzy w codziennej pracy będą korzystać z wypracowanego modelu w szkołach zawodowych kształcących w zawodzie kucharz.
Innowacyjność:
Rozwiązanie odpowiada na potrzeby osób pomijanych w dotychczasowej polityce państwa, czyli uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim oraz nauczycieli szkół zawodowych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Dwa programy szkoleniowe dla nauczycieli
Programy zakładają szkolenie techniczne związane z obsługą narzędzia (sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane do odtwarzania multimediów) oraz szkolenie "miękkie", dotyczące pokonywania barier w korzystaniu z multimediów, inspirowane rozwiązaniami stosowanymi w Wielkiej Brytanii.
- Podręcznik metodyczny dla nauczycieli wraz z modelowymi konspektami
Podręcznik zawiera osiem przykładowych konspektów zajęć do pracy z uczniami. Stanowi wsparcie metodyczne dla nauczycieli oferując gotowy materiał, który nauczyciele mogą zastosować w pracy z materiałami multimedialnymi.
- Metodologia dostosowania treści multimedialnych do potrzeb uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w zakresie kształcenia zawodowego w oparciu o doświadczenia brytyjskie
Na bazie proponowanej metodologii powstał zestaw treści multimedialnych do nauczania w zawodzie kucharz. Jest to praktyczna ilustracja metodologii, pozwalająca przyswoić nauczycielom sposób budowania treści multimedialnych w kształceniu zawodowym pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim.
- Publikacja dotycząca wykorzystania multimedialnych narzędzi wsparcia kształcenia zawodowego osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
- Multimedialna platforma kształcenia zawodowego wykorzystująca rozwiązania brytyjskie, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu wirtualnego środowiska kształcenia dla ucznia
- Elżbieta Pilch EUROPIL
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany