Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Elżbieta Pilch EUROPIL
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
  • Osoby niepełnosprawne
Użytkownicy:
  • Pozostali nauczyciele
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaModel dostosowywania treści multimedialnych do potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych umysłowo w stopniu lekkim na potrzeby kształcenia zawodowego

Rozwiązanie odpowiada na problem związany ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi osób z dysfunkcjami (niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim). Osoby z tymi dysfunkcjami mają inny sposób percepcji materiałów multimedialnych niż osoby pełnosprawne, co wiąże się również z koniecznością specyficznego wykorzystania technologii informacyjno-komputerowych (ICT) np. przy tworzeniu materiałów dydaktycznych. Osoby niepełnosprawne mają rownież szczególnie trudną sytuację na rynku pracy, a podstawowym źródłem problemów w Polsce są bariery edukacyjne i ogólny niski poziom wykształcenia osób z tej grupy.

Zaproponowany model polega na dostarczeniu nauczycielom specjalnego szkolnictwa zawodowego treści multimedialnych dostosowanych do percepcji osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Narzędzie przystosowano do nauki w zawodzie kucharza wraz ze szkoleniami dla nauczycieli oraz z wykorzystaniem portalu multimedialnego do przekazu treści obowiązujących w ramach podstawy programowej do kształcenia zawodowego.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie skierowane jest do dyrektorów szkół, nauczycieli przedmiotów zawodowych i kierowników kształcenia zawodowego, którzy w codziennej pracy będą korzystać z wypracowanego modelu w szkołach zawodowych kształcących w zawodzie kucharz.


Innowacyjność:

Rozwiązanie odpowiada na potrzeby osób pomijanych w dotychczasowej polityce państwa, czyli uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim oraz nauczycieli szkół zawodowych.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Dwa programy szkoleniowe dla nauczycieli

Programy zakładają szkolenie techniczne związane z obsługą narzędzia (sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane do odtwarzania multimediów) oraz szkolenie "miękkie", dotyczące pokonywania barier w korzystaniu z multimediów, inspirowane rozwiązaniami stosowanymi w Wielkiej Brytanii.

  • Podręcznik metodyczny dla nauczycieli wraz z modelowymi konspektami

Podręcznik zawiera osiem przykładowych konspektów zajęć do pracy z uczniami. Stanowi wsparcie metodyczne dla nauczycieli oferując gotowy materiał, który nauczyciele mogą zastosować w pracy z materiałami multimedialnymi.

  • Metodologia dostosowania treści multimedialnych do potrzeb uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w zakresie kształcenia zawodowego w oparciu o doświadczenia brytyjskie

Na bazie proponowanej metodologii powstał zestaw treści multimedialnych do nauczania w zawodzie kucharz. Jest to praktyczna ilustracja metodologii, pozwalająca przyswoić nauczycielom sposób budowania treści multimedialnych w kształceniu zawodowym pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim.

  • Publikacja dotycząca wykorzystania multimedialnych narzędzi wsparcia kształcenia zawodowego osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim

  • Multimedialna platforma kształcenia zawodowego wykorzystująca rozwiązania brytyjskie, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu wirtualnego środowiska kształcenia dla ucznia
Produkt finalny jest dostępny pod adresem: http://kiw-pokl.org.pl/media/upload/produkty_pi/f281/Produkt_finalny.zip
Beneficjent:
  • Elżbieta Pilch EUROPIL
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka.pdf
Strona www:

www.europil.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany