Metoda tutoringu innowacyjnym sposobem w pracy resocjalizacyjnej

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
  • Osoby wykluczone społecznie
  • Osoby do 25 roku życia
  • Osoby uzależnione
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niedostosowaniem oferty programów profilaktycznych skierowanych do tzw. trudnej młodzieży do rzeczywistych problemów dotyczących tej grupy wiekowej. Celem rozwiązania jest wczesna interwencja socjalna i zmniejszenie wykluczenia społecznego młodzieży poprzez wykorzystanie metody pracy tutoringu w pracy resocjalizacyjnej.

W ramach rozwiązania wypracowano metodę terapii, która opiera się na indywidualnych spotkaniach tutora z podopiecznym. Tutor wspiera klienta w procesie edukacyjnym, pomaga rozwinąć umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy oraz maksymalnego wykorzystania własnych umiejętności. Ten program daje młodym ludziom dodatkowe wsparcie motywacyjne, możliwość odnalezienia się na rynku pracy poprzez zdobycie zawodu i umiejętności samodzielnego poszukiwania pracy, samodzielnego radzenia sobie. Dodatkowym atutem projektu jest wyposażenie terapeutów, psychologów, pedagogów, doradców zawodowych w nowe kwalifikacje tutora, dzięki czemu ich działania mogą stać się bardziej kompleksowe.

Kto może skorzystać

Z rozwiązania mogą korzystać terapeuci, psychologowie, pedagodzy, doradcy zawodowi.


Innowacyjność rozwiązania

Rozwiązanie jest kierowane do młodzieży w wieku 15-18 lat zagrożonej wykluczeniem społecznym, dotychczas nie objętej efektywnymi działaniami.  

Innowacyjność w wymiarze formy wsparcia polega na zaproponowaniu wychowawcom, terapeutom i innym osobom pracującym z młodzieżą, nowej metody pracy z młodzieżą, zakładającej wczesną interwencję i wykorzystanie elementów tutoringu. Przewaga nowego podejścia polega na tym, że na podstawie nowej diagnozy można przygotować działania zapobiegawcze, a nie tylko korekcyjne, które często są spóźnione i nie przynoszą efektów. Ponadto, cała metoda pracy wychowawczej opiera sie na wzmocnieniu poczucia wartości młodego człowieka, samoakceptacji i wzrostu poczucia samodzielności. 


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Produkt finalny jest metodą wychowawczą, a w wymiarze materialnym podręcznikiem składającym się z rozdziałów dotyczących:

  • Metodologii przygotowania wychowawców, psychologów, terapeutów, doradców zawodowych do roli tutorów.
  • Metodologii diagnozy indywidualnej opartej na zasobach (wykorzystanie Bilansu Zasobów),
  • Metody i narzędzi pracy tutorów (programy sesji spotkań z młodzieżą, zestawy do pracy indywidualnej).
Załącznik: application/zipprodukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany