Metoda tutoringu innowacyjnym sposobem w pracy resocjalizacyjnej
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
- Osoby wykluczone społecznie
- Osoby do 25 roku życia
- Osoby uzależnione
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niedostosowaniem oferty programów profilaktycznych skierowanych do tzw. trudnej młodzieży do rzeczywistych problemów dotyczących tej grupy wiekowej. Celem rozwiązania jest wczesna interwencja socjalna i zmniejszenie wykluczenia społecznego młodzieży poprzez wykorzystanie metody pracy tutoringu w pracy resocjalizacyjnej.
W ramach rozwiązania wypracowano metodę terapii, która opiera się na indywidualnych spotkaniach tutora z podopiecznym. Tutor wspiera klienta w procesie edukacyjnym, pomaga rozwinąć umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy oraz maksymalnego wykorzystania własnych umiejętności. Ten program daje młodym ludziom dodatkowe wsparcie motywacyjne, możliwość odnalezienia się na rynku pracy poprzez zdobycie zawodu i umiejętności samodzielnego poszukiwania pracy, samodzielnego radzenia sobie. Dodatkowym atutem projektu jest wyposażenie terapeutów, psychologów, pedagogów, doradców zawodowych w nowe kwalifikacje tutora, dzięki czemu ich działania mogą stać się bardziej kompleksowe.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą korzystać terapeuci, psychologowie, pedagodzy, doradcy zawodowi.
Innowacyjność rozwiązania
Rozwiązanie jest kierowane do młodzieży w wieku 15-18 lat zagrożonej wykluczeniem społecznym, dotychczas nie objętej efektywnymi działaniami.
Innowacyjność w wymiarze formy wsparcia polega na zaproponowaniu wychowawcom, terapeutom i innym osobom pracującym z młodzieżą, nowej metody pracy z młodzieżą, zakładającej wczesną interwencję i wykorzystanie elementów tutoringu. Przewaga nowego podejścia polega na tym, że na podstawie nowej diagnozy można przygotować działania zapobiegawcze, a nie tylko korekcyjne, które często są spóźnione i nie przynoszą efektów. Ponadto, cała metoda pracy wychowawczej opiera sie na wzmocnieniu poczucia wartości młodego człowieka, samoakceptacji i wzrostu poczucia samodzielności.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Produkt finalny jest metodą wychowawczą, a w wymiarze materialnym podręcznikiem składającym się z rozdziałów dotyczących:
- Metodologii przygotowania wychowawców, psychologów, terapeutów, doradców zawodowych do roli tutorów.
- Metodologii diagnozy indywidualnej opartej na zasobach (wykorzystanie Bilansu Zasobów),
- Metody i narzędzi pracy tutorów (programy sesji spotkań z młodzieżą, zestawy do pracy indywidualnej).
- Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany