Zachodniopomorskie liderem dialogu społecznego. Model wspierania aktywności partnerów społecznych i gospodarczych w budowaniu możliwości adaptacyjnych przedsiębiorstw
- Adaptacyjność
- projekt innowacyjny
- Osoby pracujące
- Przedsiębiorcy
- Administracja samorządowa
- Kadra zarządzająca
- Organizacje zawodowe i gospodarcze
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Związki zawodowe
Nazwa rozwiązania: Model wspierania aktywności partnerów społecznych i gospodarczych w budowaniu możliwości adaptacyjnych przedsiębiorstw poprzez zarządzanie procesem dialogu społecznego
Rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby narzędzi promujących współpracę partnerów społecznych i gospodarczych, w szczególności organizacji pracodawców i związków zawodowych z przedsiębiorstwami.
Wypracowane narzędzia pozwalają na dokonanie diagnozy aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa, odniesienie jej do wzorcowych standardów zawartych w katalogu dobrych praktyk i rekomendacji, jak również na zaplanowanie oraz wdrożenie zmian w oparciu o udostępnione materiały. Rozwiązanie może być pomocne zarówno w firmach, w których istnieją sformalizowane procedury regulujące współpracę pomiędzy różnymi grupami interesariuszy, (związki zawodowe, rady pracownicze), jak również w organizacjach, w których te struktury są dopiero na etapie tworzenia się.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez związki zawodowe, organizacje przedsiębiorców oraz przedstawicieli administracji publicznej, którzy są zainteresowani wzmocnieniem praktycznego wymiaru współpracy. Wdrożenie modelu przyniesie również korzyści pracownikom przedsiębiorstw, którzy zyskają wiedzę w zakresie dialogu społecznego, co wpłynie na wzrost ich zaangażowania w zarządzanie przedsiębiorstwem.
Innowacyjność:
Dotychczasowe działania w zakresie wzmacniania współpracy partnerów społecznych i gospodarczych, miały charakter doraźny i nie proponowały całościowego podejścia do rozwiązania problemów niedostatecznej liczby narzędzi promujących współpracę tych grup. Systemowość wypracowanego w projekcie modelu opiera się na założeniu, że zarządzanie dialogiem społecznym powinno odbywać się w odniesieniu do dwóch poziomów – lokalnego i regionalnego. Poszczególne narzędzia zostały dostosowane do potrzeb różnych grup interesariuszy, a w szczególności: organizacji pracodawców, związków zawodowych i pracowników przedsiębiorstw. Dodatkową zaletą rozwiązania jest jego elastyczność – nie ma konieczności stosowania całego modelu, można w zależności od potrzeb wykorzystać określone jego elementy.
Skuteczność:
Rozwiązanie powstało we współpracy z przedstawicielami wszystkich kluczowych interesariuszy, tj. pracowników przedsiębiorstw, członków organizacji pracodawców i związków zawodowych, co przekłada się na lepsze dopasowanie modelu do potrzeb poszczególnych adresatów.
Korzystanie z rozwiązania jest bezpłatne, zaś jedynym kosztem po stronie organizacji są nakłady czasu, które należy poświęcić na zapoznanie z poszczególnymi jego elementami. Zastosowanie modelu nie jest ograniczone zewnętrznymi barierami, nie wymaga specjalistycznej wiedzy oraz odbycia dodatkowych szkoleń i jest możliwe w oparciu o instrukcje zamieszczone na stronie internetowej realizatora projektu.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Raport z pogłębionej analizy problemu
- Raport z badania w zakresie wpływu płci na członkostwo w organizacjach związków zawodowych i organizacjach pracodawców oraz aktywność w dialogu społecznym
- Katalog syntetycznych wskaźników w zakresie zarządzania dialogiem społecznym adresowany do przedstawicieli przedsiębiorstw, związków zawodowych, organizacji pracodawców
- Katalog dobrych praktyk i rekomendacji dla organizacji pracodawców
- Zestaw rekomendacji dla przedsiębiorstw, związków zawodowych i organizacji pracodawców
- Rekomendacje dla decydentów – przedstawicieli JST i władz regionu
- Instrukcja wdrażania modelu
Wszystkie elementy składowe rozwiązania zostały udostępnione na stronie internetowej: www.dialogspol.pl
- Nawigator Doradztwo Gospodarcze
- Nawigator Doradztwo Gospodarcze Sławomir Kośmicki
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany