Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia

Obszar wsparcia:
  • Dobre rządzenie
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Odbiorcy:
  • Administracja samorządowa
  • Media
  • Społeczności lokalne
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązaniaWzorcowy System Regionalnego Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia

Rozwiązanie odpowiada na problem zbyt małej liczby metod monitorowania i zarządzania jakością usług publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz problem słabej efektywności narzędzi pomiaru jakości usług publicznych oraz jakości życia mieszkańców.

Rozwiązanie umożliwia zintegrowanie pomiaru poziomu jakości życia w danym regionie z pomiarem poziomu oferowanych usług publicznych. Nowością w proponowanym instrumencie jest funkcjonalne zintegrowanie elementów (zestawów mierników, danych statystycznych czy internetowych baz danych), służących do pomiaru jakości życia i poziomu usług publicznych. Jego istotą nie jest samo gromadzenie danych, obliczanie i publikowanie wartości wybranych mierników jakości usług publicznych i jakości życia, lecz włączenie analizy uzyskanych wartości do elementów zarządzania jednostką samorządową. Dzięki nowemu systemowi jednostki administracji i władzy samorządowej zyskują możliwość oceny i kontroli wykonywania najważniejszych zadań publicznych, a także planowania i wdrażania budżetów zadaniowych oraz podniesienia jakości zarządzania.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie skierowane jest generalnie do administracji samorządów terytorialnych wszystkich rodzajów. System mierzenia jakości usług publicznych jest skierowany bezpośrednio do samorządów gminnych oraz powiatowych (w tym także miast na prawach powiatu), a system mierzenia jakości życia – do samorządów wojewódzkich.


Innowacyjność:

System regionalny dostarcza dane potrzebne nie tylko do analiz w ramach danej gminy, ale też (w szczególności w przypadku pomiaru jakości życia) do prowadzenia polityki na szczeblu powiatowym i wojewódzkim. Ważnym elementem produktu – co nie jest specjalnie innowacyjne w teorii, ale rzadkie w praktyce – są zasady upublicznienia wyników analiz i konieczność rzeczywistych, a nie tylko pozorowanych, konsultacji społecznych w zakresie prowadzonej przez władze polityki. System umożliwia pełną i obiektywną diagnozę jednostki terytorialnej w zakresie funkcjonowania usług publicznych i jakości życia, a także umożliwia uzyskanie zwrotnych informacji o skuteczności podjętych działań, zmierzających do poprawy polityki zarówno na poziomie lokalnym, jak i regionalnym. Pozwala również na realizację lokalnej polityki społeczno-gospodarczej w oparciu o fakty (evidence-based policy) i jednocześnie stanowi dobre narzędzie do wprowadzenia budżetu zadaniowego w jednostce samorządu terytorialnego.


Skuteczność:

 


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • System mierzenia jakości usług publicznych

  • System mierzenia jakości życia

  • Stałe procedury monitorowania jakości usług publicznych i jakości życia

  • Model publicznej dyskusji nad wynikami pomiaru
Beneficjent:
  • Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Strona www:

www.ibngr.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany