Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia
- Dobre rządzenie
- projekt innowacyjny
- Administracja samorządowa
- Media
- Społeczności lokalne
- Administracja samorządowa
Nazwa rozwiązania: Wzorcowy System Regionalnego Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia
Rozwiązanie odpowiada na problem zbyt małej liczby metod monitorowania i zarządzania jakością usług publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz problem słabej efektywności narzędzi pomiaru jakości usług publicznych oraz jakości życia mieszkańców.
Rozwiązanie umożliwia zintegrowanie pomiaru poziomu jakości życia w danym regionie z pomiarem poziomu oferowanych usług publicznych. Nowością w proponowanym instrumencie jest funkcjonalne zintegrowanie elementów (zestawów mierników, danych statystycznych czy internetowych baz danych), służących do pomiaru jakości życia i poziomu usług publicznych. Jego istotą nie jest samo gromadzenie danych, obliczanie i publikowanie wartości wybranych mierników jakości usług publicznych i jakości życia, lecz włączenie analizy uzyskanych wartości do elementów zarządzania jednostką samorządową. Dzięki nowemu systemowi jednostki administracji i władzy samorządowej zyskują możliwość oceny i kontroli wykonywania najważniejszych zadań publicznych, a także planowania i wdrażania budżetów zadaniowych oraz podniesienia jakości zarządzania.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie skierowane jest generalnie do administracji samorządów terytorialnych wszystkich rodzajów. System mierzenia jakości usług publicznych jest skierowany bezpośrednio do samorządów gminnych oraz powiatowych (w tym także miast na prawach powiatu), a system mierzenia jakości życia – do samorządów wojewódzkich.
Innowacyjność:
System regionalny dostarcza dane potrzebne nie tylko do analiz w ramach danej gminy, ale też (w szczególności w przypadku pomiaru jakości życia) do prowadzenia polityki na szczeblu powiatowym i wojewódzkim. Ważnym elementem produktu – co nie jest specjalnie innowacyjne w teorii, ale rzadkie w praktyce – są zasady upublicznienia wyników analiz i konieczność rzeczywistych, a nie tylko pozorowanych, konsultacji społecznych w zakresie prowadzonej przez władze polityki. System umożliwia pełną i obiektywną diagnozę jednostki terytorialnej w zakresie funkcjonowania usług publicznych i jakości życia, a także umożliwia uzyskanie zwrotnych informacji o skuteczności podjętych działań, zmierzających do poprawy polityki zarówno na poziomie lokalnym, jak i regionalnym. Pozwala również na realizację lokalnej polityki społeczno-gospodarczej w oparciu o fakty (evidence-based policy) i jednocześnie stanowi dobre narzędzie do wprowadzenia budżetu zadaniowego w jednostce samorządu terytorialnego.
Skuteczność:
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- System mierzenia jakości usług publicznych
- System mierzenia jakości życia
- Stałe procedury monitorowania jakości usług publicznych i jakości życia
- Model publicznej dyskusji nad wynikami pomiaru
- Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany