Zostać przedsiębiorczym – program edukacyjny z multimedialnym pakietem dydaktycznym dla gimnazjum

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Zostać przedsiębiorczym

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej efektywności kształcenia postaw przedsiębiorczych u uczniów szkół gimnazjalnych. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn tego stanu rzeczy należy wskazać: deficyt materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli, ograniczenia programowe, niewystarczającą ilość i jakość wzorcowych rozwiązań organizacyjnych czy niewystarczające wsparcie metodyczne dla nauczycieli.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, pn. „Zostać przedsiębiorczym” ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów gimnazjum kontynuowaniem kształcenia na kierunkach matematyczno-przyrodniczych. Wypracowany model wykorzystuje w edukacji uczniów pracę metodą projektu i łączy treści określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjum zamieszczone w części ogólnej z wymaganiami szczegółowymi do języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, plastyki, informatyki i wychowania fizycznego. W ramach zajęć lekcyjnych uczniowie zapoznają się z cyklem działań przygotowujących ich do realizacji projektów edukacyjnych, aktywnie rozwijają przez to swoje umiejętności i kształtują postawy przedsiębiorcze. Rozwiązanie zakłada pracę samodzielną ucznia – w oparciu o programy komputerowe ("Jestem-mogę być" i "Działamy razem"), nakierowane na ocenę jego zasobów, wskazanie kroków kształtujących jego umiejętności w obszarach: komunikacja, motywacja, gospodarowanie czasem, tworzenie budżetu, funkcjonowanie w zespole czy planowanie przyszłości, ale także planowanie działań prowadzących do zmian, monitoring, dokumentowanie projektów uczniowskich. Działania ucznia w czasie realizacji projektu edukacyjnego wspierane są przez nauczyciela, którego rola w trakcie realizacji projektu zmienia się z wiodącej w towarzyszącą. Sam program został opracowany tak, aby nauczyciele mieli możliwość elastycznego doboru szczegółowych celów edukacyjnych w zależności od warunków realizacji programu czy zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli szkół gimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność:

Rozwiązanie wyróżnia wykorzystanie efektywnej i atrakcyjnej dla uczniów metody, jaką jest nauka przez działanie, a także możliwość monitorowania rozwoju umiejętności dotyczących współdziałania w zespole i umiejętności interpersonalnych. Umiejętności i postawy kształtowane przez wprowadzenie metody projektów do procesu edukacji pomagają uczniom sprostać wyzwaniom szybko zmieniającej się rzeczywistości. Coraz ważniejsza staje się elastyczność, mobilność i umiejętność adaptacji, chęć podejmowania różnorodnych działań i gotowość do zmian. Wykonywanie projektów edukacyjnych, a poprzez to podwyższanie poziomu kompetencji kluczowych, szczególnie w zakresie przedsiębiorczości oraz kompetencji społecznych wspomaga osobisty rozwój ucznia. Pozwala na lepsze i pełniejsze poznanie siebie, zwiększa świadomość własnych możliwości. Niezwykle cenne jest to, że uczniowie w bezpieczny sposób mogą uczyć się na własnych błędach, nie boją się porażek, potrafią wyciągać z nich wnioski na przyszłość. Uczą się wiary w siebie, pozytywnego myślenia, rozwijają aspekty własnej osobowości, które są ważne w szkole, w domu, w pracy i w życiu rodzinnym.


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 91% nauczycieli potwierdziło, iż program pozwalał dobrze zorganizować zajęcia lekcyjne, 83% nauczycieli uznało program za potrzebny i przydatny dla nich, a taki sam odsetek badanych stwierdził, że program był oryginalny, dla 82% uczniów program „Zostać przedsiębiorczym” okazał się skuteczny (a zatem dał im możliwość nauczenia się nowych rzeczy i zdobycia nowych umiejętności). Według uczniów, swoje zadania spełniły też pakiet programów „Jestem-mogę być” oraz „Działamy razem”, które otrzymały ponad 90% pozytywnych ocen.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Program nauczania „Zostać przedsiębiorczym” wraz z pakietem dydaktycznym.

  • Warsztat e-learningowy dla nauczycieli, który przygotowuje do korzystania z zasobów platformy przy realizacji programu.

  • E-notes wychowawcy – narzędzie wspierające pracę wychowawcy w zakresie monitorowania uczniów w obszarach: aktywności, umiejętności współpracy w zespole i ewentualnych problemów, umiejętności interpersonalnych. Może być też wykorzystane do zbierania dodatkowych spostrzeżeń dotyczących zachowań i innych umiejętności wychowanków. Zawiera on również informacje o projektach uczniowskich realizowanych pod opieką wychowawcy. Korzystający z e-notesu wychowawca może sporządzić raporty zbiorcze dla klasy i indywidualne dla ucznia/uczennicy obrazujące zmiany kształtowanych umiejętności.

  • Interaktywny pakiet programów komputerowych dla uczniów gimnazjum: „Jestem – mogę być” (JMB).

  • Interaktywny program komputerowy dla uczniów „Działamy razem”.


Powyższe elementy zamieszczono na platformie internetowej (http://zostac-przedsiebiorczym.junior.org.pl/pl), która stanowi integralną część produktu finalnego. Platforma składa się z trzech obszarów:

  • Ogólnodostępnego, zawiera materiały informacyjno-promocyjne związane z realizacją programu.

  • Nauczyciele, zawiera spersonalizowany panel nauczyciela, a w nim: komunikaty, informacje osobiste, informacje o uczniach oraz o realizacji programu, program nauczania do realizacji w gimnazjum etc.

  • Uczniowie, zawiera spersonalizowany panel ucznia, a w nim – informacje osobiste oraz możliwość dostępu do informacji o realizowanych projektach.
Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?projectDecisionNumber=POKL.03.03.04-00-099%2F10-00
Beneficjent:
  • Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany