Nic o nas bez nas

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
  • Osoby wykluczone społecznie
  • Osoby do 25 roku życia
Użytkownicy:
  • Kadra zarządzająca
  • Organizacje pozarządowe
  • Osoby do 25 roku życia
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niedoborem wsparcia oddolnego dla młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, która potrzebuje wsparcia. Problem kształtowania wśród młodych ludzi kompetencji społecznych i postaw, które pozwalają na sprawne i legalne funkcjonowanie w środowisku dorosłych jest coraz większy. Proces dorastania i zdobywania samodzielności wydłuża się m.in. w związku z trudną sytuacją na rynku pracy, która uniemożliwia zdobycie doświadczenia zawodowego i niezależności ekonomicznej.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie uzupełnia dotychczasowe działania z zakresu interwencji społecznej o narzędzia, które umożliwiają włączenie młodzieży jako aktywnych uczestników i partnerów procesu kształtowania pozytywnych postaw społecznych wśród młodzieży trudnej. Zastosowana w ramach rozwiązania metoda mentoringu rówieśniczego (w formie podręcznika) pozwala na większą integrację młodzieży podejmującej się roli mentora oraz młodzieży objętej wsparciem. Metoda, ze względu na relacje rówieśnicze pozwala na uniknięcie barier pojawiających się np. w tradycyjnych relacjach mentor- podopieczny z racji wieku czy pozycji społecznej. Młodzi ludzie mogą się wspierać i uczyć od siebie nawzajem, poznawać swoje mocne i słabe strony, uczyć, jak funkcjonować w grupie i jak planować swoje dorosłe życie w ramach wsparcia rówieśniczego.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez pracowników instytucji lub organizacji zaangażowanych w działania przeciw wykluczeniu społecznemu młodych ludzi.


Innowacyjność:

Rozwiązanie uwzględnia zastosowanie nowatorskiej metody mentoringu rówieśniczego, która ma na celu zbudowanie prawdziwej więzi i zaufania pomiędzy mentorem a podopiecznym, przy jednoczesnym zlikwidowaniu bariery różnicy pokoleń - zakłada się, że odpowiednio przygotowani młodzi mentorzy będą w stanie udzielać skutecznego wsparcia tzw. trudnej młodzieży i lepiej zrozumieją jej problemy m. in. ze względu na zbliżony wiek. Atutem rozwiązania jest powstała w jego ramach tzw. przestrzeń mentorska, która skupia mentorów i ma na celu wzmocnienie i rozwój ich kompetencji a także promowania rozwiązania wśród potencjalnych zainteresowanych.


Skuteczność:

Badania ewaluacyjne wykazały, ze zdecydowana większość uczestników dzięki projektowi „Nic o nas bez nas” zdobyła nowe umiejętności oraz praktyczną wiedzę (88%), wzrosła ich pewność siebie (86%), 78% ankietowanych wskazało, że projekt zmienił ich życie. Ponadto, 38 uczestników projektu nawiązało relacje mentorskie, 12 osób podjęło różne działania zawodowe i inne skierowane do młodzieży, w których wykorzystują umiejętności mentorskie.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Przewodnik po mentoringu
podręcznik z zestawem narzędzi do wykorzystania, składa się z trzech części:

  • przewodnik dla mentorów – opis współpracy mentor –podopieczny, dostosowany do oczekiwań odbiorcy, czyli młodzieży w wieku 18-24 lata;
  • przewodnik dla instytucji, dla zainteresowanych – opis procesów społecznych, propozycje narzędzi monitorowania relacji wspierania mentorów
  • przewodnik dla instytucji i organizacji, które wdrożą również system szkoleń przyszłych mentorów – programy szkoleń.

Przewodnik obejmuje tematykę:

  • Wprowadzenie: przegląd praktyk i metodologii mentoringu wraz z opisem możliwości przenoszenia wzorców mentoringu rówieśniczego;
  • Procedury rekrutacji – opis zastosowanych zasad formalnych i merytorycznych, regulamin rekrutacji, wykorzystywane w ramach rekrutacji ankiety;
  • Szkolenia – podstawowe i poszerzone (opisy dotychczasowych szkoleń ogólnych, plan merytoryczny wizyty studyjnej w Estonii, opisy planowanych kolejnych modułów);
  • Zasady „parowania” mentor-podopieczny - opis użytej metody i karty wyboru;
  • Narzędzia monitorowania pracy mentor-podopieczny - kontrakt i karta pracy;
  • „Klub Oddolnej Demokracji” – obszar partycypacji (przykładowy regulamin funkcjonowania klubu oddolnej demokracji i ścieżka (metodyka) jego wypracowania);
  • Ścieżki indywidualnego rozwoju: opis warsztatów z dziedzin sztuki i nauki Autodiagnozy środowiskowe - uzasadnienie zastosowania narzędzia i schemat postępowania.

 

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany