Nowy model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczanych indywidualnie

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Fundacja „Promyk Słońca”
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
  • Osoby do 25 roku życia
  • Uczniowie szkół podstawowych
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Nauczyciele szkół podstawowych
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
  • Placówki oświatowe
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem mało efektywnych form edukacji uczniów z grup nietypowych – ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w tym objętych indywidualnym nauczaniem (IN) w domu. Obecnie dostępne formy edukacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zaspokajają w zadowalającym stopniu indywidualnych potrzeb, a ich organizacja jest uciążliwa zarówno dla szkół i nauczycieli, jak i uczniów. Kolejnym problemem jest niewykorzystywanie w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w indywidualnym nauczaniu szerokich możliwości technologii informacyjno-komunikacyjnych i towarzyszących im nowych metod kształcenia.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, ma na celu zwiększenie efektywności i zmniejszenie uciążliwości nauczania uczniów realizujących obowiązek szkolny w formie indywidualnego nauczania oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Rozwiązanie stanowi model nauczania, oparty na kształceniu zdalnym, prowadzonym synchronicznie w wirtualnym środowisku na platformie edukacyjnej przez tzw.: Centrum Nauczania na Odległość, jednostkę specjalizującą się w kształceniu na odległość tworzoną przez poszczególne szkoły. W rozwiązaniu wykorzystana została platforma edukacyjna Fronter, która funkcjonuje na Dolnym Śląsku, i jest również wykorzystywana w projektach edukacyjnych w innych regionach kraju.

Dodatkowo w ramach rozwiązania dostępne są narzędzia do podnoszenia kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniami z IN i SPE. Zastosowanie modelu wymaga sprzętu komputerowego do Centrum Nauczania na Odległość i przygotowania stanowisk pracy nauczycieli. Nauczyciele w ramach rozwiązania mogą również skorzystać z multimedialnych pomocy dydaktycznych, multimedialnych programów terapeutycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przykładowych konspektów zajęć i zestawów ćwiczeń.

Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez jednostki samorządu terytorialnego: organy prowadzące publiczne szkoły podstawowe i gimnazja  gminy, a także powiaty, województwa, oraz wszyscy nauczyciele i specjaliści, zainteresowani nauczaniem zdalnym.


Innowacyjność:

Nowość w opisanym rozwiązaniu polega na organizacji kształcenia i wspierania uczniów objętych indywidualnym nauczaniem i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze szkół podstawowych i gimnazjów, w oparciu o technologię informacyjno-komunikacyjną. Zajęcia prowadzone są w formie zajęć na odległość w wirtualnym środowisku na platformie edukacyjnej.

Elementem wyróżniającym jest utworzeniu jednostki specjalizującej się w kształceniu na odległość  Centrum Nauczania na Odległość, która realizuje ofertę edukacyjną odpowiadającą na indywidualne potrzeby uczniów, zatrudnia kadrę, która zna specyfikę pracy z uczniem ze SPE i IN i stosuje nowatorskie, atrakcyjne dla uczniów metody nauczania.


Skuteczność:

Wyniki ewaluacji wskazują, że w ocenie respondentów zajęcia prowadzone z wykorzystaniem rozwiązania zaproponowanego w projekcie są ciekawsze niż w tradycyjnej szkole. Jednocześnie wyniki sugerują, że najbardziej wskazane jest łączenie tradycyjnego nauczania z nauczaniem zdalnym na platformie edukacyjnej.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Opis modelu nauczania na odległość

Opracowanie zawierające niezbędne informacje o nauczaniu na odległość, specyfice grupy docelowej, wymaganiach sprzętowych oraz program szkolenia dla nauczycieli.

  • Poradnik metodyczny dla nauczyciela

Publikacja obejmuje materiały szkoleniowe dla nauczycieli przeznaczone do pracy z uczniem ze SPE oraz przykładowe programy nauczania i konspekty zajęć.

  • Instrukcja techniczna dla przyszłych użytkowników

Instrukcja prezentująca możliwości wykorzystania platformy edukacyjnej dla celów nauczania zdalnego.

Beneficjent:
  • Fundacja „Promyk Słońca”
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany