Nowy model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczanych indywidualnie
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Dzieci i młodzież
- Osoby do 25 roku życia
- Uczniowie szkół podstawowych
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Placówki oświatowe
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem mało efektywnych form edukacji uczniów z grup nietypowych – ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w tym objętych indywidualnym nauczaniem (IN) w domu. Obecnie dostępne formy edukacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zaspokajają w zadowalającym stopniu indywidualnych potrzeb, a ich organizacja jest uciążliwa zarówno dla szkół i nauczycieli, jak i uczniów. Kolejnym problemem jest niewykorzystywanie w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w indywidualnym nauczaniu szerokich możliwości technologii informacyjno-komunikacyjnych i towarzyszących im nowych metod kształcenia.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, ma na celu zwiększenie efektywności i zmniejszenie uciążliwości nauczania uczniów realizujących obowiązek szkolny w formie indywidualnego nauczania oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Rozwiązanie stanowi model nauczania, oparty na kształceniu zdalnym, prowadzonym synchronicznie w wirtualnym środowisku na platformie edukacyjnej przez tzw.: Centrum Nauczania na Odległość, jednostkę specjalizującą się w kształceniu na odległość tworzoną przez poszczególne szkoły. W rozwiązaniu wykorzystana została platforma edukacyjna Fronter, która funkcjonuje na Dolnym Śląsku, i jest również wykorzystywana w projektach edukacyjnych w innych regionach kraju.
Dodatkowo w ramach rozwiązania dostępne są narzędzia do podnoszenia kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniami z IN i SPE. Zastosowanie modelu wymaga sprzętu komputerowego do Centrum Nauczania na Odległość i przygotowania stanowisk pracy nauczycieli. Nauczyciele w ramach rozwiązania mogą również skorzystać z multimedialnych pomocy dydaktycznych, multimedialnych programów terapeutycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przykładowych konspektów zajęć i zestawów ćwiczeń.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez jednostki samorządu terytorialnego: organy prowadzące publiczne szkoły podstawowe i gimnazja – gminy, a także powiaty, województwa, oraz wszyscy nauczyciele i specjaliści, zainteresowani nauczaniem zdalnym.
Innowacyjność:
Nowość w opisanym rozwiązaniu polega na organizacji kształcenia i wspierania uczniów objętych indywidualnym nauczaniem i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze szkół podstawowych i gimnazjów, w oparciu o technologię informacyjno-komunikacyjną. Zajęcia prowadzone są w formie zajęć na odległość w wirtualnym środowisku na platformie edukacyjnej.
Elementem wyróżniającym jest utworzeniu jednostki specjalizującej się w kształceniu na odległość – Centrum Nauczania na Odległość, która realizuje ofertę edukacyjną odpowiadającą na indywidualne potrzeby uczniów, zatrudnia kadrę, która zna specyfikę pracy z uczniem ze SPE i IN i stosuje nowatorskie, atrakcyjne dla uczniów metody nauczania.
Skuteczność:
Wyniki ewaluacji wskazują, że w ocenie respondentów zajęcia prowadzone z wykorzystaniem rozwiązania zaproponowanego w projekcie są ciekawsze niż w tradycyjnej szkole. Jednocześnie wyniki sugerują, że najbardziej wskazane jest łączenie tradycyjnego nauczania z nauczaniem zdalnym na platformie edukacyjnej.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Opis modelu nauczania na odległość
Opracowanie zawierające niezbędne informacje o nauczaniu na odległość, specyfice grupy docelowej, wymaganiach sprzętowych oraz program szkolenia dla nauczycieli.
- Poradnik metodyczny dla nauczyciela
Publikacja obejmuje materiały szkoleniowe dla nauczycieli przeznaczone do pracy z uczniem ze SPE oraz przykładowe programy nauczania i konspekty zajęć.
- Instrukcja techniczna dla przyszłych użytkowników
Instrukcja prezentująca możliwości wykorzystania platformy edukacyjnej dla celów nauczania zdalnego.
- Fundacja „Promyk Słońca”
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany