Równy start dla wszystkich – wyrównywanie szans uczniów niepełnosprawnych

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Powiat Ropczycko-Sędziszowski / Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ropczycach
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z niedopasowaniem oferty kształcenia do potrzeb rynku pracy. Brakuje również praktycznej wiedzy w zakresie pracy z osobami niepełnosprawnymi w szkole zawodowej, w zakresie pracy z osobami wykluczonymi społecznie ze względu na upośledzenie umysłowe i pochodzenie społeczne czy pracy z dziećmi z autyzmem.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy udziale partnera z Węgier, pn. wdrożenie elementów programu nauczania w Zasadniczej Szkole Zawodowej (kierunek ogrodnik, o specjalności florystyka i specjalności dotyczącej upraw roślin ciepłolubnych) do obecnych planów nauczania, ma na celu wzmocnienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego oraz uzyskanie dodatkowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych przez uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Ropczycach.

Wypracowane w projekcie rozwiązanie obejmuje:

  1. Poznanie przez nauczycieli specyficznej metodologii pracy z dziećmi autystycznymi wypracowanej na Węgrzech (indywidualizacja zajęć terapeutycznych).

  2. Poznanie metody kognitywnej (poznawczej) i behawioralnej: zrozumienie, przyswojenie oczekiwań, zwyczajów, norm zachowania przez osobę dotkniętą autyzmem jako długotrwały i trudny do realizacji proces. Metoda behawioralna zakłada modyfikację środowiska osób autystycznych, co ułatwia zmianę, poprawę zachowań oraz rozwój nowych umiejętności. W ramach metody wzmacniane są pożądane zachowania, a ignorowane niechciane.

Zastosowanie rozwiązania pozwoliło na wymianę doświadczeń w zakresie form i metod pracy z uczniami wykluczonymi społecznie, a przede wszystkim empiryczne poznanie tych metod przez uczniów i nauczycieli. W efekcie nastąpiło podniesienie jakości kształcenia zawodowego poprzez zastosowanie nowych metod nauczania oraz nowych treści programowych i powiązanie ich z potrzebami gospodarki. Co więcej, oferta edukacyjna została poszerzona o elementy wykraczające poza standardowy program nauczania.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjlane i inne instytucje oświatowe zajmujące się kształceniem i wsparciem grup wykluczonych społecznie, w szczególności osób niepełnosprawnych. Wsparcie skierowane jest do absolwentów szkół zawodowych i nauczycieli.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

Przy opracowaniu rozwiązania wykorzystano długoletnie doświadczenia partnera z Węgier, szkoły podstawowej w Szolnok. Pełniła ona także rolę Metodycznego Ośrodka Pedagogiki Specjalnej. Placówka ta, będąca zespołem mniejszych jednostek, specjalizuje się w pracy z dziećmi o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Posiada też doświadczenie w pracy z osobami wykluczonymi społecznie ze względu na upośledzenie umysłowe oraz pochodzenie społeczne.

Realizacja projektu we współpracy ponadnarodowej pozwoliła na wzrost możliwości zatrudnienia absolwentów szkoły ogrodniczej poprzez podniesienie ich kompetencji zawodowych i zdobycie nowych, praktycznych doświadczeń. Bezpośrednio w wyniku współpracy z partnerem z Węgier nastąpiło poszerzenie wiedzy z zakresu uprawy roślin ciepłolubnych możliwych do zastosowania w Polsce i nabycie praktycznych umiejętności w tym zakresie. Nie do przecenienia jest fakt wzmocnienia poczucia własnej wartości u uczniów poprzez uczestnictwo w wyjeździe zagranicznym. Wart zwrócenia uwagi w przypadku takiej grupy docelowej jest fakt, iż większości uczniów po raz pierwszy wyjeżdża za granicę  – wymiernym tego efektem jest rozbudzenie potrzeby nabywania nowej wiedzy i doświadczeń u uczniów.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Wdrożone elementy programu nauczania w Zasadniczej Szkole Zawodowejkierunek ogrodnik o specjalności florystyka.

  • Wdrożone elementy programu nauczania w Zasadniczej Szkole Zawodowej  kierunek ogrodnik, specjalista ds. upraw roślin ciepłolubnych.
Beneficjent:
  • Powiat Ropczycko-Sędziszowski / Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ropczycach
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany