Szkoła życia

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Stowarzyszenie Unia Przedsiębiorców Dolnego Śląska
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież sprawiające problemy wychowawcze
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Organizacje pozarządowe
  • Placówki oświatowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Szkoła życia

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niespójnego systemu resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym. System ten jest niepełny, a znaczna część zadań nie jest wykonywana lub wykonywana jest niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, pn. "Szkoła życia" polega na zastosowaniu survivalu w pracy z trudna młodzieżą. Survival zawiera w sobie pozytywny potencjał rozwojowy, umożliwia umocnienie wiary w siebie, pracę nad charakterem i samodyscypliną. W trakcie zajęć "Szkoły życia" młodzież pod opieką zespołu metodycznego może uczestniczyć w warsztatach indywidualnych i grupowych podczas miesięcznego wyjazdu na obóz. W trakcie obozu wprowadzane są również działania społecznie użyteczne takie jak np.: doprowadzanie miejsc publicznych do porządku. Po zakończeniu survivalu uczestnicy biorą udział w warsztatach ukierunkowujących ich zawodowo z doradcą zawodowym podczas których opracowują Indywidualny Plan Działania. Zakończeniem programu jest wolontariat w organizacjach pozarządowych połączony z indywidualną opieką i praca z mentorem.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez pedagogów, psychologów, pracowników ośrodków szkolno-wychowawczych, zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich, domów dziecka. Może także być wykorzystane przez terapeutów, doradców zawodowych, pracowników socjalnych i pracowników organizacji pozarządowych w zakresie programu pracy wolontarystycznej.


Innowacyjność:

Podejście zaproponowane w projekcie nie było dotychczas powszechnie stosowane w pracy profilaktycznej w Polsce. Nowością w projekcie jest wykorzystanie nowego instrumentu jakim jest połączenie w działaniach na rzecz trudnej młodzieży elementów edukacyjnych, survivalu oraz elementów pracy woluntarystycznej. Tak zaprojektowany proces dydaktyczny umożliwia udzielenie kompleksowego wsparcia: wzmocni psychologicznie odbiorcę, umożliwi mu diagnozę swoich możliwości i oczekiwań pod kątem zawodowej przyszłości oraz pomoże wejść do społeczeństwa poprzez pracę jako wolontariusz na rzecz organizacji pozarządowej.


Skuteczność:

Skuteczność zaproponowanego rozwiązania była oceniana za pomocą ankiet adresowanych do wybranej grupy uczestników zajęć zarówno młodzieży zagrożonej lub niedostosowanej społecznie jak też mentorów wywodzących się spośród pedagogów, psychologów, pracowników zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich itp. W trakcie prowadzonych zajęć osiągnięto wśród młodzieży zrozumienie oraz akceptację faktu, że funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga ustalania i przestrzegania wcześniej ustalonych norm i praw, a prowadzone zajęcia skutecznie kierowały uwagę młodzieży na ciekawe formy aktywności, których nie znali bądź dotychczas nie doświadczali. Skutecznie ukazywały dążenia i pragnienia będące wynikiem dojrzałego postrzegania rzeczywistości. Praca mentorów doprowadziła również do zadowalającego przesunięcia punktu ciężkości zachowań z agresywnych w kierunku bardziej asertywnych.

Dodatkowo zdaniem 85% uczestników warsztaty z przygotowania do wejścia na rynek pracy zdecydowanie były przydatne i ciekawe, a pozostałe 15%, że raczej przydatne i ciekawe. Jako odniesione korzyści najwięcej osób (80%) wskazało lepsze przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Program wyjazdu survivalowego dla tzw. trudnej młodzieży

Program zawiera informacje niezbędne do realizacji obozu „szkoły życia” począwszy od poradnika zawierającego wskazówki na temat technicznej organizacji obozu i wymogów formalnoprawnych jego funkcjonowania, poprzez założenia i wskazówki do realizacji zajęć survivalowych, poprzez założenia dotyczące technik i metod pracy socjoterapeutycznej z młodzieżą w trakcie trwania obozu, kończąc na wskazaniu technik ewaluacyjnych i instrumentów do ewaluacji „szkoły życia”.

  • Program warsztatu ukierunkowanego zawodowo

Program zawiera wskazania dotyczące metod i technik pracy z określoną grupą odbiorców, zalecenia dotyczące sposobu organizacji warsztatów, program warsztatów oraz wskazówki do sposobu planowania ścieżki zawodowej z uwzględnieniem specyfiki odbiorców, w tym predyspozycji osobowych.

  • Program pracy woluntarystycznej

Program zawiera opis doświadczeń w pracy z trudną młodzieżą metodą wolontariatu oraz wskazówki odnośnie metod pracy. Określa cele szczegółowe zadania, prawa i obowiązki wolontariusza, prawa i obowiązki opiekuna, kodeks etyczny i sposoby ewaluacji.

Beneficjent:
  • Stowarzyszenie Unia Przedsiębiorców Dolnego Śląska
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.upds.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany