Monitoring procesu przekazywania szkół i przedszkoli zagrożonych likwidacją organizacjom pozarządowym

Obszar wsparcia:
  • Dobre rządzenie
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Federacja Inicjatyw Oświatowych
Odbiorcy:
  • Organizacje pozarządowe
  • Rodzice
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Mechanizm monitorowania finansów gminnych przeznaczonych na edukację za pomocą matrycy kalkulacyjnej

Rozwiązanie odpowiada na problem zamykania małych szkól wiejskich. Problem ten pociąga za sobą szereg niekorzystnych skutków takich, jak: głębokie zmiany w strukturze społecznej i osadniczej, aż do rozpadu więzi społecznych danej wsi; obniżenie jakości usług edukacyjnych – edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna oderwana od najbliższego otoczenia ucznia oraz utrata infrastruktury publicznej – m.in. dla wspólnych działań, inicjatyw społecznych oraz miejsca dla przyszłej edukacji przedszkolnej.

Rozwiązanie to mechanizm monitorowania finansów gminnych przeznaczonych na edukację opiera się na założeniu, że istnieje alternatywa dla zamykania wiejskich szkół. Wiele oszczędności dają zmiany organizacyjne w samych szkołach gminnych, jednak największe oszczędności, wg autorów rozwiązania, daje przekazanie szkół w ręce organizacji pozarządowej. Organizacja pozarządowa poprowadzi szkołę taniej ze względu na zatrudnianie nauczycieli wg Kodeksu Pracy. Szkoła lub przedszkole może stać się wielofunkcyjną placówką wspólnotową współtworzoną przez społeczność i oddziaływującą na tę społeczność. Tym celom służy matryca kalkulacyjna, czyli internetowy kalkulator, który pomaga zobaczyć gminne wydatki na oświatę w świetle liczb i faktów. Można jej używać do: planowania wydatków oświatowych w gminie; określenia warunków finansowych prowadzenia szkoły lub przedszkola przez organizacje, które chcą się podjąć prowadzenia szkoły; zobrazowania sytuacji finansowej gminy i struktury jej wydatków na oświatę oraz sprawdzenia poprawności naliczania subwencji i dotacji.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o przedstawicielach jednostek samorządu lokalnego; rodzicach i mieszkańcach wsi oraz o personelu szkół.


Innowacyjność:

Zdaniem autorów rozwiązania nie ma obecnie żadnego alternatywnego narzędzia, które wspierałoby przekazywanie szkół stowarzyszeniom i wzrost znaczenia outsourcingu usług publicznych na poziomie lokalnym.


Przyczyny odrzucenia rozwiązania na etapie walidacji:

W opinii Krajowej Sieć Tematycznej w obszarze Dobre rządzenie rozwiązanie składa się z modułów, które są zbędne lub wymagają korekty merytorycznej – niemożliwej do przeprowadzenia na tym etapie realizacji projektu.


Elementy składowe rozwiązania:

  • Zestaw mierzalnych wskaźników efektywności finansowej wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych w zakresie edukacji, planowania przestrzennego i wspierania aktywności społecznej oraz skutków przekazywania zadań edukacyjnych do organizacji pozarządowych.
  • Matryca kalkulacyjna finansów gminnych przeznaczonych na edukację do monitorowania jakości zarządzania przez jednostki samorządu terytorialnego środkami publicznymi.
  • Narzędzie e-learningowe.
  • Podręcznik wspierający korzystanie z systemu.
Beneficjent:
  • Federacja Inicjatyw Oświatowych
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PI niezwalidowany