Szukając Einsteina – Akademia Umysłów Ścisłych

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Kuratorium Oświaty w Warszawie
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Innowacyjny program holistycznego nauczania matematyki, fizyki i chemii na poziomie podstawowym w szkole ponadgimnazjalnej.

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych kształceniem na kierunkach ścisłych i przyrodniczych. Przedmioty nauczania, takie jak: matematyka, fizyka, chemia, najczęściej kojarzone są przez uczniów jako trudne i wymagające. Niechęć do tych przedmiotów związana jest często z przestarzałymi metodami prowadzenia zajęć. Zastosowanie atrakcyjnej formy nauczania, może być czynnikiem zmniejszającym niechęć do tego typu przedmiotów, a przez to może on pokazać nową, ciekawą formę pozornie nieinteresujących zagadnień.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych podejmowaniem studiów na kierunkach ścisłych i przyrodniczych. Wypracowany model to program holistycznego nauczania matematyki, fizyki i chemii przeznaczony dla uczniów szkół ponadgimnajzalnych na poziomie podstawowym wspierany przez dodatkowe elementy, tj. skrypt dla nauczyciela zawierający streszczenia wykładów nagranych przez pracowników Politechniki Warszawskiej oraz zeszyt ucznia zawierający przykładowe problemy i doświadczenia. Wykłady swą tematyką odnoszą się do wybranych obszarów podstawy programowej w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych poprzez holistyczne pojmowanie natury i jej zjawisk. Narzędzia te pozwalają na zwiększenie atrakcyjności omawianych zagadnień oraz na prezentację niedostępnych dla wielu uczniów eksperymentów i pokazów naukowych. Ważnym elementem rozwiązania jest narzędzie informatyczne pozwalające nauczycielom odnajdywać powiązania pomiędzy lekcjami różnych przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Dodatkowo opracowano metodologie wykorzystywania w szkołach nagranych wykładów oraz metodologie holistycznego prowadzenia zajęć.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w szkołach ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność:

Rozwiązanie zmienia sposób prowadzenia lekcji w szkołach, w taki sposób, aby nauczyciele przedmiotów ścisłych potrafili nauczać holistycznie (powiązywać funkcjonalnie przedmioty ścisłe) oraz nauczać praktycznie, pokazując uczniom eksperymenty (przeprowadzane w szkole) lub materiały filmowe lub materiały w Internecie.


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 76% uczniów i 61 % uczennic po odbyciu lekcji holistycznych wykazywało większe zainteresowanie zagadnieniami matematyczno-przyrodniczymi, 78% uczniów i 67% uczennic stwierdziło, że jest bardziej przekonana do podjęcia studiów na kierunkach ścisłych i przyrodniczych, 84% uczennic i 75% uczniów stwierdziło, że dzięki zastosowaniu metody lepiej rozumie przedmioty ścisłe, holistyczną metodę prowadzenia zajęć 58% nauczycieli oceniło jako zdecydowanie przydatną, a 42% jako częściowo przydatną.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Innowacyjny program holistycznego nauczania matematyki, fizyki i chemii na poziomie podstawowym, przeznaczony dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych wsparty przez:
  • skrypt przeznaczony dla nauczycieli zawierający streszczenia 30 wykładów nagranych przez pracowników Politechniki Warszawskiej;
  • zeszyt ćwiczeń dla ucznia, zawierający przykładowe zadania, doświadczenia i problemy związane z tematem.

  • Portal internetowy wspierający ww. program, na którym zamieszczono materiały edukacyjne.
  • Metodologia:
  • holistycznego prowadzenia zajęć;
  • wykorzystania w szkołach nagranych w czasie projektu wykładów.
Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?projectDecisionNumber=POKL.03.03.04-00-092%2F10-00
Beneficjent:
  • Kuratorium Oświaty w Warszawie
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany