Zainteresowanie uczniów fizyką kluczem do sukcesu!

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Centrum Edukacji Atut Wielkopolska Jarosław Jastrzębski spółka jawna
Odbiorcy:
  • Pozostali uczniowie
  • Uczniowie szkół podstawowych
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół podstawowych
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Pozostali nauczyciele
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych kształceniem na kierunkach ścisłych (w szczególności na kierunku fizyka). Fizyka najczęściej kojarzona jest przez uczniów jako przedmiot trudny i wymagający. Niechęć do przedmiotu związana jest często z przestarzałymi metodami prowadzenia zajęć. W opinii uczniów fizyka mogłaby być bardziej interesująca, gdyby lekcje z tego przedmiotu były prowadzone w sposób mniej encyklopedyczny, a bardziej w sposób prezentujący fizykę w życiu codziennym. Zastosowanie atrakcyjnej formy nauczania, może być czynnikiem zmniejszającym niechęć do nauczania fizyki, a przez to może on pokazać nową – ciekawą – formę pozornie nieinteresujących zagadnień.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów fizyką i zachęceniem ich do dalszego kształcenia na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Wypracowany model to zestaw czterech programów nauczania z fizyki dla gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej na poziomie podstawowym i poziomie rozszerzonym i szkoły zawodowej oraz program zajęć pozalekcyjnych z przyrody i ekologii dla szkół ponadgimnazjalnych. 


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli fizyki i przedmiotów przyrodniczych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność:

Rozwiązanie stanowi zestaw rozwiązań programowych (książka zawierająca zbiór opisanych eksperymentów fizycznych z załączonymi scenariuszami lekcji uwzględniającymi poziom i profil szkoły), związanych z poszukiwaniem i wdrażaniem skutecznych metod pozwalających rozwijać umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów badawczych. Model pozwala na zaangażowanie ucznia w proces edukacji – zwiększenie jego aktywności i kreatywności, dzięki czynnemu udziałowi w eksperymentach z fizyki, przeprowadzanych zarówno w domu, jak i w szkole, a przez to zwiększenie zainteresowania podjęciem kształcenia na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Co istotne model łączy wiedzę z nauk przyrodniczych we wspólny komponent, umożliwiający pełniejsze zrozumienie praw przyrody (transfer wiedzy z nauk biologicznych i chemicznych do fizyki) oraz rozwój umiejętności wykorzystania tej wiedzy w życiu codziennym.


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki ewaluacji zewnętrznej potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 88% nauczycieli stwierdziło, iż będzie stosować w swojej pracy opracowane eksperymenty i scenariusze zajęć, 90% nauczycieli będzie polecać do stosowania innym nauczycielom wypracowane rozwiązania, 79% uczniów potwierdziło swoją pozytywną zmianę nt fizyki, 74% uczniów gimnazjów uczestniczących w projekcie i 84% uczniów szkół ponadgimnazjalnych stwierdziło, iż dzięki zajęciom realizowanym przy wykorzystaniu eksperymentów można polubić fizykę.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • 4 programy nauczania z fizyki dla gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej na poziomie podstawowym, szkoły ponadgimnazjalnej na poziomie rozszerzonym i szkoły zawodowej oraz program zajęć pozalekcyjnych z przyrody i ekologii dla szkół ponadgimnazjalnych

Do wyżej wymienionych programów dołączone zostaną:

  • scenariusze lekcji zawierające opis 50 zajęć z doświadczeniami dla programu nauczania do gimnazjum;
  • scenariusze lekcji zawierające opis 50 zajęć z doświadczeniami dla programu nauczania do szkoły ponadgimnazjalnej na poziomie rozszerzonym;
  • scenariusze lekcji zawierające opis 30 zajęć z doświadczeniami dla programu nauczania do szkoły ponadgimnazjalnej na poziomie podstawowym;
  • scenariusze lekcji zawierające opis 30 zajęć z doświadczeniami dla programu nauczania do szkoły zawodowej;
  • scenariusze zajęć zawierające opis 30 zajęć z doświadczeniami dla programu zajęć pozalekcyjnych z przyrody i ekologii;
  • książka z doświadczeniami „Fizyka w eksperymentach”, zawierająca opis ponad 100 doświadczeń, z wstępem teoretycznym, wyjaśniającym najważniejsze pojęcia i definicje;
  • filmy na płytach DVD, z najciekawszymi eksperymentami fizycznymi wraz z komentarzem;
  • platforma e-learningowa: efizyka.uni.opole.pl zawierająca produkt w formie elektronicznej oraz forum dyskusyjne dla uczniów i nauczycieli: „Zadaj pytanie ekspertowi”.
Beneficjent:
  • Centrum Edukacji Atut Wielkopolska Jarosław Jastrzębski spółka jawna
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany