Regranting jako sposób zwiększenia zakresu, skali i efektywności realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe w gminie i powiecie
- Dobre rządzenie
- projekt innowacyjny
- Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
- Organizacje pozarządowe
- Przedsiębiorcy
- Społeczności lokalne
- Administracja
- Organizacje pozarządowe
Nazwa rozwiązania: Model regrantingu, czyli przygotowania, wdrażania i oceny zlecania przez samorządy gminne i powiatowe realizacji otwartych konkursów ofert przez organizacje pozarządowe
Rozwiązanie wypracowane w projekcie pn.: Model regrantingu, czyli przygotowania, wdrażania i oceny zlecania przez samorządy gminne i powiatowe realizacji otwartych konkursów ofert przez organizacje pozarządowe (NGO) odpowiada na problem niewielkiego zakresu i skali realizacji tych zadań z wykorzystaniem regrantingu. Mechanizm, o którym mowa polega na zlecaniu NGO obsługi konkursu dotacji na realizację zadań pożytku publicznego.
Wypracowane rozwiązanie to podręcznik dostarczający wiedzy ogólnej o mechanizmie pn. regranting, w szczególności o jego podstawach prawnych i korzyściach wynikających ze stosowania oraz zawiera wskazówki, w jaki sposób w praktyce należy go stosować. Proponuje samorządom sprawdzoną w praktyce metodę wdrażania mechanizmu, a także sposób i narzędzia przeprowadzenia oceny jego stosowania oraz użyteczne wzory dokumentów.
Kto może skorzystać:
Nowe narzędzie adresowane jest przede wszystkim do samorządów gminnych i powiatowych (gminy wiejskie, gminy miejskie, gminy wiejsko-miejskie, powiaty ziemskie, miasta na prawach powiatu). Samorządy regionalne mogą wykorzystać model regrantingu, ale wymaga to pewnych modyfikacji wynikających ze specyfiki zadań publicznych realizowanych przez samorządy województw. Z rozwiązań proponowanych w ramach modelu mogą także korzystać jednostki administracji rządowej.
Innowacyjność:
Rozwiązanie rozwija i przygotowuje praktyczne wdrażanie instrumentu realizacji zadań publicznych, który do tej pory nie był powszechnie stosowany dzięki wykorzystaniu nowych form działania i adaptacji nowych narzędzi.
Skuteczność:
O skuteczności modelu świadczą opinie jego podstawowych użytkowników – zarówno większość przedstawicieli NGO, jak i jednostek samorządu terytorialnego (JST) wyraziła przekonanie, że model regrantingu przyczyni się do zwiększenia zakresu zadań pożytku publicznego zlecanych organizacjom. W ramach badań przeprowadzonych podczas ewaluacji zewnętrznej 68% przedstawicieli JST oceniło, że model odpowiada na potrzeby samorządów w zakresie współpracy z NGO. Prawie 74% uznało, że odpowiada on na potrzeby samorządów w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów lokalnych społeczności. Ponadto ponad 82% przedstawicieli JST zgodziło się z twierdzeniem, że model wypełnia lukę w systemie realizacji zadań publicznych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Publikacja Podręcznik regrantingu, czyli jak wdrażać mechanizm regrantingu w samorządach gminnych i powiatowych. Modelowe rozwiązanie opracowane przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce.
Publikacja zawiera podstawowe informacje na temat istoty regrantingu, prawnych podstaw jego stosowania, informacje na temat dotychczasowych polskich doświadczeń w stosowaniu regrantingu, opis korzyści wynikających ze stosowania regrantingu dla samorządów, organizacji pozarządowych i mieszkańców, opis modelu regrantingu i instrukcję jego stosowania. W publikacji znalazły się ponadto informacje, jak praktycznie wdrażać model, w tym informacje o narzędziach badających efektywność społeczną i ekonomiczną regrantingu oraz użyteczne wzory i przykłady dokumentów.
- Film Regranting, czyli sposób zwiększenia zakresu i skali oraz efektywności realizacji zadań samorządu przez organizacje pozarządowe.
Film jest uzupełnieniem publikacji i zawiera spójne z nią wypowiedzi przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych i ekspertów na temat regrantingu i korzyści wynikających z jego stosowania.
- Akademia Rozwoju Filnatropii w Polsce
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany