Innowacyjne programy nauczania szansą na awans edukacyjny
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Dzieci i młodzież
- Osoby niepełnosprawne
- Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym
- Otoczenie osób wykluczonych społecznie
- Pozostali uczniowie
- Rodzice
- Instytucje szkoleniowe
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Organizacje pozarządowe
- Otoczenie osób wykluczonych społecznie
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
- Placówki oświatowe
- Społeczności lokalne
Nazwa rozwiązania: Program nauczania Signwritingu
Opis rozwiązania:
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niskim poziomem zainteresowania problematyką osób głuchych, które mają problemy z integracją ze środowiskiem osób słyszących. Język migowy nie jest w polskiej rzeczywistości traktowany jako pełnoprawny język. Osoby głuche zmuszone są do nauki języka polskiego (mówionego) i odczytywania z ruchu warg, co jest bardzo trudne. Koszty edukacji osób głuchych są bardzo wysokie a poziom efektywności niski. Język migowy - dla osób głuchych często podstawowy środek wyrazu, budujący u nich tożsamość - wciąż jest traktowany jako uzupełnienie nauki standardowego języka polskiego. Sign Writing (SW), czyli tzw. pismo migowe, może być wykorzystany na poziomie edukacji podstawowej, ponieważ z dotychczasowego doświadczenia wynika, że stanowi doskonały program nauczania dzieci niesłyszących i pomaga im w edukacji i przygotowuje do nauki języka dźwiękowego.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu projektu jest stworzenie programu nauczania SW jako narzędzia ograniczającego wykluczenie społeczne i wspomagającego proces edukacyjny osób głuchych, które często napotykają na utrudnienia w dostępie do edukacji ze względu na swoją niepełnosprawność słuchową. SW jest metodą zapisu języka migowego i opiera się na systemie elementów graficznych, które oddają mimikę twarzy i zmiany postawy osoby mówiącej.
W ramach rozwiązania powstanie opis materiału dydaktycznego, cele zajęć, treści nauczania, metody, formy pracy, środki dydaktyczne i pomoce naukowe, charakterystyka przebiegu zajęć oraz podręcznika do nauki SignWriting wraz z konspektem zajęć.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą skorzystać nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych pracujący z osobami głuchymi.
Innowacyjność rozwiązania:
Głównym elementem innowacyjnym wypracowanym w ramach projektu jest powstający autorski program i podręcznik nauczania SW w Polsce. Wstępna, już opracowana, wersja programu nauczania SW w odniesieniu do Polskiego Języka Migowego zawiera: opis materiału dydaktycznego, cele zajęć, treści nauczania, metody, formy pracy, użyte środki dydaktyczne i pomoce naukowe, charakterystykę przebiegu zajęć oraz podręcznik do nauki SW. Dzięki takiemu ujęciu i układowi jest to kompleksowy produkt, w pełni adaptowalny i modyfikowalny do określonych potrzeb kształcenia zróżnicowanych grup osób (od nauczycieli/wychowawców po osoby głuche w różnym wieku).
Skuteczność:
W dłuższej perspektywie zastosowanie rozwiązania ma doprowadzić do awansu edukacyjnego i wyrównywania szans na awans społeczny i zawodowy w grupie niesłyszących na rynku pracy oraz lepszej integracji wewnętrznej głuchych, budowaniu tożsamości kulturowej mniejszości językowej jaką są osoby głuche. Ponadto zastosowanie SW doskonale się sprawdza w nauce j. migowego przez osoby słyszące. Im bardziej słysząca większość pozna języka migowy tym lepiej będzie się komunikować z głuchą mniejszością, co doprowadzi do lepszego zrozumienia osób niesłyszących, a co za tym idzie, spowoduje wzrost tolerancji i akceptacji społecznej. Uatrakcyjnienie procesu nauczania dokonuje się poprzez aktywizację metod nauczania. Symboliczny, oparty na działaniu w system i jego metodyka stanowi alternatywę dla wcześniejszych metod nauczania systemów komunikacyjnych osób głuchych. Jest to podejście skuteczniejsze niż standardowe nauczanie języka migowego, które zakłada poznanie w czasie 60-godzinnego kursu 300 znaków migowych. Dzięki zastosowaniu SW uzyskano skuteczność na poziomie opanowania 360 znaków migowych w tym samym wymiarze godzin.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Program nauczania rozwiązania signwritingu składa się z następujących elementów:
- Podręcznik nauczania sigwritingu wraz z konspektem zajęć;
- Pomoce naukowe;
- Plan zajęć.
- Centrum Zespołów Analityczno-Strategicznych sp. z o.o.
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany