Innowacyjne programy nauczania szansą na awans edukacyjny

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Centrum Zespołów Analityczno Strategicznych Sp. z o.o.
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
  • Osoby niepełnosprawne
  • Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym
  • Otoczenie osób wykluczonych społecznie
  • Pozostali uczniowie
  • Rodzice
Użytkownicy:
  • Instytucje szkoleniowe
  • Nauczyciele szkół podstawowych
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Organizacje pozarządowe
  • Otoczenie osób wykluczonych społecznie
  • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
  • Placówki oświatowe
  • Społeczności lokalne
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Program nauczania Signwritingu


Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niskim poziomem zainteresowania problematyką osób głuchych, które mają problemy z integracją ze środowiskiem osób słyszących. Język migowy nie jest w polskiej rzeczywistości traktowany jako pełnoprawny język. Osoby głuche zmuszone są do nauki języka polskiego (mówionego) i odczytywania z ruchu warg, co jest bardzo trudne. Koszty edukacji osób głuchych są bardzo wysokie a poziom efektywności niski. Język migowy - dla osób głuchych często podstawowy środek wyrazu, budujący u nich tożsamość - wciąż jest traktowany jako uzupełnienie nauki standardowego języka polskiego. Sign Writing (SW), czyli tzw. pismo migowe, może być wykorzystany na poziomie edukacji podstawowej, ponieważ z dotychczasowego doświadczenia wynika, że stanowi doskonały program nauczania dzieci niesłyszących i pomaga im w edukacji i przygotowuje do nauki języka dźwiękowego.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu projektu jest stworzenie programu nauczania SW jako narzędzia ograniczającego wykluczenie społeczne i wspomagającego proces edukacyjny osób głuchych, które często napotykają na utrudnienia w dostępie do edukacji ze względu na swoją niepełnosprawność słuchową. SW jest metodą zapisu języka migowego i opiera się na systemie elementów graficznych, które oddają mimikę twarzy i zmiany postawy osoby mówiącej.
W ramach rozwiązania powstanie opis materiału dydaktycznego, cele zajęć, treści nauczania, metody, formy pracy, środki dydaktyczne i pomoce naukowe, charakterystyka przebiegu zajęć oraz podręcznika do nauki SignWriting wraz z konspektem zajęć.


Kto może skorzystać:

Z rozwiązania mogą skorzystać nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych pracujący z osobami głuchymi.


Innowacyjność rozwiązania:

Głównym elementem innowacyjnym wypracowanym w ramach projektu jest powstający autorski program i podręcznik nauczania SW w Polsce. Wstępna, już opracowana, wersja programu nauczania SW w odniesieniu do Polskiego Języka Migowego zawiera: opis materiału dydaktycznego, cele zajęć, treści nauczania, metody, formy pracy, użyte środki dydaktyczne i pomoce naukowe, charakterystykę przebiegu zajęć oraz podręcznik do nauki SW. Dzięki takiemu ujęciu i układowi jest to kompleksowy produkt, w pełni adaptowalny i modyfikowalny do określonych potrzeb kształcenia zróżnicowanych grup osób (od nauczycieli/wychowawców po osoby głuche w różnym wieku).


Skuteczność:

W dłuższej perspektywie zastosowanie rozwiązania ma doprowadzić do awansu edukacyjnego i wyrównywania szans na awans społeczny i zawodowy w grupie niesłyszących na rynku pracy oraz lepszej integracji wewnętrznej głuchych, budowaniu tożsamości kulturowej mniejszości językowej jaką są osoby głuche. Ponadto zastosowanie SW doskonale się sprawdza w nauce j. migowego przez osoby słyszące. Im bardziej słysząca większość pozna języka migowy tym lepiej będzie się komunikować z głuchą mniejszością, co doprowadzi do lepszego zrozumienia osób niesłyszących, a co za tym idzie, spowoduje wzrost tolerancji i akceptacji społecznej. Uatrakcyjnienie procesu nauczania dokonuje się poprzez aktywizację metod nauczania. Symboliczny, oparty na działaniu w system i jego metodyka stanowi alternatywę dla wcześniejszych metod nauczania systemów komunikacyjnych osób głuchych. Jest to podejście skuteczniejsze niż standardowe nauczanie języka migowego, które zakłada poznanie w czasie 60-godzinnego kursu 300 znaków migowych. Dzięki zastosowaniu SW uzyskano skuteczność na poziomie opanowania 360 znaków migowych w tym samym wymiarze godzin.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Program nauczania rozwiązania signwritingu składa się z następujących elementów:

  • Podręcznik nauczania sigwritingu wraz z konspektem zajęć;
  • Pomoce naukowe;
  • Plan zajęć.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Centrum Zespołów Analityczno-Strategicznych sp. z o.o.
Fiszka projektowa: application/pdfMP_f8_PI_v3 OSTATECZNA.pdf
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.czas.sacz.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany