Innowacyjny model współpracy dla instytucji pomocy społecznej i rynku pracy
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Osoby wykluczone społecznie
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Instytucje rynku pracy
Rozwiązanie wypracowane w ramach projektu dotyczy kwestii współdziałania instytucji i organizacji niepublicznych i publicznych instytucji rynku pracy i pomocy i integracji społecznej (IRS i PiIS) w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji społecznej poszczególnych osób i całych grup społecznych. Najważniejszym polem takiej współpracy międzyinstytucjonalnej powinny być wymiana informacji oraz podejmowanie działań na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej osób wykluczonych i/lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Jednakże zarówno badania ilościowe, jak i jakościowe wykazały, iż współpraca ta napotyka na wiele barier.
Celem głównym projektu jest usprawnienie komunikacji i przepływu informacji pomiędzy IRP i PiIS, poprzez wypracowanie systemowego modelu współpracy. Takie usprawnienie ma ostatecznie poprawić jakość i efektywność działania tych instytucji. Produktem końcowym projektu jest interaktywna platforma internetowa, skierowana do pracowników IRP i PiIS działających na terenie całego kraju.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą skorzystać powiatowe urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, agencje zatrudnienia i organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą społeczną i rynkiem pracy działające na terenie całego kraju.
Innowacyjność rozwiązania:
Innowacyjność projektu zawiera się w dwóch aspektach, tj. dotyczy problemu oraz produktu, jako formy wsparcia. Zdiagnozowanym problemem wymagającym pilnego rozwiązania jest niewystarczająca intensywność i zakres współpracy pomiędzy IRP PiIS. W wymiarze produktu końcowego innowacyjność wyraża się w interaktywnej platformie internetowej, która jest skierowana do pracowników IRP i PiIS działających na terenie całego kraju.
Skuteczność:
W raporcie ewaluacyjnym 78% badanych stwierdziło, że korzyści jakie wynieśli z uczestnictwa w projekcie mają szerszy ogólny wpływ na osoby zagrożone wykluczeniem społecznym w dużym lub bardzo dużym stopniu. Zmiany jakie nastąpiły w zakresie koordynacji podejmowanych działań na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym po zapoznaniu się z innowacyjnym modelem współpracy należy ocenić pozytywnie. Wskazują na to odpowiedzi ankietowanych. Jedynie 2% wskazało na mierną poprawę w tym zakresie. 56% osób uznało, że poprawa była wystarczająca, a 42% - że istotna. Przydatność innowacyjnego modelu współpracy potwierdziło 98% ankietowanych. 72% badanych osób stwierdziło, że innowacyjny model współpracy przyczynia się do zneutralizowania braków w komunikacji i przepływie informacji pomiędzy niepublicznymi i publicznymi instytucjami rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej w dużym lub bardzo dużym stopniu.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Platforma internetowa, która służy do rozwijania współpracy pomiędzy publicznymi i niepublicznymi instytucjami rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej i jest miejscem wymiany opinii oraz informacji pomiędzy pracownikami. Platforma składa się z trzech głównych modułów: aktualności, części informacyjnej (opisowej, bez możliwości edytowania przez użytkowników) oraz baz danych (umożliwiających użytkownikom uzupełnianie i aktualizowanie na bieżąco informacji).
- Modelowe programy szkoleń skierowane do pracowników publicznych i niepublicznych instytucji rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej. Szkolenia mają na celu poprawę współpracy tych instytucji, lepsze zrozumienie specyfiki działania tych podmiotów i wypracowanie formuły współpracy. Programy szkoleniowe składają się z następujących modułów:
- I Moduł: Skuteczna komunikacja i e-komunikacja w służbie IRP i PiIS,
- II Moduł: Kreatywność sposobem poszukiwania nowych wyzwań i umiejętnością rozwiązywanie problemów stojących przed IRP i PiIS,
- III Moduł: Stres, wypalenie zawodowe, jako wpływ na funkcjonowanie jednostki w organizacji zespole,
- IV Moduł: Inicjowanie i realizacji projektów partnerskich,
- V Moduł: Współpraca w zespole i narzędzia prowadzenia zebrań,
- VI Moduł: Trudne rozmowy, interwencje w sytuacjach zakłóceń i manipulacji.
- Podręcznik użytkownika – broszura zawierająca podstawowe informacje o projekcie, tj. o obsłudze, funkcjach i użyteczności platformy internetowej.
- BD Center Paweł Walawender
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany