Model Współpracy IRP i IPS narzędziem efektywnej aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Osoby wykluczone społecznie
- Osoby bezrobotne
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Instytucje rynku pracy
Wypracowane w projekcie rozwiązanie odpowiada na problem niskiej skuteczności procesu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Analizy danych statystycznych wskazują, że stosowane dotychczas metody i środki aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych są mało skuteczne i w konsekwencji nie przyczyniają się do wymiernego zmniejszenia problemu bezrobocia w Polsce.
Przeprowadzone w ramach projektu badania ilościowe pokazują, że istnieje współpraca pomiędzy urzędami pracy a ośrodkami pomocy społecznej. Jest to zgodne z obowiązującymi zaleceniami - ośrodki powinny mieć podpisane umowy o współpracy z urzędami pracy. Jednak badanie jakościowe wskazuje, że współpraca ta nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięta – pracownicy wiedzą że powinna istnieć, ale często nie ma wypracowanych standardów takiej współpracy, i nie jest dla jasne na czym konkretnie ma ona polegać. Współpraca istnieje zatem raczej na poziomie deklaratywnym (tzn. są podpisane porozumienia o współpracy).
Zaproponowane rozwiązanie, czyli Model Współpracy Instytucji Rynku Pracy i Instytucji Pomocy Społecznej, ma na celu poprawę jakości współdziałania publicznych i niepublicznych instytucji rynku pracy i pomocy oraz integracji społecznej we wsparciu klientów i przeciwdziałaniu wykluczeniu. Poprawa współpracy oraz lepsza wymiana informacji wpłyną pozytywnie na poziom świadczenia usług przez te instytucje i w efekcie końcowym doprowadza do większego usamodzielnienia się ich klientów. Rozwiązanie to schemat współpracy instytucji wraz z opisami, instrukcjami i metodologią oraz optymalne rozwiązania w zakresie pozyskiwania, gromadzenia, przekazywania i aktualizowania informacji na temat sytuacji na rynku pracy. Model zakłada współpracę na poziomie powiatowego urzędu i ośrodka pomocy społecznej w zakresie segmentacji klientów, w zależności od zidentyfikowanych problemów i potrzeb klienta. W zależności od potrzeb, klient kierowany jest do działań społecznych lub zawodowych, a zatem do dalszych działań powiatowego urzędu pracy lub ośrodka pomocy społecznej.
Kto może skorzystać:
Z rozwiązania mogą korzystać publiczne i niepubliczne instytucje rynku pracy oraz pomocy i integracji społecznej.
Innowacyjność rozwiązania
W wymiarze grupy docelowej innowacyjność polega na rozwiązaniu problemu niedostatecznej wiedzy pracowników instytucji rynku pracy na temat złożonej specyfiki poszczególnych grup bezrobotnych. Brak rozwiązań w tym zakresie skutkuje niedostosowaniem form świadczonej pomocy do specyfiki i potrzeb danej grupy bezrobotnych. Innowacyjność w wymiarze formy wsparcia polega na wypracowaniu i upowszechnieniu nowych metod współpracy (Model Współpracy IRP i IPS) oraz opracowaniu nowych instrumentów dla użytkowników (E-narzędzie) służących aktywizacji zawodowej bezrobotnych w oparciu o zindywidualizowaną, kompleksową i długofalową pomoc dla osób bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Świadczenie usług nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów i zatrudniania dodatkowych pracowników.
Skuteczność
Skuteczność produktu i wymierne korzyści dla grup docelowych (instytucji i osób bezrobotnych) potwierdzają rzeczywiste efekty testowania przedstawione w raporcie z ewaluacji zewnętrznej. Przykładowo, widoczne jest polepszenie jakości kontaktów na linii klient-instytucja. Produkt przekłada się zatem bezpośrednio na wymierne korzyści dla grupy odbiorców: wzrasta jakość i efektywność obsługi poszczególnych klientów obu współpracujących instytucji.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Produktem finalnym projektu jest Model współpracy publicznych i niepublicznych instytucji rynku pracy i instytucji pomocy społecznej na który składają się następujące produkty pośrednie:
- Opracowanie pt. „Model współpracy publicznych i niepublicznych instytucji rynku pracy i instytucji pomocy społecznej” wraz z załącznikami:
- wzorem „Porozumienia …” mającego na celu zawiązanie współpracy na rzecz efektywnej aktywizacji osób bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy,
- instrukcją stosowania „Modelu współpracy …”.
- E-narzędzie Lokalna Platforma Współpracy wraz z instrukcją obsługi
- Raporty z badań przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu (tzw. raporty wyjściowe):
- analiza potrzeb IRP i IPS oraz Analiza potrzeb Odbiorców (raport zbiorczy),
- analiza potrzeb 6 grup bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.
- Opracowanie pt. „Specyfika Modelowej Współpracy IRP i IPS dla każdej z sześciu grup bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy”
- Opracowanie pt. „Modele szkoleniowe” wraz z załącznikami (płyty CD) zawierającymi:
- materiały szkoleniowe,
- prezentacje (Power Point).
- Stowarzyszenie Ruch Społeczno - Samorządowy "Nasza metropolia"
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany