INNOWACJE EDUKACYJNE – program testowania i wdrażania nowych metod modernizacji oferty kształcenia zawodowego w woj. podlaskim

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Fundacja Forum Inicjatyw Rozwojowych
Odbiorcy:
  • Pozostali uczniowie
  • Pozostali nauczyciele
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Szkoły zawodowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Modernizacja Oferty Edukacyjnej

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostosowania kwalifikacji absolwentów szkół zawodowych do potrzeb pracodawców. Absolwent szkoły, aby móc efektywnie funkcjonować na rynku pracy, jako pracownik nie tylko wykwalifikowany, ale również elastyczny, musi posiadać aktualną wiedzę, umiejętności zawodowe i ogólne, które umożliwią mu twórczą rozbudowę zdobytej w szkole podstawy.

Opracowana Modernizacja Oferty Edukacyjnej (MOE) ma na celu dostosowanie oferty edukacyjnej szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy poprzez dopasowanie kwalifikacji absolwentów do potrzeb rynku pracy. W projekcie powstały 3 modele modernizacji oferty edukacyjnej: model modernizacji oferty edukacyjnej z zastosowaniem elementów Dualnego Systemu Kształcenia1 (MOE z DSK); model modernizacji oferty edukacyjnej z zastosowaniem elementów Modułowego Systemu Kształcenia2 (MOE z MES) oraz model modernizacji oferty edukacyjnej z zastosowaniem elementów doradztwa i orientacji zawodowej (MOE z DOZ).

Każdy z modeli składa się ze schematów działania odnoszących się do trzech poziomów - ucznia, szkoły i otoczenia szkoły: modelowe działania kierowane do ucznia; modelowe szkolenia kadr dydaktycznych i administracyjnych szkoły; modelowe porozumienia lokalnej współpracy z otoczeniem szkoły - instytucji, firm, organizacji, które są zainteresowane dostosowaniem szkoły do potrzeb rynku pracy. Łącznie powstało 9 modelowych schematów działań (po 3 schematy dla każdego z 3 modeli). Z każdym modelowym schematem działań związane są 3 narzędzia wdrożeniowe, niezbędne do przeprowadzenia schematu działania (łącznie: 27 narzędzi wdrożeniowych).

---------------

Dualny system kształcenia zawodowego (DSK) wykorzystuje współpracę oświaty i pracodawców w kształceniu zawodowym uczniów, które odbywa się jednocześnie w szkole i w zakładzie pracy. Zasadniczym założeniem dualnego systemu kształcenia zawodowego jest podział zadań edukacyjnych łącznie z ich finansowaniem pomiędzy dwa podmioty: pracodawców i państwo, które realizują różne funkcje i wynikające z nich różne zakresy odpowiedzialności.

Istotą metodologii kształcenia modułowego (MES) jest łączenie teorii z praktyką oraz prowadzenie edukacji w obszarze zamykającym konkretny zestaw umiejętności zawodowych. W koncepcji kształcenia opartej o metodologię MES istnieje wyraźne powiązanie między treścią programu nauczania a treścią pracy zawodowej, do której nauka ma przygotować.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie szkoły zawodowe i ich organy prowadzące oraz instytucje współpracujące ze szkołą – w szczególności mogą z niego korzystać nauczyciele praktycznej nauki zawodu, pedagodzy, psycholodzy szkolni oraz doradcy zawodowi, dyrekcja i kadra administracyjna, uczniowie.


Innowacyjność
:

Nowością w opisywanym rozwiązaniu jest model modernizacji oferty edukacyjnej szkoły wykorzystujący elementy nowych metod edukacyjnych (DSK, MES, DOZ) odnoszących się do trzech poziomów funkcjonowania szkoły: metod pracy z uczniem, jakości pracy kadry dydaktyczno-administracyjnej oraz sposobów i obszarów współpracy z otoczeniem szkoły. Istotnym elementem wartym uwagi jest narzędzie do badania luk kompetencyjnych uczniów w powiązaniu z potrzebami pracodawców.


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane przez instytucje, które były zainteresowane jego praktycznym wykorzystaniem oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. W wyniku wywiadów przeprowadzonych wśród uczniów i kadry pedagogicznej uzyskano opinię, że narzędzia wypracowane w projekcie są skuteczne. Przykładowo aż 75% badanych uczniów potwierdziła znaczenie Modelu Oferty Edukacyjnej z elementami Dualnego Systemu Szkolenia dla poprawy jakości oferty edukacyjnej szkoły. Na ich skuteczność wpływa fakt, że elastycznie uwzględniają specyfikę szkoły, potrzeby ucznia oraz otoczenia szkoły. Organizacja procesu zmiany nie wiąże się z potrzebą angażowania innych podmiotów niż te, które mają faktyczny wpływ na kształt oferty edukacyjnej szkoły.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Model MOE z DSK
  • Model modernizacji programów nauczania w zakresie możliwości zastosowania elementów DSK

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: wzór testu badającego luki kompetencyjne absolwentów określający rozbieżność pomiędzy tym czego oczekują pracodawcy a tym co potrafią absolwenci; programu szkolenia Nauczycieli Praktycznej Nauki Zawodu z DSK; wzoru rekomendacji programowych DSK.

  • Model przygotowania Kadr Dydaktyczno-Administracyjnych z DSK

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: wzór ankiety audytu DSK służącej do przeprowadzenia audytu szkoły pod katem barier i możliwości związanych z realizacją DSK; wzór karty potrzeb szkoleniowych DSK; program szkolenia kadry z DSK.

  • Model Lokalnej Koalicji na rzecz DSK

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: program 5 spotkań koalicji DSK; wzór karty potrzeb Lokalnej Koalicji DSK; wzór strategii współpracy na rzecz DSK.

  • Model MOE z MES
  • Model modernizacji programów nauczania w zakresie możliwości egzaminowania dla zadań zawodowych

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: wzór ankiety wydzielającej moduły MES, służącej identyfikacji zadań zawodowych w danym zawodzie; program szkolenia Nauczycieli Praktycznej Nauki Zawodu z MES; wzór rekomendacji programowych MES do modyfikowania programu nauczania.

  • Model przygotowania Kadr Dydaktyczno-Administracyjnych z MES

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: wzór ankiety audytu MES służącej do przeprowadzenia audytu szkoły pod katem barier i potencjałów związanych z wdrożeniem MES; wzór karty potrzeb szkoleniowych MES; program szkolenia kadry dydaktyczno-administracyjnej z MES.

  • Model Lokalnej Koalicji na rzecz MES

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: program 5 spotkań Lokalnej Koalicji na rzecz MES; wzór karty potrzeb Lokalnej Koalicji na rzecz MES; wzór strategii współpracy na rzecz MES.

  • Model MOE z DOZ
  • Model modernizacji programów nauczania w zakresie możliwości stosowania elementów doradztwa zawodowego i kariery

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: wzór ankiety wydzielającej moduły DOZ, służącej do identyfikacji obszarów poradnictwa zawodowego w zawodzie; program szkolenia Nauczycieli Praktycznej Nauki Zawodu z DOZ; wzór rekomendacji programowych DOZ.

  • Model przygotowania Kadr Dydaktyczno-Administracyjnych z DOZ

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: wzór ankiety audytu DOZ służącej do przeprowadzenia audytu szkoły pod katem barier i potencjałów związanych z DOZ; wzór karty potrzeb szkoleniowych DOZ; program szkolenia kadry z DOZ .

  • Model Lokalnej Koalicji na rzecz DOZ

W skład modelu wchodzą następujące narzędzia modernizacyjne: program 5 spotkań koalicji DOZ; wzór karty potrzeb Lokalnej Koalicji DOZ; wzór strategii współpracy na rzecz DOZ.

Beneficjent:
  • Fundacja Forum Inicjatyw Rozwojowych
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.fir.org.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany