Laboratorium mody
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Pozostali nauczyciele
- Pozostali uczniowie
- Szkoły
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niewystarczającego wsparcia dla uczniów szkół zawodowych w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, oczekiwanych na otwartym rynku pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane z partnerem z Włoch – Modelowy Program Laboratorium Mody – ma na celu przygotowania uczniów i uczennic do wejścia na rynek pracy, integrację prowadzonych w szkole kierunków kształcenia oraz promocję szkoły.
Na program Laboratorium mody składają się przede wszystkim:
- dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem technologii informatycznych (ICT), języków obcych i przedsiębiorczości,
- efektywne programy doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- modernizacja oferty kształcenia zawodowego i dostosowanie jej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy,
- współpraca szkoły z pracodawcami i instytucjami rynku pracy służąca podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów jako przyszłych absolwentów i wzmacnianie ich zdolności do zatrudnienia,
- wdrożenie nowych form nauczania i oceniania cechujących się wyższą skutecznością niż formy tradycyjne.
Zastosowanie rozwiązania w praktyce pozwala na podniesienie jakości i uatrakcyjnienie kształcenia zawodowego oraz umożliwia lepsze, bardziej praktyczne przygotowanie uczniów do podjęcia pracy zawodowej. Wpływa na poszerzenie wiedzy uczniów i nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego na kierunku odzieżowym i informatycznym, zastosowania praktycznych rozwiązań dotyczących współpracy szkoły z pracodawcami oraz sposobów pozyskiwania uczniów i promowania szkoły. Uczniowie, poprzez wzięcie udziału we wspólnych warsztatach projektowania, mają możliwość poznania od strony praktycznej całego procesu od tworzenia projektu do pokazu.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły i placówki oświatowe na poziomie ponadgimnazjalnym, kształcące w zakresie kierunków związanych z modą.
Wsparcie skierowane jest do uczniów szkół zawodowych.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera włoskiego – Istituto Professionale Statale per l'Industria e l'Artigianato, szkoły zawodowej specjalizującej się w organizowaniu szkoleń, praktyk, staży w branży związanej z projektowaniem odzieży. Szkoła współpracuje z wieloma firmami, umożliwiając uczniom odbywanie praktyk w renomowanych przedsiębiorstwach.
Dzięki współpracy ponadnarodowej nastąpiło podniesienie poziomu kompetencji kluczowych w zakresie przedsiębiorczości, ICT, języka angielskiego i samozatrudnienia. Zintegrowane działania w obszarach projektowania i przygotowywania kolekcji oraz jej promocji we współpracy z pracodawcami i partnerem zagranicznym przyczyniły się do ukształtowania umiejętności zawodowych uczniów. Nastąpiło też podwyższenie kompetencji i umiejętności nauczycieli. Dodatkowa wartością dla uczniów było nawiązanie współpracy z młodzieżą włoską i udział we wspólnych warsztatach projektowania, co pozwoli na rozwijanie kontaktów w przyszłości.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Modelowy program Laboratorium Mody wzmacniający zdolność uczniów i uczennic do zatrudnienia
- Publikacja w językach polskim i włoskim na temat nowych rozwiązań Laboratorium Mody
- Miasto Łódź będące organem prowadzącym dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 12 w Łodzi
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany