CZAS NA ZMIANĘ

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: PROSPERUS Krzysztof Wągrowski
Odbiorcy:
  • Instytucje rynku pracy
Użytkownicy:
  • Kobiety
  • Osoby bezrobotne
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem wysokiego bezrobocia wśród osób powyżej 50. roku życia, w szczególności kobiet. Trudności w aktywizacji zawodowej tej grupy osób wynikają m.in. z braku skutecznych instrumentów diagnozujących osoby pozostające bez zatrudnienia, zarówno pod kątem ich predyspozycji, jak i potrzeb rynku pracy.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to zaadaptowane brytyjskie narzędzie z zakresu doradztwa zawodowego. Ma postać arkusza samooceny osób powyżej 50. roku życia. Wypracowana wraz z partnerem ponadnarodowym metoda aktywizacji ma na celu diagnozowanie kompetencji, luk kompetencyjnych i sposobów ich wypełniania oraz proponowania ścieżek kariery dostosowanych do możliwości kobiet 50+ na rynku pracy. Model zawiera także program szkolenia dla potencjalnych użytkowników, czyli przedstawicieli instytucji rynku pracy (publiczne służby zatrudnienia, instytucje prowadzone przez inne niż państwo podmioty, w tym agencje zatrudnienia). Szkolenie pt. „Odkrywanie i wykorzystanie potencjału osób 50+” zostało stworzone w formule tzw. blended-learning1 i dotyczy przeprowadzenia poradnictwa zawodowego dla grupy odbiorców – bezrobotnych kobiet powyżej 50. roku życia.

Celem zastosowania arkusza jest uświadomienie osobom bezrobotnym ich kompetencji osobistych - nabywanych w trakcie pracy zawodowej, nauki, a także w życiu prywatnym. Może on być wykorzystywany zarówno w badaniach indywidualnych, jak i grupowych. Efektem końcowym pracy z osobą niezatrudnioną jest pisemny dokument (tzw. Osobisty Plan Działania), w którym określona jest dalsza kolejność działań, które należy podjąć w celu uzyskania zatrudnienia. Wypracowane narzędzie składa się z następujących sekcji:

  1. Sporządzenie profilu osobowości (3 sekcje): zastosowanie kwestionariuszy identyfikujących umiejętności komunikacyjne, interpersonalne, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów. Pomaga rozpoznać umiejętności i kompetencje, dotychczasowe doświadczenie. Cel: ustalenie kompetencji do rozwoju;
  2. Opracowanie ścieżki zawodowej (metody aktywizujące: ćwiczenia i zadania opisujące kompetencje, 2 sekcje). Cel: nabycie umiejętności dopasowania potencjału do oczekiwań rynku pracy;
  3. Przygotowanie do zatrudnienia (3 sekcje): pisanie dokumentów aplikacyjnych, symulacja rozmowy kwalifikacyjnej, zdobycie wiedzy o oczekiwaniach pracodawcy, wybór ofert pracy;
  4. Rozwijanie umiejętności poszukiwania pracy (1 sekcja).

--------------------------------

1 Nauczanie w formule blended – opiera się na połączeniu w procesie kształcenia tradycyjnych metod nauki, opartych na bezpośrednim kontakcie ucznia z nauczycielem, z działaniami prowadzonymi zdalnie przy pomocy komputera. Procentowy udział danych aktywności zależy od zakresu merytorycznego szkolenia, możliwości i preferencji zarówno odbiorców, jak i trenerów, nauczycieli.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przede wszystkim przez instytucje rynku pracy i inne instytucje zajmujące się aktywizacją zawodową. Arkusz samooceny skierowany jest przede wszystkim do osób pozostających bez zatrudnienia (bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo), w szczególności kobiet powyżej 50. roku życia.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera zagranicznego, Bavidge Consulting Ltd. z Wielkiej Brytanii. W ramach swojej działalności współpracuje z brytyjskimi instytucjami w zakresie wdrażania rozwiązań podnoszących efektywność instytucji rynku pracy.
Współpraca ponadnarodowa przyczyniła się do powstania nowego narzędzia doradczego, które jest dostosowane do polskich warunków. Jego celem jest zwiększenie efektywności działań aktywizacyjnych instytucji rynku pracy, w szczególności w pomaganiu w powrocie na rynek pracy osób w wieku 50+.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Ocena umiejętności. Arkusz samooceny osób 50+ (Skills Assessment. A Self Assessment Tool for Older Workers);
  • Podręcznik metodologiczny Odkrywanie i wykorzystanie potencjału osób 50+;
  • Szkolenie e-learning off-line – opracowanie merytoryczne szkolenia blended (platforma e-learningowa);
  • Prezentacje z konferencji upowszechniającej (produkt pośredni).
Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • PROSPERUS Krzysztof Wągrowski
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany