UBRANI W TALENT
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niskiej jakości kształcenia (a przez to małej atrakcyjności) w szkolnictwie zawodowym, które jest niedostosowane do wymogów rynku pracy. Absolwenci niewystarczająco znają języki obce, a jeśli znają, to brakuje im sposobności do posługiwania się nimi w praktyce. Z tego powodu mają trudności w komunikacji międzynarodowej, która w dzisiejszych czasach jest niezbędna do poszukiwania pracy także poza Polską.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie (opracowane przy współpracy partnerów z Włoch, w postaci adaptacji i importu rozwiązań), pn. Poradnik pracy z uczniem uzdolnionym zawodowo, ma na celu wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (CKZiU) w Sosnowcu poprzez wdrożenie programu rozwojowego oraz nawiązanie współpracy z partnerem zagranicznym. Poradnik ten będzie zawierał praktyczne wskazówki oddziaływań doradczych mających na celu rozwijanie talentów, kreowanie własnego wizerunku i możliwości autoprezentacji oraz tworzenie planu kariery zawodowej. W poradniku opublikowane zostaną scenariusze zajęć, przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących, słownik pojęć zawodowych (polsko-angielsko-włoski), wykaz literatury zawodowej, stron internetowych i inne źródła pozyskiwania informacji branżowych. Scenariusze zajęć obejmują m.in. zajęcia artystyczne (artystyczne odszywanie modeli - efektem zajęć będzie opracowanie wzorów modeli odzieży i przygotowanie kolekcji ubiorów wyjątkowej pod względem technologicznym), fotograficzno-filmowe (praca w profesjonalnym studiu fotograficznym i na planie zdjęciowym, nagranie filmu promującego szkołę), fryzjerskie (strzyżenie, koloryzacja, modelowanie). Poradnik stanowi element systemu odkrywania, rozwijania, wspierania i prezentowania uzdolnień zawodowych uczniów w oparciu o doświadczenie partnera zagranicznego. Efektem wdrożenia wypracowanego w projekcie rozwiązania będzie zdobycie przez uczniów teoretycznych i praktycznych umiejętności zawodowych w branży modowej i fotograficznej niezbędnych do łatwiejszego startu na wymagającym rynku pracy.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne kształcące na kierunkach związanych z modą i fotografią. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli szkolnictwa zawodowego.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera z Włoch. Partner L’Istituto di Istruzione Secondaria Superiore „Marelli-Dudovich” to szkoła posiadająca kilka kierunków kształcenia: elektryk, mechanik, elektronik,, grafik reklamowy, operator komunikacji multimedialnej, technik mody i ubioru. Kształci uczniów w zakresie teoretycznym i praktycznym, organizując staże i praktyki w firmach branżowych. Dzięki współpracy ponadnarodowej uczniowie zdobędą teoretyczne, a przede wszystkim, praktyczne umiejętności zawodowe w branży modowej i fotograficznej. Kontakt z zagranicą umożliwi im rozwój samodzielności i kreatywności, a nauczycielom/instruktorom zawodu zapewni pomoc w wypracowaniu rozwiązań nowatorskich pod względem projektowym i technologicznym. Współpraca międzynarodowa pozwoli też na zwiększenie mobilności uczniów na międzynarodowym rynku pracy poprzez ich udział w praktykach zagranicznych i wizytach studyjnych.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Poradnik pracy z uczniem uzdolnionym zawodowo.
- Gmina Sosnowiec, Centrum Kształcenia Zawodowego Ustawicznego w Sosnowcu
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany