INNOWACYJNA EDUKACJA. DOSKONALENIE METOD NAUCZANIA I ZARZĄDZANIA W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH PROWADZONYCH PRZEZ MIASTO ZABRZE
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół podstawowych
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Kadra zarządzająca
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Szkoły
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby innowacji pedagogicznych wprowadzonych w szkołach oraz w innych placówkach oświatowych.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy współpracy partnerów z Włoch, w postaci publikacji pt. Innowacyjna edukacja. Doskonalenie metod nauczania i zarządzania w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Zabrze. Materiały z realizacji projektu PO KL 9.4 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i środków Miasta Zabrze w latach 2011-2013, ma na celu zwiększenie liczby wdrażanych innowacji pedagogicznych w zabrzańskich szkołach i placówkach oświatowych. Publikacja ta podsumowuje dorobek merytoryczny wypracowany w ciągu dwóch lat realizacji projektu. Zawiera ona szczegółowe opisy i prezentację wytworzonych innowacji pedagogicznych. Mają one głównie charakter metodyczny lub programowy i są pogrupowane w pięć kategorii. Wiele z nich odnosi się do metod dydaktycznych wykorzystujących m.in. multimedia i narzędzia informatyczne, a także programy kursów szkoleniowych, wykłady wygłoszone w ramach konferencji podsumowującej oraz inne materiały zgłoszone przez zabrzańskich nauczycieli. Dzięki wdrożeniu proponowanych w publikacji rozwiązań nastąpi podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji nauczycieli.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły i placówki oświatowe i ich kadrę zarządzającą. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli szkolnictwa na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadagimnazjalnym.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia dwóch partnerów z Włoch, którzy specjalizują się w implementowaniu innowacji pedagogicznych do szkół. Współpraca z partnerami przebiegała w dwóch kierunkach: strona włoska i polska wymieniały się pięcioma wdrożonymi i przetestowanymi innowacjami pedagogicznymi i zarządczymi, które były ocenianie przez każdą ze stron. Otrzymane recenzje i rekomendacje posłużyły do ewaluacji innowacji, a później do ich adaptacji do własnych realiów. Współpraca międzynarodowa pozwoli na wzbogacenie wiedzy w zakresie zarządzania szkołą w aspekcie wdrażania innowacji pedagogicznych przez wybraną kadrę pedagogiczną i zarządzających szkołami. Rozszerzą oni swoje kompetencje z zakresu metodyki nauczania przedmiotów, zwiększą praktyczną wiedzę na temat posługiwania się nowoczesnymi technikami w procesie nauczania, dzięki czemu wzrośnie motywacja nauczycieli do ciągłego i systematycznego podnoszenia swoich kwalifikacji.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
Publikacja pt. Innowacyjna edukacja. Doskonalenie metod nauczania i zarządzania w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Zabrze, Materiały z realizacji projektu PO KL 9.4 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i środków Miasta Zabrze w latach 2011-2013, która zawiera:
- opis sytuacji problemowej;
- opis realizacji projektu;
- autorskie programy kursów doskonalących;
- projekty innowacji pedagogicznych (w 5 grupach);
- wykłady z konferencji „Innowacje w edukacji”.
- Miasto Zabrze/ Centrum kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Zabrzu
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany