MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W MAŁOPOLSCE
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Szkoły
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z niewystarczającym dostępem do nowoczesnych technologii oraz innowacyjnych rozwiązań stosowanych powszechnie od wielu lat w innych krajach europejskich w szkolnictwie zawodowym.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, opracowane przy współpracy partnerów z Niemiec i Francji, to min. osiem opracowań dotyczących innowacyjnych form nauczania i oceniania. Ma ono na celu wzmocnienie kształcenia zawodowego w poszczególnych branżach, lepsze powiązanie jego oferty z potrzebami rynku pracy oraz poprawę społecznego wizerunku kształcenia zawodowego, szczególnie wśród młodzieży oraz rodziców. Na przygotowane rozwiązanie składają się różne formy wsparcia dla uczniów małopolskich szkół zawodowych kształcących się w siedmiu branżach. Na podstawie przygotowanych scenariuszy i programów rozwojowych uczniowie tych szkół uczestniczą w zajęciach wzmacniających kompetencje kluczowe (nauki matematyczno-przyrodnicze dla uczniów techników, wykorzystanie technologii informatyczno-komunikacyjnych w kształceniu zawodowym, języki obce z wykorzystaniem terminologii zawodowej). Projekt umożliwia ponadto pracodawcom włączenie się pracowawców w proces kształcenia kadr. Mogą oni podjąć lub rozszerzyć współpracę ze szkołami i zyskać realny wpływ na dostosowanie kształcenia do swoich potrzeb. Mogą także przyjmować uczniów na zajęcia praktyczne, a także pozyskiwać nowych wyszkolonych pracowników.
W ramach projektu powstał Małopolski Portal Szkolnictwa Zawodowego, który pomaga pracodawcom w poszukiwaniu praktykantów i stażystów oraz umożliwia promocję szkół. Uruchomiono również Centrum Wsparcia Edukacji Zawodowej pomagające nauczycielom w tworzeniu rozwojowych programów nauczania oraz w przygotowywaniu materiałów dydaktycznych. Przewidziano też wdrożenie programów doradztwa edukacyjno-zawodowego umożliwiających grupowe oraz indywidualne doradztwo dla uczniów w zakresie planowania kariery. Jednym z kluczowych elementów projektu jest także możliwość doposażenia wiodących szkół w sprzęt techniczny i dydaktyczny, który służy realizacji zajęć i programów rozwojowych szkół w ramach projektu.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe (technika, technika uzupełniające, zasadnicze szkoły zawodowe, szkoły policealne) w następujących branżach: mechaniczno-mechatronicznej, budowlanej, informatyczno-elektronicznej, turystyczno-gastronomicznej, rolno-przetwórczej, społeczno-medycznej oraz usługowej. Wsparcie skierowane jest do uczniów, nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu, a pośrednio do przedsiębiorców, którzy będą mogli w przyszłości korzystać z wykwalifikowanej kadry.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnerów z Kraju Związkowego Turyngia (Niemcy) oraz Regionu Rodan-Alpy (Francja). Wypracowanie wspólnie z partnerami zagranicznymi innowacyjnych rozwiązań w odniesieniu do wybranych branż zawodowych pozwoli na zastosowanie sprawdzonych w praktyce działań oraz zastosowanie nowoczesnych technologii i metod nauczania uwzględniających udział przedsiębiorstw, przyczyniając się do dostosowania szkolnictwa zawodowego do aktualnych potrzeb i wymogów rynku pracy.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Osiem opracowań innowacyjnych form nauczania i oceniania.
- Województwo małopolskie – Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany