MODERNIZACJA SYSTEMU DOSKONALENIA KADRY PEDAGOGICZNEJ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W MAŁOPOLSCE
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej znajomości stosowania programów modułowych, w tym systemu ECVET (Europejski System Transferu Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym) oraz systemu dualnego (nauka teorii i praktyki). Powoduje to złe przygotowanie zawodowe absolwentów i w konsekwencji utrudniony dostęp do rynku pracy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, opracowane przy współpracy partnerów z Wielkiej Brytanii i Niemiec, w postaci opracowania Modelu doskonalenia kadr szkół zawodowych oraz publikacji, zawierającej osiem wspólnych dla wszystkich partnerów programów nauczania w wybranym zawodzie, ma na celu dostosowanie kwalifikacji kadr szkół zawodowych w Małopolsce do wymogów związanych ze strategicznymi kierunkami rozwoju reginu w zakresie kształcenia zawodowego. Publikacja będzie zawierać model systemu doskonalenia zawodowego kadr szkół zawodowych uwzględniający opis potwierdzania kwalifikacji zawodowych w krajach partnerskich oraz wnioski z wdrażania projektów pilotażowych systemu ECVET. Opracowanie to będzie stanowiło o trwałym efekcie projektu i będzie zawierać opracowanie innowacyjnego i wspólnego dla wszystkich partnerów modelu doskonalenia kadr szkół zawodowych. Z jego pomocą zostaną następnie opracowane sposoby i metody doskonalenia kadr szkół zawodowych, które pozwolą na przygotowywanie oferty doskonalenia kadr tych placówek w aspekcie europejskim. Nauczyciel, po ukończeniu takiego szkolenia, prowadząc proces kształcenia, będzie mógł przygotowywać uczniów pod kątem potrzeb trzech rynków pracy (polskiego, szkockiego i niemeickiego), co w efekcie zwiększa możliwość zatrudnienia. W ramach modelu zostanie opracowanych osiem modułowych lub przedmiotowych programów nauczania w wybranym zawodzie, wraz z podbudową metodyczną (m.in. scenariusze zajęć). Programy te będą wdrażane w szkołach w krajach partnerskich.
Dzięki wdrożeniu rozwiązania nastąpi podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu z określonych branż: turystyczno-gastronomicznej, budowlanej, mechaniczno-mechatronicznej, informatyczno-elektronicznej, rolniczo-przetwórczej, społeczno-medycznej i usługowej. Nastąpi lepsze poznanie metod nauczania umiejętności zawodowych poprzez kształcenie modułowe i opracowane zostaną założenia dla modelu doskonalenia kadr szkół zawodowych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły ponadgimnazjalne kształcące na ww. kierunkach. Wsparcie skierowane jest do uczniów, nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu, a pośrednio do przedsiębiorców, którzy będą w przyszłości korzystać z wykwalifikowanej kadry.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnerów z Wielkiej Brytanii i Niemiec. Anniesland ze Szkocji jest instytucją zajmującą się kształceniem zawodowym w oparciu o programy modułowe oraz system ECVET. Thuringer Institut fur Lehrerforbildung z Niemiec jest centrum doskonalenia zawodowego nauczycieli, które zajmuje się m.in. podnoszeniem kwalifikacji nauczycieli szkół zawodowych i technicznych.
Współpraca międzynarodowa pozwoli na wzbogacenie wiedzy w zakresie zarządzania szkołą w aspekcie wdrażania nowych programów nauczania (ze szczególnym uwzględnieniem programów modułowych) przez wybraną kadrę zarządzającą szkołami zawodowymi, nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu. Rozszerzą oni swoje kompetencje z zakresu metodyki nauczanych przedmiotów, zwiększą praktyczną wiedzę na temat posługiwania się nowoczesnymi technikami w procesie nauczania, przez co wzrośnie ich motywacja do ciągłego i systematycznego podnoszenia swoich kwalifikacji.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Przygotowanie i wdrożenie modelu doskonalenia kadr szkół zawodowych (w formie publikacji).
- Publikacja zawierająca opis potwierdzenia kwalifikacji zawodowych w regionach partnerskich w oparciu o system ECVET.
- Publikacja zawierająca osiem, wspólnych dla wszystkich partnerów, programów nauczania w wybranym zawodzie wraz z obudową metodyczną, adekwatnych od aktualnej podstawy programowej w Polsce w zakresie kształcenia w zawodzie.
- Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany