EDUKACJA I PRACA – TO SIĘ OPŁACA
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na złożony problem słabej jakości szkolnictwa zawodowego. Z jednej strony obserwuje się nieaktualne programy praktyk zawodowych, które są zbyt krótkie, a jednoczenie "przeładowane", niedostosowane do rynku pracy, niemożliwe do wykonania i często przestarzałe. Powoduje to spadek motywacji uczniów do nabywania praktycznych umiejętności. Uczniowie czują się pozostawieni sami sobie, a w praktykach uczestniczą z obowiązku, aby mieć podpisane sprawozdanie z ich realizacji. W efekcie wchodząc na rynek pracy brak im doświadczenia niezbędnego w dalszej pracy zawodowej.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie (wypracowane przy współpracy partnera z Belgii), w postaci przygotowania publikacji zawierającej program praktyk i staży zawodowych dla wielu zawodów, ma na celu zwiększenie transferu know-how między Belgią a Polską w zakresie kształcenia zawodowego i adaptację istniejących na rynku belgijskim rozwiązań praktycznej nauki zawodu.
Powstająca publikacja zawiera opis i sposób wdrożenia programu i programy staży w zawodach: stolarz, mechanik pojazdów samochodowych, cukiernik, kucharz małej gastronomii, elektryk, elektromechanik pojazdów samochodowych, fryzjer, piekarz, technolog robót wykończeniowych, blacharz, lakiernik, monter sieci instalacyjnych i urządzeń sanitarnych, technik: ekonomista, hotelarstwa, handlowiec, informatyk. Publikacja zawierać będzie opis programu i wskazówki do jego wdrożenia. Adaptacja rozwiązań będzie polegała na zaangażowaniu w program kształcenia zawodowego szkół zawodowych, pracodawców i instytucji szkoleniowych. Powstanie program letnich staży zawodowych dla uczniów połączony z edukacją w zakresie przedsiębiorczości oraz z dostępem do doradztwa zawodowego (min. 4 tygodniowy system uczestnictwa, zajęcia praktyczne u pracodawcy 4 dni w tygodniu, dzień kursu przedsiębiorczości w instytucji szkoleniowej wraz z dostępem do doradztwa zawodowego). Programy staży będą wykraczały poza zakres przewidziany obowiązkowymi praktykami zawodowymi uczniów i zapewnią długofalową współpracę przedsiębiorców ze szkołami oraz przyczynią się do podniesienia jakości kształcenia zawodowego i uatrakcyjnią ofertę szkół zawodowych. Uczniowie odbędą praktyki w przedsiębiorstwach (z którymi w zakresie organizacji praktyk stale współpracują szkoły) oraz w firmach, z którymi współpracuje projektodawca.
Dzięki wdrożeniu nowych programów staży zawodowych uczniowie w sposób efektywny będą wykorzystywać nabytą wiedzę podczas zajęć teoretycznych oraz na zajęciach praktycznych, co w efekcie zwiększy ich szanse na znalezienie zatrudnienia w wyuczonym zawodzie po zakończeniu szkoły. Zawiąże się współpraca między szkołami zawodowymi, pracodawcami i instytucjami szkoleniowymi, co przyczyni się do rozwoju szkolnictwa zawodowego dostosowanego do współczesnych wymagań rynku pracy.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły zawodowe, przede wszystkim z województwa lubelskiego, które kształcą na kierunkach związanych z zawodem technik ekonomista i technik handlowiec. Wsparcie skierowane jest do nauczycieli i uczniów tego typu szkół. Beneficjentami rozwiązania będą także pracodawcy, którzy w przysłości uzyskają dobrych i praktycznie przygotowanych pracowników.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystuje się doświadczenia partnera z Belgii (stowarzyszenia Syntra West). Ma on odpowiednie doświadczenie i potencjał merytoryczny zarówno do stworzenia programów staży, jak i zorganizowania ich dla uczniów. Doświadczenie partnera i powodzenie belgijskiego programu kształcenia zawodowego pn. Apprenticeship będzie wzorem do naśladowani przy tworzeniu programów. Organizacja Syntra West realizuje elementy skutecznego programu, w którym istotne są elementy takie, jak praktyka zawodowa połączona z edukacją, opieka wykwalifikowanego instruktora oraz doradcy zawodowego nad każdym uczniem.
Dzięki współpracy ponadnarodowej zostaną pokazane praktyczne możliwości rozwiązania problemu niskich umiejętności praktycznych uczniów szkół zawodowych. Skorzystają na tym wszyscy interesariusze w regionie – w tym pracodawcy (absolewnci lepiej przygotowani do podjęcia pracy, wymiana doświadczeń i współpraca między szkołą i pracodawcami) i lokalny samorząd odpowiedzialny za edukację na swoim terenie.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Publikacja zawierająca szesnaście nowych programów staży zawodowych;
- Cztery seminaria upowszechniające nowe programy praktyk;
- Jedna konferencja podsumowująca.
- Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” z siedzibą w Lublinie
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany