BIURO ĆWICZEŃ

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: TOP-PROJEKT-Krzysztof Derbiszewski
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Osoby pracujące
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostosowania programów nauczania do wymogów współczesnego rynku pracy. Programy są przestarzałe, nad praktyka przeważa teoria, brakuje nowoczesnych materiałów dydaktycznych.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy współpracy partnera z Niemiec, w postaci przygotowania programu nauczania na kierunkach: technik handlowiec i technik ekonomista, ma na celu modernizację programów nauczania tych kierunków w Zespole Szkół w Goleniowie i Nowogardzie.

W opracowywanym rozwiązaniu powstaje zmodyfikowany program nauczania ww. kierunków. Realizacja wypracowanego modelu będzie polegać na wdrożeniu wypracowanego modelu poprzez zorganizowanie trzech grup w każdej ze szkół uczestniczących w projekcie. Grupy złożone z uczniów klas II kierunków technik handlowiec i ekonomista będą realizować program nauki w ramach firmy symulacyjnej o profilu handlowym w działach: sekretariat, kadry i płace, księgowość oraz dział handlowy. Nauka i praca w firmie symulacyjnej odbywać się będzie w weekendy. Uczestnicy dodatkowo rozwijać będą także swoje umiejętności praktyczne dzięki trenerom zawodu (kadrowi, księgowi, handlowcy, specjaliści obsługi biurowej). Po zakończonej nauce w firmie symulacyjnej przewidziany jest egzamin praktyczny.

Zastosowanie ww. programów w szkołach zawodowych pozwoli na wzmocnienie dualnego modelu nauczania (łączenia teorii i praktyki) dzięki zastosowaniu modelu wykorzystującego firmy symulacyjne w szkoleniu zawodowym. Sprawdzeniem wiedzy teoretycznej i praktycznej będzie końcowy egzamin. Taki system przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy pozwoli im uniknąć wielu barier w rozpoczęciu kariery zawodowej. Podniesie ich kwalifikacje i umiejętności. Nauczyciele dokształcą się w praktycznych formach nauczania zawodu, a poprzez bezpośredni kontakt z pracodawcami nastąpi wzajemna wymiana doświadczeń.


K
to może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez technika (nie tylko z województwa zachodniopomorskiego), które kształcą na kierunkach technik ekonomista i technik handlowiec. Wsparcie skierowane jest do nauczycieli i uczniów tego typu szkół. Beneficjentami rozwiązania będą także pracodawcy, którzy w efekcie realizacji programu uzyskają dobrze i praktycznie przygotowanych pracowników.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystuje się doświadczenia partnera z Niemiec, AFW Akademie fur Weiterbuildung GmbH (Akademia Kształcenia Ustawicznego), która działa w usługach edukacyjnych od 1990 roku. Nieustannie pracuje z firmami, stowarzyszeniami branżowymi, izbami handlowymi, służbami zatrudnienia, związkami zawodowymi itp. Jej praktyczne doświadczenie jest brane pod uwagę przy projektowaniu szkoleń.

Dzięki współpracy ponadnarodowej zostaną pokazane praktyczne możliwości rozwiązania problemu niskich umiejętności praktycznych uczniów szkół zawodowych. Skorzystają na tym wszyscy interesariusze w regionie – począwszy od pracodawców (lepiej przygotowani absolwenci do podjęcia pracy, wymiana doświadczeń i współpraca między szkołą i pracodawcami), a skończywszy na lokalnym samorządzie, odpowiedzialnym za edukację na swoim terenie.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

Zmodyfikowany program nauczania kierunków: technik handlowiec i technik ekonomista (cele, plan nauczania, program nauczania dla poszczególnych przedmiotów, efekty kształcenia dla danego zawodu).

Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • TOP-PROJEKT-Krzysztof Derbiszewski
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka projektowa.pdf
Strona www:

biurocwiczen.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany