DOBRY START - WYRÓWNYWANIE SZANS UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ WZROKOWĄ POPRZEZ ZINTEGROWANE DZIAŁANIA EDUKACYJNE
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół podstawowych
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pozostali nauczyciele
- Pozostali uczniowie
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niewystarczającego dostępu do nowoczesnych rozwiązań w zakresie diagnostyki, terapii i edukacji dzieci z dysfunkcją wzrokową.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie (w postaci opracowania zmodyfikowanego programu rozwojowego dostosowanego do potrzeb Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi) ma na celu zwiększenie jakości kształcenia ogólnego w SOSW oraz wyrównanie szans edukacyjnych uczniów niewidomych lub słabowidzących poprzez adaptację norweskich rozwiązań w zakresie diagnostyki, terapii i edukacji dzieci niepełnosprawnych wzrokowo.
W ramach zaproponowanego narzędzia zostaną przeprowadzone kompleksowe badania diagnostyczne z wykorzystaniem doświadczeń norweskich. Modyfikacja programów rozwojowych zwiększy wiedzę w zakresie diagnozy edukacji i terapii dzieci z dysfunkcją wzroku. Dzięki zastosowaniu w praktyce gotowego narzędzia nastąpi ponadto zwiększenie nie tylko wiedzy i umiejętności uczniów i nauczycieli, ale także motywacji do dalszych działań.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne oraz inne instytucje wspierające dzieci i młodzież z dysfunkcjami wzrokowymi. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli wszystkich ww. szczebli kształcenia.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Norwegii (Trygt Ly – Kristen Stiftelse - Chrześcijańska Fundacja Bezpieczne Schronienie), który wspiera ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Współpraca ponadnarodowa umożliwi modyfikację programów rozwojowych, co bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości diagnozy edukacji i terapii dzieci z dysfunkcją wzrokową. Udział dzieci i nauczycieli w zajęciach w norweskich szkołach pozwoli na zwiększenie ich pozytywnej samooceny, samodzielności i lepszego przystosowania do życia w społeczeństwie. Współpraca z partnerem pozwoli na rozwijanie tej współpracy w przyszłości, dzięki czemu powstaną nowe inicjatywy z korzyścią dla tej grupy docelowej.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Zmodyfikowany program rozwojowy SOSW w Łodzi – zapoznanie z norweskim systemem kształcenia i terapii dzieci z dysfunkcją wzrokową.
- 10 badań diagnostycznych – przeprowadzone testy z użyciem specjalistycznych narzędzi.
- Publikacja na temat rezultatów projektu – tłumaczenie materiałów i programów.
- Doradztwo Unijne Zbigniew Banasiak
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany