TERAPIA PRZEZ ROZWÓJ. PROGRAM ROZWOJU SIECI PLACÓWEK DLA MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ PRZEDWCZESNYM WYPADNIĘCIEM Z SYSTEMU OŚWIATY

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: Uniwersytet Łódzki
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół podstawowych
  • Uczniowie szkół podstawowych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół podstawowych
  • Pozostali nauczyciele
  • Pozostali uczniowie
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niskiej jakości kształcenia szkół przy Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych i Socjoterapii. Uczniowie ze słabszą zdolnością adaptacyjną do zmieniających się warunków, ze słabszą możliwością przełamywania stereotypów, pozostają często na marginesie systemu edukacji. Nleży ich objąć wsparciem w celu rozwijania kompetencji kluczowych na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dorosłego życia oraz stanowiącym podstawę dla dalszej nauki i życia zawodowego.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy udziale partnera z Niemiec, pn. „Program readaptacji społeczno-edukacyjnej” ma na celu wzrost jakości kształcenia w szkołach z młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi i socjoterapii w Łodzi poprzez realizację programu rozwojowego w oparciu o adaptacje niemieckiego systemu pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie.

Podstawą do przygotowania programu są badania i analizy w zakresie adaptacji nowatorskiego, systemowego modelu pracy z uczniem, w wyniku których skonstruowany zostanie pakiet zaleceń oraz zostaną określone kierunki potencjalnych zmian sprzyjających budowaniu pożądanego klimatu społeczności szkół. Nieodłącznym elementem modelu jest program szkoleń/warsztatów dla kadry dydaktycznej szkół (w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego), na który składają się tematy takie jak:

  • budowanie klimatu społecznego szkoły;
  • metodyka twórczej resocjalizacji;
  • style kierowania w procesie kształcenia uczniami zagrożonymi przedwczesnym wypadnięciem z systemu oświaty;
  • trening umiejętności interpersonalnych;
  • profilaktyka i terapia uzależnień;
  • edukacja olimpijska i idea fair play jako element wspomagający proces resocjalizacyjny;
  • wychowawcza rola sportu dzieci i młodzieży;
  • aktywność fizyczna dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Tworzenie programu połączone jest z przygotowaniem uczniów szkół gimnazjalnych do wyboru ścieżki kształcenia ponadgimnazjalnego i preorientacji zawodowej. Składają się na to zajęcia praktyczno-zawodowe (z uprawnieniami do wykonywania zawodu ratownik wodny, kucharz oraz kelner). Bezpośrednio na program readaptacji społeczno-edukacyjnej wspomagający rozwój i wyrównujący szanse życiowe składają się zajęcia psychoedukacyjne, profilaktyczne: muzykoterapia, komunikacja interpersonalna, indywidualne wsparcie psychologa, cykl zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zespołowych (matematyka, informatyka, język angielski, język niemiecki, język polski), zajęcia wzmacniające rozwój indywidualny i budujące motywację do nauki (m.in. szybkie czytanie, twórcza resocjalizacja - kurs pływania, program samodoskonalenia Survival). Zostanie to ujęte w publikacji opisującej szczegółowo model pracy z uczniem, program szkoleń i program readaptacji społeczno-edukacyjnej.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie szkoły podstawowe, gimnazjalne oraz instytucje edukacyjne kształcące na tych poziomach, mające do czynienia z młodzieżą zagrożona wypadnięciem z systemu edukacji, mającej problemy z adaptacją do zmieniających się warunków. Wsparcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych (nie tylko z województwa łódzkiego).


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystuje się długoletnie doświadczenia partnera z Niemiec, Stuttgarter Jugendhaus GmbH. Stowarzyszenia zaangażowanego w problematykę integracji społecznej młodzieży i poszukiwania metod wsparcia indywidualnego i środowiskowego.

Schematy realizacji działań edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych wykorzystywane przez partnera zagranicznego bazują m.in. na założeniach neoolimpizmu (idea oparta na dwóch kanonach humanizmu europejskiego, idei pokoju, uczciwej walki w postaci zasady fair play, gdzie wychowanie przez sport jako narzędzie oddziaływania wychowawczego jest fundamentem demokratycznego modelu pracy z uczniem). Zaczerpnięte od partnera zagranicznego schematy otwierają przestrzeń do wdrażania najlepszych systemów oddziaływań edukacyjno-doradczo-readaptacyjnych i wzmacniania zasobów uczniów.

Współpraca ponadnarodowa umożliwi bezpośrednie dopasowanie sposobu nauczania i podejścia do młodzieży zagrożonej wypadnięciem z systemu edukacji.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Program readaptacji społeczno-edukacyjnej;
  • Raport końcowy z badań;
  • Szczegółowy opis modelu pracy z uczniem;
  • 8 programów szkoleń;
  • publikacje: publikacja (polskojęzyczna) w zakresie alternatywnej edukacji młodzieży zagrożonej wypadnięciem z systemu oświaty-badania i analizy; publikacja (anglojęzyczna) w zakresie dobrych praktyk pracy edukacyjnej z młodzieżą zagrożoną wypadnięciem z systemu oświaty.
Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • Uniwersytet Łódzki
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.uni.lodz.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany