CALINECZKA RUSZA W DROGĘ – NOWE MIEJSCA PRZEDSZKOLNE W GMINIE MOSINA

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Niepubliczny Punkt Przedszkolny Calineczka Dorota Owoc
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
Użytkownicy:
  • Pozostali nauczyciele
  • Rodzice
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z trudnością osiągnięcia celów i realizacji treści kształcenia przedszkolnego zgodnie z podstawą programową. Podstawa ta nakłada na nauczycieli obowiązek prowadzenia różnorodnych zajęć edukacyjnych i wychowawczych rozwijających osobowość wychowanków oraz przygotowujących dzieci do edukacji szkolnej. Nauczyciele mają również obowiązek prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Te wszystkie działania mają zaspokoić potrzeby dzieci, które rozwijają się w różnym tempie, pochodzą z różnych środowisk (np. ubogich czy rodzin patologicznych). Zaproponowane w projekcie narzędzia diagnostyczne (zaadaptowane od partnera czeskiego) pn. „Świat w przedszkolu” oraz „Będę uczniem” mają na celu przeprowadzenie rozszerzonego procesu diagnozy gotowości dzieci do podjęcia nauki szkolnej. Diagnoza jest prowadzona w oparciu o psychologiczną metodę asocjacji kolorów pn. „Kolory życia”.

Zastosowane w praktyce narzędzie pn. „Świat w przedszkolu” jest rodzajem przewodnika dla nauczycieli i rodziców. Umożliwia im spojrzenie na przedszkole oczami dziecka. Podczas diagnozy mierzone są cztery obszary istotne dla dziecka:

  • dziecko i otaczający je świat;
  • nastawienie dziecka do zajęć przedszkolnych;
  • nastawienie dziecka do środowiska materialnego przedszkola;
  • nastawienie dziecka do dorosłych w przedszkolu.

Drugim narzędziem diagnostycznym wypracowanym w ramach projektu jest narzędzie pn. „Będę uczniem”. Tym narzędziem bada się dziewięć wytypowanych obszarów, dzięki czemu badanie wskazuje zagadnienia do dalszych konsultacji i pozwala podjąć próbę oceny stopnia przygotowania dziecka do rozpoczęcia edukacji szkolnej. Obszarami podlegającymi ocenie są:

  • potrzeby dziecka, aby być akceptowanym przez inne dzieci ze szkoły;
  • potrzeby zaznaczenia własnej indywidualności;
  • potrzeby dalszego rozwoju dziecka;
  • sposób pokazania przyszłych wyników nauczania;
  • radzenie sobie z oceną według kryteriów szkoły;
  • rozwój umiejętności dziecka;
  • radzenie sobie z porażką;
  • poziom ryzyka podejmowanego w celu zaspokojenia potrzeb;
  • nadmierne przywiązanie do matki.

Poza ww. narzędziami, jako podsumowanie analizy grupowej i indywidualnej uczniów, wykonywany jest, zaadaptowany od partnera, test pn. „Kolory życia” wykorzystujący kojarzenie słów i kolorów, którymi posługują się dzieci. Dziecko wykonuje test klikając na trzy kolory kojarzące się z danym, przypisanym słowem. Po uzupełnieniu części on-line są przeprowadzane indywidualne konsultacje dla zainteresowanych (psycholog – rodzic), które mogą stanowić jeden z czynników wpływających na podjęcie decyzji o wysłaniu dziecka do szkoły podstawowej w wieku 5 lub 6 lat.

Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez kadrę dydaktyczno-wychowawczą we wszystkich placówkach nauczania przedszkolnego. Jest również doskonałym narzędziem wspomagającym rodziców w rozumieniu otoczenia oraz ułatwiającym podejmowanie decyzji dotyczącej rozpoczęcia edukacji szkolnej.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Czech - DAP Services A.S. Instytucja partnera jest autorem programu rozwoju talentów i zdolności dziecka „Kolory życia (CA)" opartego o psychologiczną metodę asocjacji kolorów. W ramach programu zdiagnozowano z sukcesem ponad 385 tys. osób. W przedszkolach, w latach 2007–2012 w badaniach wzięło udział około 9,5 tys. przedszkolaków, wśród których blisko 3 tys. dzieci badanych było pod kątem ich gotowości szkolnej. Metoda ta, od wielu lat stosowana i rozwijana z sukcesem przez czeskiego partnera, powstała jako odpowiedź na sytuację, w której rodzice ok. 20% dzieci opóźniają rozpoczęcie przez nie edukacji szkolnej. Dzięki współpracy z partnerem ponadnarodowym skorzystają zarówno nauczyciele/pedagodzy przedszkolni, jak i rodzice. Metoda „Kolory życia” nie była wcześniej stosowana w Polsce. Nasza kadra dydaktyczna będzie miała możliwość nauczenia się jej stosowania w praktyce; nauczyciele dostaną narzędzie do stosowania, które umożliwi opracowywanie lepszych merytorycznie materiałów edukacyjnych; a rodzice, poprzez precyzyjniejsze i bardziej obiektywne raporty pozwalające na określenie profilu rozwoju dzieci, uzyskają lepszy obraz swoich pociech.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

Narzędzie diagnostyczne z dostępem online „Świat w przedszkolu”,

Narzędzie diagnostyczne z dostępem online „Będę uczniem”.

Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • Niepubliczny Punt Przedszkolny Calineczka Dorota Owoc
  • Niepubliczny Punkt Przedszkolny Calineczka Dorota Owoc
Fiszka projektowa: application/pdffiszka projektowa.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany