ŻYJĘ ZDROWO I WESOŁO - NOWE MIEJSCA PRZEDSZKOLNE W GMINIE WAPNO

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Centrum Kompetencji Grupa Szkoleniowo-Doradcza A. Gawrońska Sp.j.
Odbiorcy:
  • Dzieci i młodzież
Użytkownicy:
  • Pozostali nauczyciele
  • Rodzice
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem braku narzędzi i środków, które pokazywałyby odczucia i spostrzeżenia z perspektywy dziecka a nie wychowawcy, opiekuna czy rodzica. Jest to niezwykle istotny problem, bowiem dzieci w tym wieku nie potrafią jeszcze precyzyjnie wyrażać swoich myśli i nie są w stanie obiektywnie ocenić swoich możliwości podjęcia edukacji szkolnej.

Zaproponowane w projekcie rozwiązania, zaadaptowane od partnera czeskiego, pn. „Narzędzia diagnostyczne z dostępem online pt. <<Świat w przedszkolu>> oraz <<Profil dziecka>>", mają na celu przeprowadzenie diagnozy stopnia rozwoju dzieci będącej uzupełnieniem prowadzonej w przedszkolu obserwacji ich zachowania i rozwoju.

Zastosowane w praktyce narzędzia oparte są na kojarzeniu słów i kolorów, którymi posługują się dzieci. Technika asocjacji kolorów (Color Word Association, CWA) jest złożoną techniką projekcyjną oparta na palecie ośmiu kolorów oraz wyskalowanych zestawów słów (tzw. słów modułów), która może być dostosowana do badanego problemu. Kolory uformowane są w kule otoczone kolorami – kule w trakcie testu zmieniają pozycje w celu uwiarygodnienia testu. Dziecko wykonuje test klikając na trzy kolory kojarzące się z danym przypisanym słowem. Słowa są tak dobierane, aby miały znaczenie dla środowiska przedszkolnego. Obszar diagnozy to m.in.:

  1. Dziecko w przedszkolu- zmierzone zostały cztery główne obszary istotne dla dziecka w przedszkolu: dziecko i otaczający je świat; nastawienie dziecka do zajęć przedszkolnych; nastawienie dziecka do środowiska materialnego przedszkola; nastawienie dziecka do dorosłych w przedszkolu.
  2. Dziecko i jego świadomość: zmierzone zostały obszary istotne z punktu widzenia poprawnego rozwoju dziecka np.: 
  • Czy dziecko potwierdza swoją indywidualność?
  • Jak dziecko radzi sobie w sytuacjach kryzysowych?
  • Czy dziecko chce być uczniem?

Diagnoza dziecka pozwoli podjąć próbę oceny problemu np.:

  • potrzeb dziecka, aby być akceptowanym przez inne dzieci;
  • potrzeb zaznaczenia własnej indywidualności;
  • podstaw dla dalszego rozwoju dziecka;
  • potrzeb dotyczących rozwoju umiejętności dziecka;
  • potrzeb w zakresie radzenia sobie z porażką;
  • poziomu ryzyka podejmowanego w celu zaspokojenia potrzeb.

Dzięki zastosowanemu narzędziu rodzice uzyskują automatycznie wygenerowane wyniki z ich dokładnym opisem. Po uzupełnieniu części online przeprowadzane są (dla zainteresowanych) indywidualne konsultacje (psycholog – rodzic), które mogą wpływać na podjęcie decyzji o wysłaniu dziecka do szkoły podstawowej w wieku 5 bądź 6 lat.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez kadrę dydaktyczno-wychowawczą we wszystkich placówkach nauczania przedszkolnego. Jest również doskonałym narzędziem wspomagającym rodziców w rozumieniu otoczenia oraz ułatwiającym podejmowanie decyzji dotyczacej rozpoczęcia edukacji szkolnej.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Czech - DAP Services A.S. Instytucja partnera jest autorem programu rozwoju talentów i zdolności dziecka „Kolory życia (CA)" opartego o psychologiczną metodę asocjacji kolorów. W ramach programu zdiagnozowano z sukcesem ponad 385 tys. osób. W przedszkolach, w latach 2007–2012 w badaniach wzięło udział około 9,5 tys. przedszkolaków, wśród których blisko 3 tys. dzieci badanych było pod kątem ich gotowości szkolnej. Metoda ta, od wielu lat jest stosowana i rozwijana z sukcesem przez czeskiego partnera, powstała jako odpowiedź na sytuację, w której rodzice ok. 20% dzieci opóźniają rozpoczęcie przez nie edukacji szkolnej. Dzięki współpracy z partnerem ponadnarodowym skorzystają zarówno nauczyciele/pedagodzy przedszkolni, jak i rodzice. Metoda „Kolory życia” nie była wcześniej stosowana w Polsce. Nasza kadra dydaktyczna będzie miała możliwość nauczenia się jej stosowania w praktyce; nauczyciele dostaną narzędzie do stosowania, które umożliwi opracowywanie lepszych merytorycznie materiałów edukacyjnych; a rodzice, poprzez precyzyjniejsze i bardziej obiektywne raporty pozwalające na określenie profilu rozwoju dzieci, uzyskają lepszy obraz swoich pociech.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Narzędzie diagnostyczne z dostępem online pn. „Świat w przedszkolu”;
  • Narzędzie diagnostyczne z dostępem online pn. „Profil dziecka”.
Załącznik: application/zipProdukt WP.zip
Beneficjent:
  • Centrum Kompetencji Grupa Szkoleniowo-Doradcza A. Gawrońska Sp.j.
Fiszka projektowa: application/pdffiszka projektowa.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany