NOWE KWALIFIKACJE – TWOJA PRZYSZŁÓŚĆ – WZROST OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW I EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA W ZESPOLE SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 W WĄGROWCU
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Pozostali nauczyciele
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem braku dostatecznie rozwiniętych kompetencji personalnych i społecznych wśród absolwentów szkół zawodowych. Dotychczasowy system edukacji kładzie zbytni nacisk na zdobywanie wiedzy teoretycznej, a pomija kwestie niezbędne do funkcjonowania niedoświadczonych pracowników w życiu zawodowym, społecznym i prywatnym.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie (pn. „Strategia edukacyjna szkoły dotycząca rozwoju kompetencji personalnych i społecznych uczniów szkół ponadgimnazjalnych”) ma na celu podniesienie efektywności nauczania zawodowego i zwiększenie szans edukacyjnych uczniów, tak aby ułatwić im odnalezienie się na wymagającym rynku pracy.
Na adaptację strategii składa się doradztwo zawodowe i edukacyjne realizowane w formie indywidualnych zajęć mających na celu preorientację edukacyjną i zawodową przyszłych absolwentów wchodzących na rynek pracy. Ma to ułatwić wybór przyszłej ścieżki edukacyjnej i zawodowej w oparciu o posiadane cechy osobiste i predyspozycje. Kolejnym elementem strategii są zajęcia dydaktyczne i zawodowe w pięciu branżach. Potwierdzenie wszystkich kwalifikacji w obrębie danego zawodu oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły będzie jednoznaczne ze zdobyciem zawodu i uzyskaniem dyplomu. Realizacja wszystkich zajęć będzie uzupełniona i wzmocniona dostępem (dla uczniów) do edukacyjnej platformy e-learningowej, na któej zostaną umieszczone specjalnie zaadaptowane materiały opracowane zgodnie z podstawą programową określoną przez MEN.
Wzmocnieniem efektu dodatkowych zajęć zawodowych będzie zmotywowanie uczniów do podjęcia, w trakcie nauki bądź zaraz po zakończeniu szkoły, wyzwania związanego z zaliczeniem egzaminu(ów) kwalifikacyjnych, których wynik jest wymiernym efektem efektywności nauki w szkole zawodowej. Uzupełnieniem zajęć dydaktycznych są dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje społeczne, zajęcia praktycznej nauki zawodu i wizyty studyjne w zakładach pracy. Równolegle będą prowadzone zajęcia dla nauczycieli zawodu (szkolenia certyfikujące), którzy poznają metody aktywizacji uczniów, rozwiną kompetencje informatyczne, a przede wszystkim będą mieli możliwość opracowania wraz z ekspertami autorskich programów nauczania wytypowanych zawodów.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane w szkołach zawodowych kształcących w następujących branżach: usługowa, mechaniczno-mechatroniczna, informatyczno-elektroniczna, biurowa i rolno-spożywcza.
Wsparcie skierowane jest do uczniów szkół kształcenia zawodowego ww. branż z województwa wielkopolskiego, ale może być wykorzystywane przez wszystkie tego typu placówki w kraju. Na rozwiązaniu skorzystają pracodawcy, którzy pozyskają absolwentów przygotowanych pod kątem zawodowym, jak również wyposażonych w (niezwykle cenione obecnie przez pracodawców) kompetencje personalne i społeczne, których często brakuje młodzieży wchodzącej na rynek pracy.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Czech. RPIC-VIP s.r.o. od 1999 roku działa w obszarze szeroko rozumianej edukacji. Rezultatem działań partnera czeskiego jest m.in. system wiążący narzędzie pomiaru kompetencji z modułowym zestawem szkoleń dla uczniów/uczennic, osób bezrobotnych i pracujących, a także opracowane i wdrożone programy szkoleniowe nowej generacji rozwijające kompetencje społeczne młodych ludzi. Na współpracy z partnerem skorzystają zarówno nauczyciele, jak i uczniowie. Uczeń zwiększy wiedzę na temat swojego potencjału, swoich słabych i mocnych stron w obszarze kompetencji personalnych i społecznych oraz otrzyma możliwość rozwoju wytypowanych kompetencji. Nauczyciel natomiast, poza lepszym poznaniem potencjału i możliwości swoich uczniów, uzyska narzędzia dydaktyczne ułatwiające realizację zadań związanych z nauką poszczególnych zawodów.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Strategia edukacyjna szkoły dotycząca rozwoju kompetencji personalnych i społecznych uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
- Zestawy szkoleniowe rozwijające kompetencje uczniów dla każdego z wybranych 16 zawodów.
- Narzędzie elektronicznego pomiaru 10 kompetencji personalnych i społecznych.
- Centrum Kompetencji Grupa Szkoleniowo-Doradcza A. Gawrońska Sp.j.
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany