ANIMACJA KULTURY PRZYRODNICZEJ SZANSĄ NA RYNKU PRACY
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
- Absolwenci
- Pracownicy naukowi
- Studenci
- Uczelnie wyższe
- Absolwenci
- Pracownicy naukowi
- Studenci
- Uczelnie wyższe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznych umiejętności praktycznych studentów będący efektem niewystarczającego dostosowania kierunków studiów do potrzeb rynku pracy, w tym brak praktycznej nauki zawodu w programach nauczania. Przekłada sie to na ograniczoną zdolność do szybkiego znalezienia zatrudnienia pracy przez absolwentów. Programy kształcenia nie są dostosowane do oczekiwań i potrzeb pracodawców, co skutkuje powolnym przejściem od nauki na uczelni do czynnego życia zawodowego. Wprowadzenie kształcenia dualnego jest jedną z możliwości poprawy tej sytuacji.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy udziale partnera z Francji, pn. „Nowa specjalność <<Animacja kultury przyrodniczej>>, na kierunkach biologicznym i ochrony środowiska na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie” ma na celu wzbogacenie oferty kształcenia poprzez utworzenie nowej specjalności w oparciu o doświadczenie ponadnarodowego partnera projektu. Dzięki temu nastąpi dopasowanie oferty edukacyjnej uniwersytetu do wymagań szeroko pojętego rynku pracy (na które składają się m.in.: oczekiwania potencjalnych pracodawców; wyzwania współczesnego społeczeństwa, tj.: wzrost „zielonych” inwestycji, budowanie świadomości ekologicznej, rozwiązywanie konfliktów na tle ekologicznym).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie prowadzące, lub chcące zorganizować, podobne kierunki w systemie kształcenia z zakresu nauk przyrodniczych. Wsparcie skierowane jest do studentów i kadry dydaktycznej uczelni, a pośrednio do przedsiębiorców i pracodawców zainteresowanych współpracą z uczelnią i późniejszym zatrudnianiem absolwentów.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystuje się długoletnie doświadczenia partnera z Francji. Partner projektu Uniwersytet Burgundzki (UB) dysponuje wysoko wyspecjalizowanym Laboratorium Informacji i Komunikacji Naukowej (CIMEOS), gdzie podejmowane są działania organizacyjne, naukowe i dydaktyczne w obszarze innowacji naukowych i przemian społecznych z udziałem środowiska pracodawców, instytucji kulturalnych i władz lokalnych. W oparciu o dotychczasowe doświadczenia UB opracował model pracy ze studentami oraz nowatorskie metody kształcenia.
Bezpośrednią korzyścią ze współpracy ponadnarodowej jest zaadaptowanie programu nauczania na nowej specjalności oraz wymiana doświadczeń polskich i francuskich. Współpraca pozwoliła na lepsze przygotowanie kadry dydaktycznej uczelni do prowadzenia tego typu specjalności, a zatem umożliwiła podniesienie jakości kształcenia dzięki lepiej wykwalifikowanej kadrze, a tym samym zwiększyła atrakcyjność tego kierunku dla studentów.
Dzięki lepszemu dostosowaniu programu nauczania do potrzeb rynku pracy zwiększy się motywacja studentów do ukończenia studiów na kierunkach biologicznym i ochrony środowiska. Nowa specjalność umożliwi studentom zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności, a adaptacja rozwiązań francuskich da możliwość zastosowania nowatorskich rozwiązań.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
Program nauczania w zakresie nowej specjalności pn. „Animacja kultury przyrodniczej” na kierunkach biologicznym i ochrony środowiska na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
- Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej
- produkt finalny projektu innowacyjnego