WSPARCIE INICJATYW POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU KADR W ZAKRESIE INNOWACYJNYCH TECHNIK TELEINFORMATYCZNYCH

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: Politechnika Warszawska
Odbiorcy:
  • Osoby pracujące
  • Pracownicy naukowi
  • Studenci
  • Uczelnie wyższe
Użytkownicy:
  • Pracownicy naukowi
  • Studenci
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na aktualny problem niedostatecznej liczby inżynierów posiadających dobrze wykształcone umiejętności analityczne, co spowodowane jest niedostatecznym wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych w procesie dydaktycznym. Przekłada się to na słabe przygotowanie studentów (którzy nie posiadają wymaganych przez rynek pracy umiejętności praktycznych) w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technik teleinformatycznych. Do tego dochodzi jeszcze niechęć pracowników naukowo-dydaktycznych i doktorantów do bieżącej aktualizacji wiedzy w tym obszarze.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie - wypracowane przy współpracy z partnerami z Francji, Luksemburga i Danii - obejmuje przygotowanie rozszerzonych o elementy zdalnego nauczania stacjonarnych studiów podyplomowych z zakresu analityki biznesowej, podstaw telekomunikacji i teleinformatyki oraz kursów specjalistycznych. Celem jest wzbogacenie programów kierunków studiów podyplomowych, rozwój oferty dydaktycznej, a przede wszystkim wzmocnienie praktycznych elementów kształcenia we współpracy z wiodącymi pracodawcami z branży IT.

Produkty (studia podyplomowe, zajęcia dydaktyczne/szkolenia specjalistyczne, szkolenia, warsztaty dla studentów i kadry uczelni, publikacje) zostaną wypracowane z partnerami przy wykorzystaniu zakupionej - wraz z dostępem do laboratoryjnych środowisk programistycznych - platformy e-learningowej. Zostaną też opracowane projekty w zakresie teleinformatyki i mechatroniki z wykorzystaniem zakupionych zestawów miniaturowych platform komputerowych, drukarek 3D oraz narzędzi otwartego oprogramowania. Zostaną przygotowane ponadto zestawy przykładowych scenariuszy zadań projektowych dla posiadanych zestawów sprzętowych oraz dla planowanych do zakupu miniaturowych platform komputerowych i mikroserwomechanizmów. Spodziewane jest uzyskanie zbioru aplikacji mobilnych po zakończeniu warsztatów i hackathonów (zawodów programistycznych, gdzie rywalizują ze sobą zespoły projektowe). Produkty te zostaną udostępnione na platformie e-learningowej.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie wyższe kształcące na kierunkach ścisłych. Wsparcie skierowane jest do studentów, doktorantów, wszystkich innych nauczycieli akademickich oraz uczestników kursów, szkoleń, warsztatów, studiów podyplomowych.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano długoletnie doświadczenia kilku partnerów. University of Luxembourg uczy studentów i prowadzi badania w zakresie ekonometrii, modeli procesowych i analiz biznesowych. Realizuje je we współpracy z Luksemburską Izbą Handlową oraz bankami działającymi w Luksemburgu. Uniwersytet ma znaczące doświadczenia praktyczne w zakresie e-learningu m.in. z wykorzystaniem systemu Moodle (darmowa platforma internetowa wspomagającą prowadzenie zajęć dydaktycznych). Drugim partnerem w projekcie jest Polytech Nantes z Francji, który poza zajęciami dla studentów, prowadzi laboratoria badawcze w zakresie architektury i komputerowych systemów informatycznych i mechatronicznych. Współpracuje z zakładami i laboratoriami badawczymi Airbus, co daje możliwości eksperymentowania i tworzenia innowacyjnych systemów teleinformatycznych. Ostatni partner - Danmarks Tekniske Universitet to największy uniwersytet techniczny w Danii. Prowadzi badania m.in. z zakresu modelowania numerycznego, pomiarów parametrów anten, projektowania układów MMIC (mikrofalowych monolitycznych układów scalonych), filtrów mikrofalowych, wzmacniaczy mocy oraz metamateriałów.

Współpraca ponadnarodowa znacznie wzbogaci program studiów podyplomowych i rozszerzy ofertę kursów specjalistycznych z zakresu ICT na wybranych kierunkach o interaktywne formy kształcenia. Praktycznie przygotuje też kadrę dydaktyczną do stosowania nowoczesnych form kształcenia.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Przygotowanie i organizacja stacjonarnych studiów podyplomowych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość (opracowane dwa programy studiów podyplomowych, piętnaście podręczników multimedialnych).
  • Przygotowanie i organizacja kursów specjalistycznych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość (opracowane cztery programy kursów specjalistycznych, cztery podręczniki multimedialne).
  • Szkolenia i warsztaty podnoszące kwalifikacje pracowników naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych oraz doktorantów (opracowanych sześć programów szkoleń, sześć podręczników multimedialnych, materiały dydaktyczne zamieszczonych na platformie e-learningowej).
  • Przygotowane publikacje.
Beneficjent:
  • Politechnika Warszawska
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.pw.edu.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany