WDROŻENIE DUALNEGO SYSTEMU KSZTAŁCENIA NA UNIWERSYTECIE OPOLSKIM
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Studenci
- Uczelnie wyższe
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Uczelnie wyższe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem zbyt niskich umiejętności praktycznych studentów i ich ograniczonej zdolności do szybkiego zatrudnienia ze względu na niewystarczające dostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy (m.in. w wyniku niedostatecznego włączenia praktycznej nauki zawodu do programów studiów). Istnieje pilna potrzeba stałej poprawy jakości kształcenia poprzez wsparcie w dostosowaniu kierunków do potrzeb rynku pracy. Wprowadzenie kształcenia dualnego jest jedną z możliwości poprawy tej sytuacji.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy udziale partnera z Niemiec, pn. „Model kształcenia dualnego na Uniwersytecie Opolskim (UO)”, ma na celu dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy poprzez wdrożenie pilotażowego systemu w oparciu o doświadczenia Duale HochschuleBaden-Württemberg (DHBW). Model kształcenia dualnego na Uniwersytecie Opolskim zakłada zintegrowanie studiów teoretycznych z praktyką w formie zatrudnienia w przedsiębiorstwie. W ramach modelu zostaną wypracowane również rekomendacje związane z zapotrzebowaniem na kształcenie dualne.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie wyższe, prowadzące, lub chcące zorganizować, podobne kierunki w systemie kształcenia dualnego. Wsparcie skierowane jest do studentów i kadry dydaktycznej uczelni, ale także do przedsiębiorców i pracodawców, zainteresowanych współpracą z uczelnią i późniejszym zatrudnianiem absolwentów.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystuje się długoletnie doświadczenia partnera z Niemiec, Duale Hochschule Baden-Württemberg z Mannheim. Współpraca ponadnarodowa umożliwi bezpośrednie dopasowanie kierunków kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy (poprzez włączenie przedsiębiorców w proces tworzenia programów kształcenia). Takie działania przynoszą wymierne korzyści dla wszystkich zainteresowanych stron w postaci zacieśnienia współpracy między uczelnią, a przedsiębiorstwami w zakresie kształcenia studentów, a także nawiązanie współpracy z partnerem z Niemiec w dłuższej perspektywie. Współpraca umożliwi także wypracowanie metodyki badań potrzeb przedsiębiorstw w zakresie kształcenia na Uniwersytecie Opolskim.
Współpraca ponadnarodowa pozwoli studentom na przełamywanie barier kulturowych i językowych, zatem - poza oczywistym zwiększeniem u studentów kompetencji kluczowych, poznania różnych pracodawców, zdobycia praktycznego przygotowania do wykonywania zawodu - zwiększy ich poczucie własnej wartości, które jest niezbędne do podjęcia pracy.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
Model kształcenia dualnego na Uniwersytecie Opolskim, który składa się ze:
- szczegółowego opisu modelu opracowanego w oparciu o doświadczenia partnera, zakładającego zintegrowanie studiów teoretycznych z praktyką w formie zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
- rekomendacji związanych z zapotrzebowaniem na kształcenie dualne.
- programów kształcenia w systemie dualnym na czterech kierunkach/specjalnościach: filologia (specjalność: języki obce w turystyce), inżynieria środowiska, ochrona środowiska, odnawialne źródła energii.
- Uniwersytet Opolski
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany