WDROŻENIE DUALNEGO SYSTEMU KSZTAŁCENIA NA UNIWERSYTECIE OPOLSKIM

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: Uniwersytet Opolski
Odbiorcy:
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
  • Studenci
  • Uczelnie wyższe
Użytkownicy:
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem zbyt niskich umiejętności praktycznych studentów i ich ograniczonej zdolności do szybkiego zatrudnienia ze względu na niewystarczające dostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy (m.in. w wyniku niedostatecznego włączenia praktycznej nauki zawodu do programów studiów). Istnieje pilna potrzeba stałej poprawy jakości kształcenia poprzez wsparcie w dostosowaniu kierunków do potrzeb rynku pracy. Wprowadzenie kształcenia dualnego jest jedną z możliwości poprawy tej sytuacji.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy udziale partnera z Niemiec, pn. „Model kształcenia dualnego na Uniwersytecie Opolskim (UO)”, ma na celu dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy poprzez wdrożenie pilotażowego systemu w oparciu o doświadczenia Duale HochschuleBaden-Württemberg (DHBW). Model kształcenia dualnego na Uniwersytecie Opolskim zakłada zintegrowanie studiów teoretycznych z praktyką w formie zatrudnienia w przedsiębiorstwie. W ramach modelu zostaną wypracowane również rekomendacje związane z zapotrzebowaniem na kształcenie dualne. 


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie wyższe, prowadzące, lub chcące zorganizować, podobne kierunki w systemie kształcenia dualnego. Wsparcie skierowane jest do studentów i kadry dydaktycznej uczelni, ale także do przedsiębiorców i pracodawców, zainteresowanych współpracą z uczelnią i późniejszym zatrudnianiem absolwentów.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystuje się długoletnie doświadczenia partnera z Niemiec, Duale Hochschule Baden-Württemberg z Mannheim. Współpraca ponadnarodowa umożliwi bezpośrednie dopasowanie kierunków kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy (poprzez włączenie przedsiębiorców w proces tworzenia programów kształcenia). Takie działania przynoszą wymierne korzyści dla wszystkich zainteresowanych stron w postaci zacieśnienia współpracy między uczelnią, a przedsiębiorstwami w zakresie kształcenia studentów, a także nawiązanie współpracy z partnerem z Niemiec w dłuższej perspektywie. Współpraca umożliwi także wypracowanie metodyki badań potrzeb przedsiębiorstw w zakresie kształcenia na Uniwersytecie Opolskim.

Współpraca ponadnarodowa pozwoli studentom na przełamywanie barier kulturowych i językowych, zatem - poza oczywistym zwiększeniem u studentów kompetencji kluczowych, poznania różnych pracodawców, zdobycia praktycznego przygotowania do wykonywania zawodu - zwiększy ich poczucie własnej wartości, które jest niezbędne do podjęcia pracy.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

Model kształcenia dualnego na Uniwersytecie Opolskim, który składa się ze:

  • szczegółowego opisu modelu opracowanego w oparciu o doświadczenia partnera, zakładającego zintegrowanie studiów teoretycznych z praktyką w formie zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
  • rekomendacji związanych z zapotrzebowaniem na kształcenie dualne.
  • programów kształcenia w systemie dualnym na czterech kierunkach/specjalnościach: filologia (specjalność: języki obce w turystyce), inżynieria środowiska, ochrona środowiska, odnawialne źródła energii.
Beneficjent:
  • Uniwersytet Opolski
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.uni.opole.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany