INŻYNIER Z GWARANCJĄ JAKOŚCI – DOSTOSOWANIE OFERTY POLITECHNIKI LUBELSKIEJ DO WYMAGAŃ EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Politechnika Lubelska
Odbiorcy:
  • Absolwenci
  • Kobiety
  • Pracodawcy
  • Studenci
  • Uczelnie wyższe
Użytkownicy:
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem, zidentyfikowany przez Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej, polegający na dotychczasowym braku oferty dydaktycznej w języku angielskim, co przełożyło się na niewystarczającą znajomość specjalistycznego języka technicznego wśród studentów. Niewystarczająca jest również współpraca uczelni z przemysłem w zakresie tworzenia oferty dydaktycznej ukierunkowanej na potrzeby pracodawców. Dla uczelni technicznej ma podstawowe znaczenie, tak aby lepiej i - przede wszystkim - praktycznie dostosowywać ofertę do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie (wypracowane przy współpracy partnera ze Słowacji), w postaci utworzenia: nowej specjalności pn. Mechanical Engineering (ME) w języku angielskim na drugim stopniu kształcenia kierunku budowa i eksploatacja maszyn; oraz studiów podyplomowych w języku angielskim z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość wg metody blended-learning pt. Virtual Prototyping, ma na celu dostosowanie oferty Politechniki Lubelskiej do potrzeb rynku pracy oraz uatrakcyjnienie i wzbogacenie jej ofety edukacyjnej o praktyczne elementy.

W ramach zaproponowanego narzędzia będzie przeprowadzonych kilka paneli dla uczestników nowej specjalności (w podziale na bloki tematyczne: technologiczny, samochodowo-lotniczy, konstrukcyjny, informatyczno-metrologiczny, napędów lotniczych i przetwórstwa tworzyw) przy aktywnym udziale przedsiębiorców współpracujących w ramach projektu. Rozwiązanie obejmuje również organizację serii warsztatów z przedstawicielami nauki i biznesu, w tym przedstawicielami partnera ponadnarodowego. Poza wykładami, do których zostaną przygotowane niezbędne materiały programowe oraz będzie przeszkolona kadra dydaktyczna uczelni, będą prowadzone specjalistyczne warsztaty branżowe w języku angielskim w środowisku Matlab.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie wyższe kształcące na kierunkach związanych z inżynierią mechaniczną, informatyką i matematyką stosowaną dla biznesu. Wsparcie skierowane jest do studentów i pracowników naukowych uczelni.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera ze Słowacji - Žilinská univerzita v Žiline (University of Žilina). Wydział Inżynierii Mechanicznej tej uczelni zapewnia kształcenie techniczne na poziomie uniwersyteckim, prowadząc we własnym zakresie szereg działań badawczo-rozwojowych oraz krajową i międzynarodową współpracę z przemysłem. Głównym celem wydziału jest zapewnienie środków na badania i rozwój wiedzy naukowej i edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem inżynierii mechanicznej. Specjalizuje się głównie w zakresie badań nt. parametrów konstrukcji i maszyn, ich pracy i utrzymania, nowych technologii i materiałów. Kształci studentów w językach obcych stosując także metody kształcenia na odległość.

Współpraca ponadnarodowa umożliwi lepsze dopasowanie oferty edukacyjnej uczelni do wymogów regionalnego rynku pracy, przygotowanie lepszej kadry dydaktycznej, co w dalszej perspektywie przełoży się na jakość oferowanych zajęć oraz prowadzonych badań naukowych. Studenci, poprzez wzbogacenie swojej praktycznej wiedzy w zakresie inżynierii mechanicznej z innego kraju, szybciej znajdą zatrudnienie, a pracodawcy uzyskają wysoko wykwalifikowanych pracowników, po różnorodnych stażach, praktykach, w tym również w środowisku międzynarodowym.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

Przygotowanie i wdrożenie nowej specjalności w języku angielskim na drugim stopniu kształcenia kierunku Budowa i Eksploatacja Maszyn oraz studiów podyplomowych w języku angielskim z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość wg metody blended-learning pt. Virtual Prototyping, na które składają się:

  1. Przygotowane siatki zajęć, sylabusy (opis przedmiotów, praktyczne uwagi dotyczące opisu, opis metod kształcenia i sposobów mierzenia efektów, itp.) wraz z instrukcjami użytkowania oraz podręczniki do zajęć dziennych/zajęć dodatkowych w języku angielskim.
  2. Opracowane i tłumaczone stworzonych na bazie doświadczeń partnera słowackiego programu zajęć dodatkowych.
  3. Przygotowane interaktywne wykłady, filmy szkoleniowe, książki na potrzeby uruchamianej specjalności i studiów podyplomowych.
Beneficjent:
  • Politechnika Lubelska
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.pollub.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany