Upowszechnianie osiągnięć polskiej oraz światowej fotowoltaiki w procesie kształcenia na poziomie wyższym – II edycja

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej im. A. Krupkowskiego Polskiej Akademii Nauk
Odbiorcy:
  • Pracownicy naukowi
  • Studenci
  • Uczelnie wyższe
Użytkownicy:
  • Placówki oświatowe
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedoboru wysokiej klasy specjalistów z branży energii odnawialnej. 

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, przygotowane przy współpracy z partnerami z Francji i Niemiec (publikacja pn. "Szkolenia i warsztaty fotowoltaiczne dla studentów wyższych szkół technicznych" oraz konferencja „Europejska Letnia Szkoła Fotowoltaiki"), miało na celu upowszechnienie wiedzy o dorobku polskiej oraz światowej fotowoltaiki (przetwarzanie światła słonecznego na energię elektryczną) w procesie kształcenia na poziomie wyższym oraz płynące z tego korzyści dla innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki w sektorze energetycznym.

Publikacja zawiera opis zrealizowanych szkoleń i warsztatów. Program szkoleń prowadzonych w ramach projektu obejmował takie tematy, jak: ogniwa fotowoltaiczne, ilościowa i jakościowa charakterystyka energii słonecznej, materiały wykorzystywane w fotowoltaice, budowa typowego ogniwa słonecznego, technologie wykorzystywane przy produkcji ogniw fotowoltaicznych, parametry ogniw fotowoltaicznych i metody ich pomiaru.

Program warsztatów z uwzględniał m.in. zapoznanie studentów z liną technologiczną, przygotowanie chemiczne powierzchni płytek krzemowych, wysokotemperaturowy proces formowania złącza p-n, proces usuwania zwarcia elektrycznego na krawędziach ogniwa, nanoszenie warstwy antyrefleksyjnej, nanoszenie kontaktów metalicznych.

W "Europejskiej Letniej Szkole Fotowoltaiki" wzięło udział ok. 30 polskich studentów i młodych pracowników naukowych.

Jednym zefektów działań projektowych było także podpisanie przez czołowe polskie ośrodki naukowe listu intencyjnego w sprawie utworzenia Krajowej Platformy Fotowoltaicznej.

Wypracowane rozwiązania umożliwiły młodym polskim pracownikom naukowym oraz studentom bezpośredni kontakt z czołowymi europejskimi naukowcami prowadzącymi badania w dziedzinie fotowoltaiki.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez studentów, pracowników naukowych na uczelniach technicznych kształcących w zakresie energii odnawialnej. 


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia dwóch partnerów: Fraunhofer-Institut fur Solare Energiesysteme ISE (Instytut Fraunhofera) z Niemiec oraz Institut d'Electronique du Solide et des Systems (Francuska Akademia Nauk) z Francji. Są to instytuty naukowe, specjalizujące się w technologiach dotyczących budowy i wykorzystania ogniw słonecznych.

Współpraca ponadnarodowa dała możliwość bezpłatnego dostępu do bazy edukacyjnej wykorzystywanej do kształcenia w krajach partnerów. Nauczyciele zdobyli praktyczne umiejętności wdrażania systemu kształcenia w oparciu o programy modułowe dla poszczególnych zawodów.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Publikacja pt.: "Szkolenia i warsztaty fotowoltaiczne dla studentów wyższych szkół technicznych";
  • Konferencja "Europejska Letnia Szkoła Fotowoltaiki".
Beneficjent:
  • Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej im. A. Krupkowskiego Polskiej Akademii Nauk
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.imim.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany