Kształcimy najlepszych – kompleksowy program rozwoju doktorantów, młodych doktorów oraz akademickiej kadry dydaktycznej Uniwersytetu Gdańskiego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Absolwenci
- Placówki oświatowe
- Pracownicy naukowi
- Studenci
- Placówki oświatowe
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Uczelnie wyższe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby metod kształcenia, łączących dydaktykę z interdyscyplinarnymi/międzynarodowymi projektami badawczo-rozwojowymi, służącymi studentom oraz doktorantom do weryfikacji kompetencji do pracy na rzecz innowacyjności gospodarki i społeczeństwa.
Zaproponowane w projekcie narzędzie, wypracowane przy współpracy partnera z Finlandii, w postaci dwóch zaadaptowanych oraz dwóch opracowanych metod kształcenia i walidacji kompetencji studentów z wykorzystaniem "barometru kompetencji innowacyjności", ma na celu uatrakcyjnienie oferty kształcenia uniwersytetu poprzez uruchomienie Interdyscyplinarnych Przyrodniczo-Matematycznych Studiów Doktoranckich w języku angielskim, a także realizację systemu stypendialnego dla doktorantów i młodych doktorów oraz wdrożenie systemu kursów i szkoleń dla kadry dydaktycznej.
Rozwiązanie polega na otwarciu i realizacji nowych, czteroletnich, interdyscyplinarnych, stacjonarnych studiów doktoranckich. Studia przygotowują do uzyskania stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk biologicznych, chemicznych, fizycznych, matematycznych.
W ramach rozwiązania organizowane były staże dla doktorantów w renomowanych ośrodkach naukowych w kraju i za granicą oraz staże zagraniczne dla kadry dydaktycznej. Interdyscyplinarne studia doktoranckie są pierwszymi powadzonymi w całości w języku angielskim. Pozwolą na integrację zespołów naukowych Uniwersytetu Gdańskiego z dziedzin nauk przyrodniczych i matematycznych, jak również na większe zaangażowanie w poszukiwanie nowatorskiej tematyki projektów badawczych. Studia mają na celu także propagowanie wysokich standardów etycznych w badaniach naukowych. Program kształcenia wynika z zapotrzebowania gospodarki na wysoce wykwalifikowanych pracowników, potrafiących rozwiązywać interdyscyplinarne zagadnienia badawcze i rozwojowe.
Na rozwiązanie składa się cykl szkoleń z zakresu samodoskonalenia kadr i kursy specjalistyczne z umiejętności miękkich (m.in. umiejętności społeczne w procesie nauczania, wrażliwość na kwestie równości płci, efektywne komunikowanie się, motywacja), technicznych (m.in. umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjnych) i umiejętności merytorycznych (m.in. uzyskanie wiedzy o nowoczesnych metodach kształcenia (coaching, tutoring), umiejętność tworzenia narzędzi oceniania, wykorzystanie metod pracy grupowej, organizacji zajęć, pobudzenie twórczego myślenia). Powyższe kursy zostaną uzupełnione specjalistycznymi kursami z języka angielskiego i seminariami w następującej tematyce:
- Towards innovation pedagogy (w kierunku innowacyjnej pedagogiki);
- Development process (proces rozwoju);
- Learning environments and assessments (środowisko uczenia się i oceny).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez studentów i pracowników naukowych na uczelniach technicznych, kształcących w zakresie przyrodniczo-matematycznym.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Finlandii – Politechniki w Turku (Turku University of Applied Sciences).
Dzięki współpracy ponadnarodowej polscy uczestnicy projektu mieli okazję do zapoznania się z dydaktyką innowacyjności według modelu fińskiego. W efekcie stworzono doktorantom, młodym doktorom, a także nauczycielom akademickim z Uniwersytetu Gdańskiego, warunki do prowadzenia własnych zajęć dydaktycznych, w wyniku których powstawać będą elementy wdrożeń technologicznych i innowacje społeczne, a studenci będą rozwijać poszukiwane w świecie nauki i gospodarki opartej na wiedzy kompetencje innowacyjności.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Dwie zaadaptowane oraz dwie stworzone metody kształcenia i walidacji kompetencji studentów z wykorzystaniem "barometru kompetencji innowacyjności".
- 6 seminariów metodycznych.
- 4 podręczniki metodyczne w wersji elektronicznej.
- Uniwersytet Gdański
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany