Kształcimy najlepszych – kompleksowy program rozwoju doktorantów, młodych doktorów oraz akademickiej kadry dydaktycznej Uniwersytetu Gdańskiego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Uniwersytet Gdański
Odbiorcy:
  • Absolwenci
  • Placówki oświatowe
  • Pracownicy naukowi
  • Studenci
Użytkownicy:
  • Placówki oświatowe
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niedostatecznej liczby metod kształcenia, łączących dydaktykę z interdyscyplinarnymi/międzynarodowymi projektami badawczo-rozwojowymi, służącymi studentom oraz doktorantom do weryfikacji kompetencji do pracy na rzecz innowacyjności gospodarki i społeczeństwa.

Zaproponowane w projekcie narzędzie, wypracowane przy współpracy partnera z Finlandii, w postaci dwóch zaadaptowanych oraz dwóch opracowanych metod kształcenia i walidacji kompetencji studentów z wykorzystaniem "barometru kompetencji innowacyjności", ma na celu uatrakcyjnienie oferty kształcenia uniwersytetu poprzez uruchomienie Interdyscyplinarnych Przyrodniczo-Matematycznych Studiów Doktoranckich w języku angielskim, a także realizację systemu stypendialnego dla doktorantów i młodych doktorów oraz wdrożenie systemu kursów i szkoleń dla kadry dydaktycznej.

Rozwiązanie polega na otwarciu i realizacji nowych, czteroletnich, interdyscyplinarnych, stacjonarnych studiów doktoranckich. Studia przygotowują do uzyskania stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk biologicznych, chemicznych, fizycznych, matematycznych. 

W ramach rozwiązania organizowane były staże dla doktorantów w renomowanych ośrodkach naukowych w kraju i za granicą oraz staże zagraniczne dla kadry dydaktycznej. Interdyscyplinarne studia doktoranckie są pierwszymi powadzonymi w całości w języku angielskim. Pozwolą na integrację zespołów naukowych Uniwersytetu Gdańskiego z dziedzin nauk przyrodniczych i matematycznych, jak również na większe zaangażowanie w poszukiwanie nowatorskiej tematyki projektów badawczych. Studia mają na celu także propagowanie wysokich standardów etycznych w badaniach naukowych. Program kształcenia wynika z zapotrzebowania gospodarki na wysoce wykwalifikowanych pracowników, potrafiących rozwiązywać interdyscyplinarne zagadnienia badawcze i rozwojowe.

Na rozwiązanie składa się cykl szkoleń z zakresu samodoskonalenia kadr i kursy specjalistyczne z umiejętności miękkich (m.in. umiejętności społeczne w procesie nauczania, wrażliwość na kwestie równości płci, efektywne komunikowanie się, motywacja), technicznych (m.in. umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjnych) i umiejętności merytorycznych (m.in. uzyskanie wiedzy o nowoczesnych metodach kształcenia (coaching, tutoring), umiejętność tworzenia narzędzi oceniania, wykorzystanie metod pracy grupowej, organizacji zajęć, pobudzenie twórczego myślenia). Powyższe kursy zostaną uzupełnione specjalistycznymi kursami z języka angielskiego i seminariami w następującej tematyce:

  • Towards innovation pedagogy (w kierunku innowacyjnej pedagogiki);
  • Development process (proces rozwoju);
  • Learning environments and assessments (środowisko uczenia się i oceny).

Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez studentów i pracowników naukowych na uczelniach technicznych, kształcących w zakresie przyrodniczo-matematycznym.


Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Finlandii – Politechniki w Turku (Turku University of Applied Sciences). 

Dzięki współpracy ponadnarodowej polscy uczestnicy projektu mieli okazję do zapoznania się z dydaktyką innowacyjności według modelu fińskiego. W efekcie stworzono doktorantom, młodym doktorom, a także nauczycielom akademickim z Uniwersytetu Gdańskiego, warunki do prowadzenia własnych zajęć dydaktycznych, w wyniku których powstawać będą elementy wdrożeń technologicznych i innowacje społeczne, a studenci będą rozwijać poszukiwane w świecie nauki i gospodarki opartej na wiedzy kompetencje innowacyjności.


Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):

  • Dwie zaadaptowane oraz dwie stworzone metody kształcenia i walidacji kompetencji studentów z wykorzystaniem "barometru kompetencji innowacyjności".
  • 6 seminariów metodycznych.
  • 4 podręczniki metodyczne w wersji elektronicznej.
Beneficjent:
  • Uniwersytet Gdański
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.ug.edu.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany