Kształcenie modułowe – szansą edukacyjnego rozwoju
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Administracja samorządowa
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Placówki oświatowe
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
- Szkoły zawodowe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem związany z jakością kształcenia, niedostosowaniem programów nauczania do wymogów rynku pracy i potrzeb przedsiębiorców. Przekłada się to na niskie kompetencje i kwalifikacje uczniów, którzy nie są dobrze przygotowani do wejścia na rynek pracy.
Zaproponowane w projekcie narzędzie, wypracowane przy współpracy partnera z Niemiec, to program nauczania na kierunku budowlanym złożony z czterech modeli kształcenia modułowego. Umożliwia on dostosowanie umiejętności uczniów do potrzeb lokalnego rynku pracy poprzez modernizację bazy dydaktycznej oraz modernizację, poszerzenie i wdrożenie programu dydaktycznego. Na wypracowane rozwiązanie składają się: zajęcia z języka obcego; praktyki uczniowskie u partnera niemieckiego; zajęcia z modułów "Tynkowanie", "Sucha zabudowa", "Dokumentacja techniczna", "Aranżacja wnętrz"; doradztwo edukacyjno-zawodowe; staże uczniowskie u polskich pracodawców.
Program umożliwi zwiększenie umiejętności uczniów w zakresie oceny własnych predyspozycji zawodowych, planowania kariery i poruszania się na rynku pracy, poprzez opracowanie i wdrożenie programu doradztwa edukacyjno-zawodowego na podstawie doświadczeń partnera niemieckiego. Program będzie uzupełniony opracowaniem i wdrożenie programu doradztwa edukacyjno-zawodowego na podstawie doświadczeń partnera niemieckiego (opracowany zostanie moduł poradnictwa grupowego i indywidualnego).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjlanych. Wsparcie skierowane jest do szkół zawodowych i techników kształcących modułowo na kierunkach budowlanych i aranżacji wnętrz. Z zastosowania wypracowanych rozwiązań skorzystają także przedsiębiorcy, którzy uzyskają wykwalifikowanych absolwentów, mających praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano wieloletnie doświadczenia partnera z Niemiec, Wilhelm-Normann Berufskolleg z Herford. Jest to szkoła posiadajaca bogate zaplecze techniczne, w tym m.in.: pomieszczenia projektowe, warsztat projektowania, warsztat budowlany, warsztat technologii drewna, pomieszczenie CNC (znajdują się tam obrabiarki sterowane numerycznie), warsztat z maszynami do obróbki drewna.
Współpraca ponadnarodowa z partnerami z Niemiec umożliwi zmodyfikowanie programu nauczania obowiązującego w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach w taki sposób, by był on dostosowany do wymogów polskiego rynku pracy i potrzeb przedsiębiorców.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- program rozwojowy szkoły;
- program nauczania w szkole;
- 4 modułowe programy kształcenia: "Technologia tynkowania", "Sucha zabudowa", "Dokumentacja techniczna", "Aranżacja wnętrz".
- systemy doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- Powiat Pabianicki
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany