FLEXI MAMA – STRATEGIA KOMUNIKACJI Z PRACODAWCAMI SZANSĄ NA AKTYWIZACJĘ ZAWODOWĄ KOBIET
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt standardowy z komponentem ponadnarodowym
- Kobiety
- Osoby bezrobotne
- Osoby niepracujące
- Instytucje rynku pracy
- Pracodawcy
- Przedsiębiorcy
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem słabo rozwiniętych kontaktów publicznych służb zatrudnienia (PSZ) z przedsiębiorcami na lokalnym rynku pracy. W konsekwencji nadal zaobserwować można niedopasowanie kwalifikacji i umiejętności osób poszukujących zatrudnienia do wymagań pracodawców, co szczególnie dotyczy kobiet wchodzących po raz pierwszy lub powracających na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem dziecka.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to zaadaptowany duński model komunikacji i współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami i instytucjami. Wypracowana wraz z partnerem ponadnarodowym strategia komunikacji opiera się na potrzebie zwiększenia świadomości instytucji rynku pracy na temat ważnej roli pracodawców w kształtowaniu sytuacji zatrudnieniowej na lokalnym rynku pracy. Zawiera ona ogólny schemat postępowania w procesie nawiązywania kontaktów i podtrzymywania współpracy z pracodawcami. Jego podstawowymi elementami są stworzenie przyjaznego urzędu, prawidłowa identyfikacja klientów, a następnie otwarta, merytoryczna i zaangażowana współpraca z nimi. Dodatkowo strategia zawiera opis etapów nawiązywania kontaktów i podtrzymywania współpracy z pracodawcami, a także analizę rynków pracy w Polsce i Danii oraz opis jej wdrażania w ramach projektu. Konsekwencją wspólnych działań będzie większa efektywność działań podejmowanych na rzecz rozwoju lokalnego rynku pracy (np. uszczegółowienie ofert pracy pozwoli na wyselekcjonowanie najbardziej odpowiednich i "pasujących" kandydatów).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane w szczególności przez instytucje rynku pracy i pracodawców.
Model Strategii komunikacji skierowany jest przede wszystkim do osób pozostających bez zatrudnienia – kobiet wchodzących/powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowaniem dziecka.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera zagranicznego, Jobcenter Aarhus z Danii. Jest to lokalna instytucja rynku pracy, która w działaniach na rzecz redukcji poziomu bezrobocia oraz aktywizacji osób bezrobotnych wykorzystuje współpracę z lokalnymi pracodawcami. Poprzez wypracowanie we współpracy ponadnarodowej rekomendacji zawartych w Strategii, długofalowym efektem projektu będzie polepszenie współpracy pomiędzy instytucjami rynku pracy a pracodawcami, a także koordynacja wspólnych działań podejmowanych przez te podmioty na rzecz lokalnego rynku pracy. W efekcie uczestniczki projektu zostaną objęte kompleksowym wsparciem zwiększającym ich szanse na zatrudnienie.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
- Publikacja pt. „Strategia komunikacji z pracodawcami”, zawierająca:
- opis podstawowych zagadnień z zakresu komunikacji z pracodawcami, ogólnej sytuacji na rynku pracy oraz kwestii problemowych występujących w trakcie podejmowania wspólnych działań przez przedsiębiorców i urzędy pracy,
- prezentacja podstaw prawnych nawiązywania współpracy oraz możliwości wsparcia pracodawców przez służby zatrudnienia w ramach oferowanych usług i instrumentów aktywizacyjnych, opis oceny komunikacji i rekomendacji wynikających z badania przeprowadzonego wśród powiatowych urzędów pracy z województwa łódzkiego,
- opis dobrych praktyk stosowanych na duńskim rynku pracy w zakresie zawiązania współpracy i budowania partnerstwa pomiędzy urzędami pracy a przedsiębiorcami,
- przedstawienie właściwej strategii komunikacji z pracodawcami wraz z proponowanym do wdrożenia schematem postępowania,
- opis wdrażania opracowanej strategii w ramach projektu pn. FLEXI MAMA – strategia komunikacji z pracodawcami szansą na aktywizację zawodową kobiet.
- Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany