Młodzi kompetentni w sektorze kultury

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
Beneficjent: Stowarzyszenie Inicjatywa
Odbiorcy:
  • Absolwenci
  • Osoby bezrobotne
  • Osoby niepracujące
Użytkownicy:
  • Absolwenci
  • Instytucje rynku pracy
  • Osoby bezrobotne
  • Osoby niepracujące
  • Pracodawcy
  • Przedsiębiorcy
Opis rozwiązania:

Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem zwiększającego się bezrobocia wśród osób młodych (ze szczególnym uwzględnieniem absolwentów studiów humanistycznych), pogłębiany dodatkowo poprzez relatywnie niską gotowość absolwentów kierunków humanistycznych do zdobywania nowych kwalifikacji (przekwalifikowania się i dopasowania do potrzeb rynku). Istotną barierą w przełamaniu tej niekorzystnej sytuacji jest brak precyzyjnych narzędzi analizy i monitoringu wzrostu kompetencji, dostosowanych do potrzeb tej specyficznej grupy osób.

Wypracowane we współpracy z partnerem z Włoch rozwiązanie to model aktywizacji zawodowej stworzony w oparciu o metodologię INKAS (Instrument zur Kompetenzanalyse und – schöpfung) i dostosowany do realiów polskiego rynku pracy oraz, w tym przypadku, do grupy osób do 30 roku życia pozostających bez zatrudnienia z wykształceniem wyższym humanistycznym. Metoda INKAS umożliwia monitorowanie i ocenę wzrostu kompetencji wobec wybranego stanowiska pracy i jest narzędziem niezbędnym do wzrostu zatrudnienia w zawodach innych niż wyuczone, na które istnieje zapotrzebowanie na rynku. Jej koncepcja opiera się na 3 podstawowych zasadach:

  • na dialogu pomiędzy kierownictwem i personelem, który jest nadzorowany przez profesjonalnego doradcę;
  • na założeniu, że istotą są mocne strony personelu (zamiast skupianiu się na słabych);
  • na dostosowaniu miejsca pracy związanego z indywidualnym rozwojem kompetencji nowego pracownika.

Z punktu widzenia organizacji bezrobotny może zostać zatrudniony na bardziej elastycznych zasadach, indywidualnie dostosowanych do jego zdolności. W praktyce oznacza to, że bezrobotny absolwent studiów humanistycznych (lub inna osoba pozostająca bez zatrudnienia) zostaje przygotowana do pracy na konkretnym stanowisku za pomocą zindywidualizowanych szkoleń. INKAS jest jednym z narzędzi poprawy sytuacji w dobie kryzysu gospodarczego, pozwalającym na zagospodarowanie istniejących miejsc pracy przez bezrobotnych, którzy początkowo nie posiadali wymaganych umiejętności i wiedzy potrzebnych do ich objęcia.

Proces wdrażania metodologii INKAS w ramach projektu „Młodzi kompetentni w sektorze kultury” składa się z kilku etapów:

1. Analiza rynku zatrudnienia i sytuacji absolwentów studiów humanistycznych.
2. Rekrutacja uczestników projektu i podmiotów sektora kultury oferujących stanowisko stażowe.
3. Ocena uczestników i pracodawców.
4. Analiza potrzeb szkoleniowych uczestników.
5. Przeprowadzenie cyklów zindywidualizowanych szkoleń;
6. Udział absolwentów w półrocznych stażach w instytucjach kultury na terenie województwa łódzkiego.
7. Udział stażysty i stażodawcy w dwóch superwizjach, przeprowadzonych przez ekspertów.
8. Podsumowanie projektu, przygotowanie podręcznika implementacji metodologii INKAS.


Kto może skorzystać:

Rozwiązania mogą być stosowane przez instytucje rynku pracy, organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, które zajmują się wprowadzaniem osób pozostających bez zatrudnienia na rynek pracy, a także wykorzystane przez lokalnych pracodawców.
Zaadaptowany model skierowany jest przede wszystkim do osób do 30 roku życia pozostających bez zatrudnienia z wykształceniem wyższym o kierunku humanistycznym.
Wypracowany na bazie metodologii INKAS model znajdzie zastosowanie w aktywizacji zawodowej każdej wyodrębnionej grupy docelowej. Metoda ta może być dostosowana do realiów wybranego rynku zatrudnienia, jest uniwersalnym narzędziem trafnej oceny wzrostu kompetencji w konkretnej grupie osób ubiegających się o zatrudnienie.

Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:

W projekcie wykorzystano doświadczenia partnera włoskiego – Eurocultura. Jest to stowarzyszenie, które specjalizuje się w prowadzeniu badań rynku pracy oraz szkoleń i konsultacji zawodowych, a także w promocji dialogu międzykulturowego. Podejmuje walkę z wykluczeniem społecznym, przeciwdziała bezrobociu i wdraża programy mające na celu zwiększenie aktywizacji zawodowej różnych grup. Aktywnie współpracuje ze szkołami wyższymi, placówkami edukacyjnymi i szkoleniowymi, biurami karier. Prowadzi szkolenia i warsztaty dające wiedzę i nowoczesne umiejętności w zakresie poradnictwa zawodowego uwzględniając międzynarodową perspektywę.

Współpraca ponadnarodowa w zakresie zaadaptowania w Polsce metody INKAS pozwoli zwiększyć elastyczność bezrobotnych oraz ich wydajność w docelowym miejscu zatrudnienia. Wypracowane rezultaty projektu będą także służyły instytucjom rynku pracy i pracodawcom zarówno w regionie, jak i na terenie całego kraju.


Elementy składowe produktów (do zastosowania w praktyce):

Model aktywizacji zawodowej stworzony w oparciu o metodologię INKAS i dostosowany do realiów polskiego rynku pracy, w formie podręcznika, zawierający:

  • opis implementacji metody INKAS w polskich warunkach rynkowych oraz rozpowszechnienia jej na krajowym rynku zatrudnienia;
  • szczegółowy i indywidualny program dla uczestników, w skład którego wchodzą m.in. cykle szkoleń, półroczne staże, monitoring wzrostu kompetencji i szczegółowa ocena stażu;
  • opis wymiany doświadczeń i narzędzi pomiędzy międzynarodowymi instytucjami zainteresowanymi zwiększeniem zatrudnienia;
  • podręcznik dla stażodawców „Superwizje krok po kroku”;
  • raport z badania „Absolwenci studiów humanistycznych na rynku pracy w sektorze kultury”;
  • raport z oceny pracodawców;
  • raport z oceny uczestników.
Załącznik: application/zipprodukt WP.zip
Beneficjent:
  • Stowarzyszenie Inicjatywa
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www: www.inicjatywa.org
Rodzaj produktu:
  • produkt współpracy ponadnarodowej
Status produktu/rozwiązania:
  • PWP opracowany